Przejdź do sekcji:
Logo Logo

2020 w Muzeum Sztuki

Projekty przygotowane przez Muzeum Sztuki w Łodzi na rok 2020 z jednej strony stanowią wyraz twórczego i krytycznego dialogu z własną historią, z drugiej – dotykają najbardziej palących problemów, z jakimi mierzy się współczesność.

Najważniejszym wydarzeniem roku 2020 w ms będzie kongres CIMAM (6-8.11.2020). CIMAM to największa i najbardziej prestiżowa organizacja zrzeszająca dyrektorów i kuratorów muzeów sztuki nowoczesnej z całego świata, a kongres stanowi najważniejsze globalne spotkanie tego środowiska. Jego tegoroczna edycja, będąca zarazem elementem obchodów 90-lecia Muzeum Sztuki w Łodzi, zostanie zorganizowana we współpracy z gdańskim NOMUS-em pod hasłem „Peripherising the Global: The Museum in the face of Turbocapitalism, Xenophobia, and the Climate Emergency” i będzie poświęcona pytaniu o kondycję i powinności muzeów wystawionych na konfrontację z drapieżnym kapitalizmem, ksenofobią i kryzysem klimatycznym.

Kongresowi towarzyszyły będą przygotowane specjalnie na tę okazję wystawy, które pokażą międzynarodowej publiczności unikalną historię łódzkiej instytucji oraz sposoby, w jakie aktualizuje ona swoją spuściznę. „Awangardowe muzeum” mówić będzie o tożsamości muzeum, wychylając się w przeszłość, zaś „Planetarny stan wyjątkowy” wychyli się w przyszłość, próbując wskazać kierunek, w jakim może zmierzać instytucja, której jednym z głównych celów jest zachowanie dóbr kultury dla przyszłych pokoleń.

Pierwsza z wystaw zaprezentuje początki łódzkiego muzeum w kontekście innych inicjatyw muzealnych podejmowanych na świecie przez artystów awangardy, a zarazem podważy utrwalone przekonanie, że muzeum i sztuka radykalna skazane są na nieuchronną konfrontację. Za pomocą dzieł najwybitniejszych twórców XX wieku – m.in. Duchampa, Malewicza, Mondriana, Rodczenki – oraz cennych dokumentów pochodzących z amerykańskich, rosyjskich i niemieckich archiwów dzieje Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r. – będącej kamieniem węgielnym Muzeum Sztuki – zostanie zaprezentowana w kontekście historii Muzeów Kultury Artystycznej (tworzonych w porewolucyjnej Rosji), hanowerskiego Kabinett der Abstrakten zaprojektowanego przez El Lissitzky’ego w 1927 roku i Société Anonyme, nowojorskiej organizacji założonej we wczesnych latach 20. przez Katherine S. Dreier, Marcela Duchampa i Man Raya.

Druga z wystaw przygotowywanych z okazji Kongresu projektów, „Planetarny stan wyjątkowy. Polityka konserwacji”, umieści konserwację i praktyki pielęgnowania pamięci – z jakimi ściśle jest związana muzealna działalność – w relacji do środowiska. Punktem wyjścia dla wystawy jest konstatacja, że nowoczesność została oparta na założeniu o konieczności ochrony dziedzictwa zarówno kulturowego, jak i biologicznego. Procesy modernizacyjne doprowadziły jednak do konfliktu między inicjatywami przyjaznymi środowisku naturalnemu a postępem cywilizacyjnym. Zaprezentowane w ramach wystawy projekty artystek i artystów, takich jak m.in. Agnieszka Brzeżańska, Leone Contini, Binta Diaw, Paweł Freisler czy Karolina Grzywnowicz, złożą się na studium ideologii leżących u podłoża tych sprzecznych tendencji i będą wyrazem poszukiwania rozwiązań pozwalających wyjść z owego impasu.

Rok 2020 przyniesie także kontynuację zainicjowanego w 2019 roku interdyscyplinarnego cyklu „Prototypy”, którego istotą jest eksplorowanie i aktualizowanie kolekcji Muzeum Sztuki z wykorzystaniem różnych „języków”. W ramach wystawy „Prototypy 01: Dom Mody Limanka: Nowa Kolekcja” łódzki kolektyw artystyczny posługiwał się językiem mody, artyści odpowiedzialni za „Prototypy 02: Codex Subpartum” – językiem muzyki, a Carolina Caycedo w trzeciej części cyklu użyła języka aktywizmu. Tym razem do eksperymentowania z kolekcją zaproszona zostanie Agata Siniarska. Ta uznana choreografka i performerka odniesie się do procesu zwiedzania muzeum jako ucieleśnionego doświadczenia, na które składają się wymuszane przez przestrzeń sposoby poruszania się widza czy też organizowane przez dzieła trajektorie jego spojrzeń.

Muzeum Sztuki będzie też pracować z twórczością Wacława Szpakowskiego. Jego praca została muzycznie zinterpretowana w ramach „Prototypów 02” w roku ubiegłym. Punktem wyjścia tegorocznego projektu będzie miasto, w którym narodziła się idea linii rytmicznych – Ryga. Wystawa – organizowana we współpracy z Łotewskim Centrum Sztuki Współczesnej – zestawi dzieła Szpakowskiego z twórczością łotewskich artystów różnych generacji podejmujących wątki obecne w dziełach polskiego pioniera abstrakcji.

W ramach misji pokazywania ważnych artystów i artystek spoza głównego nurtu artystycznego, w 2020 roku muzeum zaprezentuje twórczość osobnej postaci polskiej neoawangardy, Teresy Tyszkiewicz. Związana z eksperymentalnym filmem, Tyszkiewicz jest także autorką performansów, obiektów i asamblaży, które składają się na całość eksponującą jakości związane z cielesnością i zmysłem dotyku. Prace Tyszkiewicz, radykalnie subiektywne i oparte na intuicji, przybliżają sztukę do życiowej praktyki. Monograficzna ekspozycja „Teresa Tyszkiewicz: dzień po dniu” wpisze się w realizowany w ms nurt projektów wystawienniczych dokonujących rewizji kanonu i przewartościowujących powszechnie uznane hierarchie artystyczne. W zeszłym roku ms z podobnym zamysłem prezentowało prace Marka Chlandy w ramach dużej, retrospektywnej wystawy.

Muzeum od lat pokazuje też artystyczne zjawiska, które w świecie zyskały uznanie, polskiej publiczności są jednak niemal nieznane. Wśród prezentowanych dotychczas znalazła się twórczość m. in. takich artystów, jak Pauline Boty, Stephen Kaltenbach, Husseyin Bahri Alptekin czy Jimmie Durham.  Do lutego 2020 roku polska publiczność może oglądać w ms wystawę jednej najważniejszych amerykańskich malarek R. H. Quaytman „Rozdział 35. Słońce nie porusza się”. Ten projekt – mocno związany z Łodzią, Muzeum Sztuki i polskim konstruktywizmem, a szczególnie z pracami Katarzyny Kobro – to zarazem pierwsza wystawa artystki w Polsce.

Drugim projektem wystawienniczym, za pomocą którego Muzeum realizuje misję poszerzania kanonu, będzie wystawa autorskiej kolekcji Antoine de Galberta, twórcy Maison Rouge, w pierwszej dekadzie XXI wieku jednego z najciekawszych miejsc poświęconych sztuce współczesnej w Paryżu. Kolekcja ta odrzuca usankcjonowane wzorce tego, co ważne w sztuce, i opiera się na bardzo osobistym stosunku jej twórcy do artystycznej produkcji. Wystawa jej poświęcona zostanie zrealizowana we współpracy z łódzkim Fotofestiwalem.

 

HARMONOGRAM WYSTAW MUZEUM SZTUKI W ŁODZI NA ROK 2020

 

Teresa Tyszkiewicz: dzień po dniu

ms2, Ogrodowa 19, parter

20 marzec – 24 maj

kuratorka: Zofia Machnicka

 

Wystawa kolekcji Antoine de Galberta

ms1, Więckowskiego 36, 1 piętro

od 5 czerwca

realizowana we współpracy z Fotofestiwalem

 

Prototypy 4: Agata Siniarska (tytuł roboczy)

ms2, Ogrodowa 19, parter

17 czerwca – wrzesień 2020

kuratorka: Katarzyna Słoboda

 

Planetarny stan wyjątkowy. Polityka konserwacji

ms2, Ogrodowa 19, parter

2 października 2020 – styczeń 2021

kuratorka: Aleksandra Jach

 

Awangardowe muzeum

ms1, Więckowskiego 36, 1 piętro

16 października 2020 - luty 2021

kuratorzy: Agnieszka Pindera, Jarosław Suchan

 

Linie dochodzenia: Wacław Szpakowski w kontekście

ms1, Więckowskiego 36, parter

Jesień 2020

Kuratorka: Inga Lāce

WIĘCEJ INFO

Podziel się informacją

Podziel się informacją

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.