Notes from the Underground - Alternative Art and Music in Eastern Europe 1968 -1994

INFO

Miejsce

Akademie der Künste, Berlin

Czas

14.03.2018 - 6.05.2018

Kuratorzy

Daniel Muzyczuk, David Crowley

Wystawa Notes from the Underground – Alternative Art and Music in Eastern Europe 1968 – 1994 pierwotnie prezentowana była w Muzeum Sztuki w Łodzi pod tytułem Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994. Jej berlińska odsłona, uzupełniona o materiały pochodzące z Niemieckiej Republiki Demokratycznej, została wpisana w projekt – Underground and Improvisation. Alternative music and art after 1968. To obszerna prezentacja skupiona wokół tematu muzyki i sztuki alternatywnej w Europie Wschodniej i Zachodniej po 1968 roku, na którą składają się dwie wystawy: Free Music Production / FMP: The Living Music oraz wspomniane Notes from the underground…

Pierwsza z nich przedstawia lokalny fenomen założonej w Berlinie Zachodnim i związanej z Akademie der Künste wytwórni muzycznej FMP. Druga bada bliskie związki między artystami wizualnymi i muzykami w komunistycznej Europie Wschodniej. Mimo że każda z wystaw opowiada o innych w skali i odrębnych pod względem geograficznym zjawiskach, tym co łączy je na poziomie konceptualnym jest temat muzyki i improwizacji, przybierającej często charakter parapolityczny. Linkiem przestrzennym staje się natomiast scena, na której odbędą się koncerty stanowiące część wspólnego programu towarzyszącego obu ekspozycjom.

Przygotowana przez Daniela Muzyczuka i Davida Crowleya wystawa pokazuje dwojakie oblicze scen muzycznych Europy Wschodniej od końca lat 60. do pierwszej połowy lat 90. Z jednej strony, we wczesnym okresie zimnej wojny, po odrzuceniu zachodniej "propagandowej" popkultury, sceny te budowane były przez władze państw z wykorzystaniem podporządkowanych gwiazd, kontrolowanych klubów i cenzurowanych magazynów muzycznych. Z drugiej – stanowiły miejsce dla żywej kultury tworzącej się na przecięciu sztuki i muzyki, jako alternatywy dla dominujących gustów i formacji społecznych. Ekspozycja zwraca uwagę na fakt, że alians między sztuką i muzyką przebiegał na poziomie głębszym niż sterowane przez państwo spektakle. Pozornie nieznaczące kwestie, takie jak styl ubioru, stały się namacalnymi sposobami zmieniania świata. Rock, a potem punk i nowa fala, były tak rodzajem wrażliwości, jak i gatunkami muzycznymi i z tego względu kształtowały innowacyjną sztukę, film i literaturę oraz specyficzne style życia. Niekiedy sojusz między sztuką i muzyką zacieśniał się do tego stopnia, że trudno było odróżnić jedno od drugiego.

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace następujących artystów: AG. Geige, Aktual, Autoperforationsartisten, A.E. Bizottság, Andrzej Bieżan, Gábor Bódy, Borghesia, Micha Brendel, Frank Bretschneider, Wojciech Bruszewski, Vladislav Burda, Ladislav Chocholoušek, Siergej Czernow, Robert Conrad, György Galántai, Marina Gržinić i Aina Šmid, Wiktor Gutt i Waldemar Raniszewski, Kilhets, Tamás Király, Leszek Knaflewski, Milan Knížák, Bohdan Kosiński, Marko Kovačič, (E-E) Jewgienij Kozłow, Siergiej Kuriochin, KwieKulik, Katalin Ladik, Helge Leiberg, Juris Lesnik, Via Lewandowsky, Luxus, Władysław Mamyszew-Monroe, Davorin Marc, Andrzej Mitan, Nowi Kompozytorzy, Timur Nowikow, Ornament & Verbrechen, Post Ars, Praffdata, NSRD, OHO, Józef Robakowski, Tohm di Roes, Piotr Rypson, Jan Ságl, Zorka Ságlová, Cornelia Schleime, Siergiej Szołochow, Tomasz Sikorski, Joanna Stingray, Tibor Szemző, Siergiej Sołowjow, Władimir Tarasow, Michał Tarkowski, Totart, András Wahorn, Ramona Welsh, Wspólnota Leeeżeć, Vágtázó Halottkémek, János Xantus, Krzysztof Zarębski, Ziemia Mindel Würm, Zuzu-Vető.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.