Wystawy planowane w 2017 roku

 

Grupa Budapeszt prezentuje: „TRANSMISJA JAKO ZAPIS”. Wystawa solowa IGORA KRENZA w trzech częściach

ms1Więckowskiego 36
29 września 2017 – styczeń 2018
kuratorzy: Daniel Muzyczuk, Michał Libera

Genezą organizowanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi wystawy jest przekonanie, że najważniejsze wyzwania przed współczesnym światem stawiają zjawiska wynikające z pozornie marginalnych konsekwencji technicznej reprodukcji oraz związane z nimi pułapki i ograniczenia myślenia abstrakcjami, co „dematerializuje” i „odrealnia” rzeczywistość.

W centrum zainteresowań Igora Krenza, jednego z najważniejszych polskich artystów postkonceptualnych, znajduje się bowiem wieloznaczne pojęcie transmisji, a wystawa Transmisja jako zapis to próba wyjścia poza świat artystyczny i odpowiedzi na pytanie, czy coś, co raz stało się dziełem sztuki, może pokonać drogę powrotną i stać się elementem świata rzeczywistego.


Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta

ms2Ogrodowa 19
27 października 2017 – luty 2018
kuratorzy: Andrij Bojarov, Paweł Polit, Karolina Szymaniak

Wystawa ukaże związki koncepcji estetycznych Debory Vogel, pisarki i teoretyczki sztuki, z praktykami awangardowymi okresu międzywojennego, m.in. z twórczością artystów z lwowskiej grupy „artes” oraz twórców indywidualnych, m.in. Leona Chwistka i Władysława Strzemińskiego. Zaprzyjaźniona z Brunonem Schulzem i Witkacym, Debora Vogel była autorką utworów poetyckich opisujących sposób życia w nowoczesnej przestrzeni miejskiej podporządkowanej zasadom racjonalnej organizacji. Wystawa gromadzić będzie prace nawiązujące do popularnej ikonosfery przedwojennego Lwowa – wypełnionego reklamami świata komercji i rodzącego się konsumeryzmu. Zestawiać będzie fotografie dokumentalne Lwowa z lat 30. ze współczesnymi wizerunkami miasta. Oferować będzie  doświadczenie przemieszczenia się w przestrzeni miejskiej, dowodząc aktualnego wymiaru refleksji teoretycznej Vogel.


Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design

ms1Więckowskiego 36
24 listopada 2017 – 25 lutego 2018
kuratorka: Paulina Kurc-Maj, Anna Saciuk-Gąsowska

Wystawa podejmująca temat spuścizny jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych europejskich ugrupowań awangardowych w kontekście designu. Ekspozycja, na której zaprezentowana zostanie wybrana twórczość De Stijl, będzie nawiązywać jednocześnie do inspirowanych sztuką Holendrów działań polskiej awangardy, m.in. projektów grupy „Blok”, „Prasens” i „a.r.”, a także Sali Neoplastycznej Władysława Strzemińskiego zaprojektowanej do prezentowania korpusu dzieł Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej. Istotnym elementem wystawy staną się również realizacje Gerrita Thomasa Rietvelda, utrechckiego architekta, projektanta i twórcy mebli, którego projekty, określane przez niektórych mianem „elastycznego funkcjonalizmu” wpisywały się w awangardowy projekt stworzenia racjonalnego i zorganizowanego otoczenia dla życia nowoczesnego człowieka.

 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.