Hüseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje

ms2, ul. Ogrodowa 19 
15 listopada 2013 - 16 lutego 2014

Hüseyin Bahri Alptekin (ur. w 1957 roku w Ankarze – zm. w 2007 roku w Stambule) podejmował w swoich pracach kwestie globalizacji, którą postrzegał przez pryzmat wyobrażeń  o peryferiach, podrzędności i marginalności. Jego artystyczna praktyka polegała na rejestracji, gromadzeniu i przetwarzaniu cyrkulujących po świecie popularnych i kolektywnie wytwarzanych obrazów, dialektów, znaków oraz towarów. Tanie przedmioty masowego użytku, amatorska fotografia, reklamy, przydrożna architektura czy podrzędny dizajn interesowały go jako przejawy hybrydalnej, anonimowej produkcji kultury. Alptekin dokumentował  także niepozorne, rozgrywające się na obrzeżach uwagi wydarzenia codziennego życia.

Na wystawie obok prac artysty z lat 1991–2007 (we wczesnym okresie powstających we współpracy z M.D. Morrisem) prezentowane są, nie mające dla Alptekina statusu dzieł sztuki, obiekty z jego archiwum. Są to m.in. foldery reklamowe, pocztówki, papeteria hotelowa, pudełka po papierosach, opakowania po żywności, kosmetykach, etykiety… gromadzone w trakcie jego licznych podróży. Zbieranina ta tworzyła środowisko jego życia i pracy, była rezerwuarem motywów, a czasem materialną podstawą produkcji dzieł sztuki realizowanych w formie instalacji, kolaży, obiektów, wideo czy cyfrowych wydruków.

Wydarzeniem politycznym kluczowym dla twórczości Alptekina był upadek zimnowojennego ładu, skutkujący m.in.  intensyfikacją przepływów kapitału i nowymi globalnymi asymetriami. Jednak podrzędność, której znaki artysta kolekcjonował i przetwarzał, nie była konkretną, skolonizowaną historycznie czasoprzestrzenią, ale zespołem nakładających się na siebie wyobrażeń na temat peryferii i kresów zachodniej nowoczesności oraz klisz orientalistycznych. Reprezentacje te odwołują się także do rzeczywistość niskiej rangi – biednej, naśladowczej, hybrydalnej, wulgarnej, wtórnej, aspirującej, wypełnionej przez pozbawione znaczenia, przypadkowe zdarzenia i sytuacje oraz bohaterów wyłączonych z wielkich historycznych narracji.

Wystawa w Muzeum Sztuki koncentruje się na stosowanych przez Alptekina środkach – takich jak przekład, naśladownictwo, multiplikacja, zawłaszczenie, rekontekstualizacja – przy pomocy których formułował on wizję globalności alternatywną wobec wytwarzających nierówność mechanizmów globalizacji. Jego perspektywa pozwala zobaczyć uniwersum, w którym kulturowe marginesy, peryferia i historyczna przygodność dzięki swojej wszechobecności przestają być podrzędne wobec cywilizacyjnych centrów. W twórczości Alptekina zarysowuje się możliwość powstania wspólnoty, w  której wszystkie estetyki i formy życia są potencjalnie twórcze, produktywne i równe.

Hüseyin Bahri Alptekin (1957–2007) – artysta, pisarz, krytyk sztuki, pedagog, inicjator kolektywnych działań artystycznych (Grup Grip-in, Biuro podróży „Słoń morski”, Bunker Research Group). Studiował estetykę, filozofię i socjologię na na Uniwersytecie Haceteppe w Ankarze (1977–1981), na Wydziale Filozofii Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne w Paryżu uzyskał dyplom z teorii gier (1983). Kontynuował tam edukację na studiach doktoranckich (1984–1988). Alptekin uczestniczył w licznych biennale (Cetinje 2002, Iasi 2003, Tirana 2003, Hawana 2003, San Sebastian 2004, Tirana 2005, Stambuł 2006, Wenecja 2007) i zbiorowych wystawach tematycznych (m.in. Iskorpit: Recent Art from İstanbul, Haus der Kulturen der Welt, Berlin 1998 oraz Badischer Kunstverein, Karlsruhe 1999; Total Global, Museum für Gegenwartskunst, Basel 2000; In Search of Balkania, Neue Gallery, Graz 2002; How Lattitudes Become Forms: Art in a Global Age, Walker Art Center, Minneapolis 2003; Bal / Kan: Blut und Honig, Sammlung ESSL, Klosterneuburg 2003).

Wystawie towarzyszy publikacja: Hüseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje, Łódź 2013. Eseje: Ali Akay, Sezgin Boynik, Duygu Demir, Krzysztof Pijarski, Joanna Sokołowska. 

kuratorki: Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska
koordynacja wystawy: Beata Bocian, Monika Wesołowska
architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
oprawa graficzna: Grupa Projektor / Joanna Jopkiewicz & Paweł Ł. Borkowski

Katalog wystawy - do pobrania w całości

Publikacja ukazała się dzięki wsparciu stowarzyszenia SAHAwww.saha.org.tr

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE:

Turecka ciężarówka
Częścią wystawy jest ciężarówka zaparkowana przed ms2 (wejście od strony rynku Manufaktury). To praca Hüseyina Bahri Alptekina "Turecka ciężarówka" z 1995 roku.

29.11.2013, g. 18.00. Oprowadzanie po wystawie, które poprowadzi Krzysztof Pijarski.

7.12.2013, g. 11.11 i 13.13.  Warsztat wanilinowy (warsztaty edukacyjne dla dzieci).

12.12.2013, g. 18.00. Oprowadzanie po wystawie, które poprowadzi Tomasz Ferenc.

14.12.2013, g. 11.11 i 13.13. Masz metkę? (warsztaty edukacyjne dla dzieci).

11.01.2014, g. 11:11 i 13:13, Warsztat wanilinowy (warsztaty edukacyjne dla dzieci).

18.01.2014, g. 11:11 i 13:13. Masz metkę? (warsztaty edukacyjne dla dzieci).

07.02.2014, g. 18:00. Spacer po wystawie. Prowadzi: Max Cegielski.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.