TRANSLOCAL: MUSEUM AS TOOLBOX

W październiku 2015 roku Muzeum Sztuki w Łodzi dołączyło do dwuletniego, wieloetapowego międzynarodowego projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej, którego celem jest wypracowanie innowacyjnych narzędzi komunikacji.

 

W ramach projektu Translocal: Museum as Toolbox chcemy spojrzeć na muzeum jak na „skrzynkę z narzędziami” – czyli coś, z czego można czerpać rozwiązania w praktyce, co jest użytkowe, co nie ogranicza się do murów, budynków czy czasowej ekspozycji, a daje narzędzia do „rozmontowania” naszej percepcji, innego spojrzenia na świat i działania w nim. Jednym z pierwszych i podstawowych narzędzi, które chcemy wykorzystać w programie, jest „komunikacja” rozumiana nie tylko jako komunikaty wysyłane w kierunku naszej publiczności czy informowanie o inicjatywach muzeum, lecz dialog, rozmowa z publicznością, co zakłada zaangażowanie z obu stron. Komunikacja rozumiana jest tu również jako dialog z przestrzenią, dialog instytucji z lokalnym środowiskiem. Celem programu Museum as Toolbox jest pokazanie muzeum jako miejsca relacji, miejsca do współpracy, miejsca, które wyrasta z tkanki miasta i lokalnej społeczności. Chcielibyśmy, aby właśnie w ten sposób traktowali nas odbiorcy, aby sięgali po te narzędzia również w bardzo praktycznych, doraźnych i niejednokrotnie lokalnych kontekstach.

W ramach projektu Muzeum Sztuk w Łodzi współpracuje z czterema muzeami z różnych miast Europy (Graz, Zagrzeb, Bolzano oraz Tallin), działając na dwóch płaszczyznach: pracy z identyfikowaną jako trudna do aktywizowania publicznością „młodych dorosłych” w wieku 15–25 lat oraz współpracy przy realizacji inicjatyw lokalnych. Jednym z elementów współpracy są wizyty studyjne kuratorów i edukatorów oraz rezydencje artystyczne, podczas których artyści projektują i przeprowadzają interwencje czy też warsztaty.

Do projektu Translocal: Museum as Toolbox zostali zaproszeni uczniowie łódzkich gimnazjów. 16 uczniów w wieku od 15 do 17 lat wzięło udział w warsztatach prowadzonych w Muzeum Sztuki w Łodzi przez pracowników Działu Edukacji, Agnieszkę Wojciechowską-Sej i Leszka Karczewskiego. 17 maja do Łodzi przyjechał artysta Aldo Giannotti – reprezentant Kunsthaus w Grazu, lider projektu Translocal: Museum as Toolbox. Artysta spotykał się przez kolejne popołudnia z uczniami, prowadząc zaplanowany na 10 dni warsztat, którego punktem wyjścia była twórczość własna artysty, często projektującego swoje działania w formie instrukcji umieszczanych w przestrzeni publicznej.

Projekt Toolbox ma stawiać pytania o muzeum przyszłości – jego funkcję, formę, ale i sens istnienia muzeum w ogóle. Aldo Giannotti zaproponował wspólne zastanowienie się nad przyszłością instytucji; odpowiedź miała przybrać formę umieszczonego w przestrzeni publicznej hasła, zdania lub pytania. Ich treść wynikała z poszukiwań i pomysłów grupy młodzieży, która reagując na napisy pojawiające się w przestrzeni miasta, próbowała zwerbalizować swoje oczekiwania wobec muzeum przyszłości. Niektóre pomysły dotyczyły bardzo widocznej w Łodzi walki na napisy opozycyjnych klubów sportowych – ŁKS-u i RTS-u m.in.: „Bezpieczna Limanka” oraz „You can save the world, but not Limanka”. Inne były postulatami uderzającymi w restrykcje i reguły instytucji – „Touch everything!”, „Scream loudly!”. Młodzież pracowała różnymi metodami, dzięki którym małymi krokami zbliżała się do pracy z wielkoformatowym drukiem w tkance miejskiej. Ostatecznie po długich negocjacjach wybrano następujące zdania: „Where contemporary art becomes ancient?”, „When will we touch everything in the museum?”, a także diagram – funkcjonujący na zasadzie wykreślanki literowej z poleceniem „Find art”. Dzięki uprzejmości Miejskiego Punktu Kultury Prexer uczestnicy warsztatów wraz z artystą zainstalowali te slogany przy ulicy Pomorskiej 39 w Łodzi, wchodząc jednocześnie w interakcję z zaciekawionymi akcją przechodniami.

Zaprojektowane przez młodych ludzi we współpracy z artystą działanie można uznać za model komunikacji muzeum przyszłości. Bazując na zebranych doświadczeniach, zamierzamy rozszerzyć zasięg interwencji artystycznej i uczynić ją bardziej widoczną w naszym mieście, tak aby w podobne akcje mogła zaangażować się większa grupa naszej młodej publiczności i potencjalnych odbiorców.

Kolejne etapy projektu wiążą się z międzynarodowymi spotkaniami kuratorów i edukatorów, którzy wykorzystując powstałe w trakcie warsztatów w różnych krajach obiekty, prototypy i pomysły, stworzą podróżującą wystawę poświęconą komunikacji muzeum w przyszłości. W Łodzi wystawa zagości w pierwszej połowie przyszłego roku. Zanim przejdziemy do kolejnych etapów projektu, czekamy również na relację z rezydencji łódzkiego artysty i kuratorki – Marcina Polaka i Eweliny Chmieleckiej, którzy pracowali we Włoszech w muzeum w Bolzano nad problemem komunikacji między innymi z mieszkańcami tamtejszego obozu dla uchodźców.

 

WIĘCEJ

Galeria

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.