WIEDEŃ 1924. Wystawianie awangardy: Nowa Technika Teatralna Fredericka Kieslera - wykład Gerda Zillnera

INFO

Miejsce

ms2, Ogrodowa 19

Czas

04.10.2017

4 października 2017, środa, godz. 18:00 

Wiedeń, rok 1924. Artysta i architekt Fryderyk Kiesler organizuje, projektuje i zostaje kuratorem wystawy Internationale Ausstellung neuer Theatertechnik - Międzynarodowej Wystawy Nowych Technik Teatralnych. Dzięki imponującym znajomościom i koneksjom zaprasza na nią reprezentantów awangardy z całej Europy. Na wystawie pokazuje im najbardziej radykalne i nowatorskie podejście do odnowy teatru - rosyjski konstruktywizm, włoski futuryzm i weimarski Bauhaus. Znosząc ograniczenia, które tworzy scena teatru, Kiesler uwzględnia w swojej wizji najnowsze osiągnięcia wciąż eksperymentalnej sztuki filmowej, prezentując światu po raz pierwszy Balet Mechaniczny Fernanda Légera i Dudleya Murphy'ego.

Adaptując ideę Gesamtkunstwerk - syntezy sztuk, Kiesler rozwinął holistyczną koncepcję designu. Dokonał tego wykorzystując zunifikowany, formalny język geometrii oraz podstawowe kolory konstruktywistów - czerwony, czarny i biały. Od biletów wstępu, plakatów i katalogu wystawy, po przełamującą schematy architekturę całej ekspozycji, wyzwala przestrzeń muzeum z okowów romantyzmu i „dekoracyjnego blefu” tradycyjnych wystaw.

Centralną oś ekspozycji stanowi Raumbühne - Scena Przestrzenna samego Kieslera - jego wizja teatru przyszłości. Ta wykonana w skali 1:1, wolnostojąca konstrukcja w kształcie spirali wypełniła przestrzeń sali nazywanej dziś Halą Mozarta, podczas gdy widzowie mogli z balkonów przyglądać się jej powstawaniu. W przeciwieństwie do wielu ówczesnych koncepcji scenicznych, które nigdy nie zostały urzeczywistnione, Scena Przestrzenna została ukończona i wykorzystywana podczas spektakli. Oprócz praktycznego zaangażowania w projekty związane z teatrem, Kiesler stworzył również manifesty dadaistyczne, głoszące radykalną odnowę teatru. Wyśmiana przez prasę, lecz uwielbiana przez artystów, Scena Przestrzenna rozsławiona została także przez zarzuty dotyczące jej rzekomego splagiaryzowania - za autora przyświecającej jej idei uważał się psychiatra i założyciel Psychodramy, Jacob Levy Morano.

Wykład dotyczyć będzie trzech głównych wątków - wystawy, jej oprawy oraz Sceny Przestrzennej Kieslera jako centralnego punktu całej inicjatywy.

Gerd Zillner jest archiwistą i kuratorem w austriackiej fundacji im. Fryderyka i Lillian Kieslerów. Był kuratorem wielu wystaw, publikował artykuły o Kieslerze oraz współredagował biografię artysty pt. Friedrich Kiesler: Architekt, Künstler, Visionär, red. Gerd Zillner, Peter Bogner u. Dieter Bogner, (München 2017). Obecnie redaguje zbiór esejów kluczowych dla zapoznania się z otaczającym Kieslera środowiskiem artystycznym - Frederick Kiesler. Face-to-Face with the Avant-Garde, ed. Peter Bogner u. Gerd Zillner, (Basel 2018) oraz, wraz z Spyrosem Papapetrosem, pracuje nad publikacją nieznanego manuskryptu Kieslera pt. Magic Architecture. The Story of Human Housing, na którą otrzymali grant Fundacji Grahama.

Wydarzenie towarzyszące wystawie ENRICO PRAMPOLINI. FUTURYZM, SCENOTECHNIKA I TEATR POLSKIEJ AWANGARDY.

Spotkanie w języku angielskim, tłumaczone na język polski. 

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.