Oblicza zaangażowania. Władysław Strzemiński w polu sztuki lat 20. i 40. Eksperyment Piotra Słodkowskiego

ms², ul. Ogrodowa 19, sala audiowizualna
6 czerwca 2017, wtorek, godz. 18.00

Wydarzenie towarzyszące wystawie „Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku”

Wykład będzie dotyczył dwóch ważnych fragmentów działalności teoretycznej i artystycznej Władysława Strzemińskiego. Najpierw, odnosząc się do „Unizmu w malarstwie” oraz „Kompozycji przestrzeni” (napisanej wraz z Katarzyną Kobro), Piotr Słodkowski przeanalizuje postawę Strzemińskiego w odniesieniu do innych przedstawicieli polskiego konstruktywizmu lat 20. oraz – przede wszystkim – w relacjach do: klasycznych pojęć sztuki XX wieku, zaangażowanej społecznie awangardy oraz kultywującego autonomię modernizmu. Następnie koncepcja przedstawiona w „Teorii widzenia” zostanie pokazana na tle złożonych i przecinających się poglądów na nową, socjalistyczną sztukę Polski powojennej. Autor odniesie się również do podstawowych pojęć w dyskusjach artystycznych lat 40., czyli realizmu i formalizmu, pokazując na przykładzie myśli Strzemińskiego ich definicyjną niestabilność.

Piotr Słodkowski - historyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Artes Liberales. Asystent w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współtwórca projektów i redaktor książek „Historie mówione Złotego Grona i Biennale Sztuki Nowej” (2014) oraz – wraz z Agatą Pietrasik – „Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945–1954” (2016). Zajmuje się polską sztuką nowoczesną, szczególnie malarstwem po 1945 r.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.