Kolekcjonerzy (muzycznej) kontrkultury. Spotkanie

ms², ul. Ogrodowa 19, sala audiowizualna
12 stycznia 2017, czwartek, godz. 18:00, wstęp wolny

Klub DOM, ul. Piotrkowska 138/140
12 stycznia 2017, czwartek, godz. 20:00

Daniel Muzyczuk - kurator wystawy „Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994” - poprowadzi spotkanie z kolekcjonerami muzyki z tego okresu: Wiktorem Skokiem, Kostkiem Usenką i Alexandrem Pehlemannem oraz kuratorkami LCCA w Rydze Marą Zeikare, Ievą Astahovską i Dianą Popovą

Archiwa dotyczące undergroundu lat 80. w bloku wschodnim to przepastny temat. Zaproszeni goście na potrzeby własnych projektów musieli opracować indywidualne metodologie porządkowania i nadawania wartości poszczególnym obiektom oraz budowanie na ich podstawie narracji. Skok, Usenko i Pehlemann pokażą skomplikowane wyzwania, przed którymi stoi „archiwista” kultur okołopunkowych. W ramach spotkania odbędzie się również prezentacja monografii łotewskiej grupy NSRD (Warsztat Odzyskiwania Nieodczuwanych Uczuć), której praca zatytułowana „Kursy binokularnego tańca dr. Enesera” stanowi jedną z absolutnych sensacji wystawy w ms². Dokonają jej kuratorki Łotewskiego Centrum Sztuki w Rydze, w którym znajdują się archiwa grupy: Mara Zeikare, Ieva Astahovska i Diana Popova. Ich badania doprowadziły do niezwykłych odkryć: utopijnych projektów architektonicznych, nadzwyczajnych klipów i performansów oraz całej mitologii związanej z NSRD.

Po spotkaniu zapraszamy do klubu DOM w OFF Piotrkowskiej, gdzie goście spotkania wystąpią w roli DJ-ów.


Wiktor Skok – aktywny przedstawiciel kultury industrialnej oraz propagator ruchu punk w Polsce. Lider i wokalista grupy Jude, autor tekstów poświęconych kulturze industrialnej, kurator projektów muzycznych reprezentujących różne odmiany ekstremalnej muzyki mechanicznej. W kręgu jego muzycznych preferencji znajdują się gatunki takie, jak: industrial, electro-industrial, EBM, power electronics, power noise itd. Jako DJ, łączy on swoje własne kompozycje z powszechnymi standardami industrialnego hałasu, osiągając skrajne efekty – od łomotu po melodie lekkie i przyjemne dla ucha.

Jak sam przyznaje, największą inspiracją dla początków jego twórczości była otaczająca go rzeczywistość, czyli przemysłowa Łódź. To właśnie pod wpływem realiów miasta z początku lat 90., powstał zespół Jude, a także wyklarował się unikatowy charakter jego brzmienia.

Zainspirowany aurą dźwiękową miasta, szumem infrastruktury zrujnowanego przemysłu, Wiktor Skok odnalazł w Łodzi industrialnej potencjał, którego nie dostrzegali inni ówcześni twórcy alternatywni. Obecnie prezentacjom jego muzycznych wizji towarzyszą często obrazy, fotogramy, a także animacje uzupełniające przekaz.

Jego występy otwierały koncerty i sety takich wykonawców i zespołów, jak: Laibach, Z’ev, Whitehouse, Scorn, Schloss Tegal, Haujobb, David Carretta czy Terrence Fixmer.
 

Konstanty Usenko – muzyk, pisarz, wiolonczelista. Autor tekstów, założyciel zespołów The Leszczers, Najakotiva, Super Girl Romantic Boys oraz 19 Wiosen, reprezentujących muzykę punkową, nowofalową, a także industrialną. Jest on autorem książki – pierwszej na polskim rynku wydawniczym – poświęconej tematyce radzieckiego i rosyjskiego undergroundu. „Oczami radzieckiej zabawki” to jednocześnie debiut literacki artysty, w którym ukazuje on radziecko-rosyjską rzeczywistość, wykorzystując galerię barwnych i nietuzinkowych postaci, co spotkało się z uznaniem ze strony czytelników.

Na przestrzeni lat, Usenko wielokrotnie eksperymentował z różnymi formami oraz gatunkami muzyki, jednocześnie organizując trasy koncertowe zespołów rosyjskich w Polsce i polskich wykonawców w Rosji. Wraz z zespołem Super Girl Romantic Boys występował podczas dużych krajowych festiwali muzycznych takich, jak: Off Festival w Katowicach, a także koncertował poza granicami Polski, m.in. w Anglii, Szkocji, Niemczech i Rosji.
 

Alexander Pehlemann – pochodzący z Niemiec dziennikarz muzyczny oraz selektor. Jest absolwentem Uniwersytetu w Greifswaldzie, gdzie ukończył historię sztuki, ze szczególnym naciskiem na kulturę wschodnioeuropejską. Od 1993 roku jest wydawcą magazynu „Zonic”, gdzie publikuje teksty analizujące głównie subkultury obecne w krajach bloku wschodniego oraz elementy kultury popularnej w ostatniej dekadzie komunistycznej Europy. Jako selektor, aktywnie działa w Al-Haca Sound System, a także jest producentem audycji radiowej „Zonic Radio Show”. Wydał antologię tekstów i kompilację CD zatytułowaną „Go Ost!”, na której znalazły się najciekawsze utwory reprezentujące muzykę okresu komunistycznego we wschodniej Europie. Kasetowemu podziemu z NRD poświęcił natomiast publikację „Spannung. Leistung. Widerstand. Magnetbanduntergrund DDR 1979 – 1990”.

Wydarzenie realizowane jest we współpracy z klubem DOM i LCCA w Rydze.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.