Debora Vogel dzisiaj - dyskusja wokół wystawy

INFO

Miejsce

ms², Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

11.01.2018, czwartek, godz. 18:00

Dyskusja towarzysząca wystawie Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta.

Udział wezmą: Joanna Bednarek, Tomasz Majewski, Paweł Mościcki.
Prowadzenie: Karolina Szymaniak

Celem dyskusji jest zobaczenie twórczości Debory Vogel w perspektywie powojennej, w tym również postmodernistycznej humanistyki. Dyskusja ma umożliwić zastanowienie się nad tym, na ile refleksja Vogel jest dziś żywa, gdzie są jej martwe punkty. Również nad tym, co pozostaje z historycznego kontekstu twórczości Vogel, a na ile rekonfiguracja jej idei w późniejszym czasie coś otwiera. I po co w związku z tym warto jest dzisiaj zajmować się Deborą Vogel.

Debora Vogel (1900-1942) – dziś na nowo odkrywana awangardowa pisarka, krytyczka i teoretyczka sztuki. Wystawa dotyczy jej związków z praktykami awangardowymi okresu międzywojennego, przede wszystkim w Polsce, m.in. z twórczością artystów z lwowskiej grupy „artes”, Grupy Krakowskiej, oraz twórców indywidualnych, m.in. Leona Chwistka i Władysława Strzemińskiego. Zaprzyjaźniona z Brunonem Schulzem i Witkacym, Debora Vogel była nie tylko niestrudzoną propagatorką nowych koncepcji sztuki, cenioną przez artystów autorką teorii montażu i fotomontażu, ale także autorką radykalnych prób przełożenia doświadczenia wizualnych praktyk awangardy na język literatury, czynionych po polsku i w języku jidysz.

Joanna Bednarek – filozofka, pisarka. Obszar kompetencji i zainteresowań: na przecięciu poststrukturalizmu, feminizmu, marksizmu autonomistycznego i literatury. Autorka książek Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki (2012), Joanna Bednarek - Linie kobiecości. Jak różnica płciowa przekształciła literaturę i filozofię? (2015). Publikowała w pismach „Nowa Krytyka”, „Czas Kultury” i „Krytyka Politycznej”, „FA-art”.

Tomasz Majewski –  kulturoznawca i filmoznawca, związany z Katedrą Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłada historię filmu animowanego w Szkole Filmowej w Łodzi oraz historię kultury na Uniwersytecie Łódzkim. Autor książki Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna (2011). Redaktor tomów Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna (2009), Pamięć Shoah (2009) i Memory of the Shoah. Cultural Representations and Commemorative Pratices (2010). Publikował w „Kwartalniku filmowym", „Kulturze współczesnej", „Dialogu", „Tekstach Drugich".

Paweł Mościcki – filozof, eseista i tłumacz, adiunkt w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Członek redakcji kwartalnika „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Redaktor tomu Maurice Blanchot. Literatura ekstremalna (2007) oraz autor książek: Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008), Godard. Pasaże (2010), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena (2013), My też mamy już przeszłość. Guy Debord i historia jako pole bitwy (2015).

Karolina Szymaniak – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, redaktorka, tłumaczka, lektorka języka jidysz w Polsce i zagranicą, animatorka kultury. Adiunkt w Zakładzie Studiów Żydowskich przy Uniwersytecie Wrocławskim. Autorka książki Być agentem wiecznej idei. Przemiany przeglądów estetycznych Debory Vogel (2006), redaktorka tomów m. in. Rachela Auerbach, Pisma z getta warszawskiego (2015), Warszawska awangarda jidysz. Antologia (2005). Jej teksty ukazały się m.in. w pismach „Midrasz”, „Znak”, „Teksty Drugie”, „Tygodnik Powszechny”.

Wydarzenie towarzyszące wystawie Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.