Biały sześcian od wewnątrz: Aneta Szyłak - spotkanie

INFO

Miejsce

ms², Ogrodowa 19, sala audiowizualna

Czas

07.11.2017

7 listopada 2017, wtorek, godz. 18:00

Jak pisze we wstępie do książki Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii jej tłumaczka Aneta Szyłak „dogłębna lektura pozwala stwierdzić, iż zadaje ona bardzo uniwersalne pytania dotyczące zachodniego paradygmatu sztuki, w którego epicentrum znajduje się zagadnienie sztuczności przestrzeni przeznaczonej wyłącznie do jej prezentacji. Esej ten, choć napisany przed ćwierćwieczem, może udzielić czytelnikowi odpowiedzi na wiele współczesnych pytań dotyczących sztuki. Dlaczego, dla przykładu, ucieka ona z galerii, podejmuje różne próby aktywizmu społecznego i dlaczego próbuje ona wciąż na nowo rozwikłać problemy widza, relacji przestrzennych, percepcji sztuki oraz wiarygodności systemów ją wartościujących? Pokazuje ona, w jaki sposób sztuka nowoczesna dyskutowała ze swoimi funkcjami i formami przekazu. A także to, w jaki sposób sztuka lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych broniła się przed mechanizmami komercjalizacji. Przynosi bogaty materiał faktograficzny, ilustrujący w jaki sposób same galerie komercyjne Nowego Jorku i Paryża uczestniczyły w procesie konceptualizacji i krytyki własnych przestrzeni. A także to, jak uczestniczyły one, dla wzmocnienia swego autorytetu intelektualnego, w demontażu własnego mitu, podobnie jak dziś wielkie instytucje muzealne próbują inkorporować krytykę instytucjonalną do własnych strategii programowych.”

Publikacja Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii jest pierwszą książką z serii wydawniczej Fundacji Alternativa TEORIA PRAKTYKI. Zadaniem serii jest udostępnienie praktykom pola sztuki, studentom i badaczom polskiej wersji tekstów teoretycznych, które przyglądają się praktykom artystycznym, wystawienniczym i kuratorskim z punktu widzenia relacji, które wikłają sztukę w rozmaite pola zależności i zaangażowania.

Aneta Szyłak ­­ jest pełnomocniczką ds. powstania Muzeum Sztuki Współczesnej w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz prezeską i dyrektorką artystyczną Fundacji Alternativa. Założyła i była pierwszą dyrektorką Instytutu Sztuki Wyspa (2004–2014) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998–2001), autorką i dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa. Kuratorka wystaw (indywidualnie i zespołowo), m.in. What’s plain invites pattern (2015), Wernakularność (2015), Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek (2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004) i Architectures of Gender (2003). Jest Współautorką książki The Curatorial. A Philosophy of Curating (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths College oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Działa aktywnie na rzecz ochrony dziedzictwa poprzemysłowego w Gdańsku.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.