Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Wystawy planowane w 2017 roku

Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości

ms1Więckowskiego 36
24 marca – 4 czerwca 2017
kurator: Paweł Polit

Mieszkający w Kalifornii Stephen Kaltenbach jest jednym z pionierów sztuki konceptualnej. Brał udział w najważniejszych pokazach sztuki konceptualnej: When Attitudes Become Form (1966), Information (1970), 955,000 (1970). Od 1970 roku pracuje jako nauczyciel akademicki i – jak twierdzi – tworzy „w ukryciu”.

Planowana wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi, pierwsza indywidualna prezentacja sztuki Kaltenbacha w Polsce, będzie pokazywać jego klasycznie konceptualne prace z drugiej połowy lat 60.; mają one charakter operacji symbolicznych zorientowanych na zaburzenie instytucjonalnej infrastruktury sztuki. Jego Time Capsules (inicjowane od 1967 roku), kapsuły opatrzone przez artystę instrukcjami, miały funkcjonować niezależnie od obiegu instytucjonalnego i komercyjnego. Inne prace artysty, często istniejące anonimowo w przestrzeni publicznej, zaprzeczały komercyjnemu charakterowi dzieła sztuki i wskazywały na aktywny charakter sztuki funkcjonującej w danej rzeczywistości. Oprócz prac Kaltenbacha z lat 60. na wystawie znajdą się również najnowsze prace artysty z cyklu Bad Ideas.


Translocal. Museum as Toolbox

ms1Więckowskiego 36
27 maja – 27 czerwca 2017
kuratorzy: Agnieszka Wojciechowska-Sej, Łukasz Zaremba

W październiku 2015 roku Muzeum Sztuki w Łodzi dołączyło do dwuletniego wieloetapowego międzynarodowego projektu (odbywającego się w ramach finansowanego ze środków Unii Europejskiej programu Kreatywna Europa), którego celem jest wypracowanie innowacyjnych narzędzi komunikacji na potrzeby działań uczestniczących w projekcie muzeów o analogicznej charakterystyce (podobnej lokalizacji, kolekcji, wielkości, programie edukacyjnym i stawiających sobie podobne wyzwania). W projekt obok Muzeum Sztuki w Łodzi zaangażowane są następujące placówki: Universalmuseum Joanneum GmbH (Austria), Art Museum of Estonia (Estonia), Museum of Contemporary Art Zagreb (Chorwacja)  oraz Museion (Włochy).

Aktywność tych instytucji będzie koncentrowała się na dwóch obszarach: pracy z publicznością „młodych dorosłych” w wieku 15–25 lat (identyfikowaną jako publiczność trudna do aktywizowania) i współpracy przy realizacji inicjatyw lokalnych. Projekt – łączący działania artystyczne, kuratorskie, edukacyjne i zgłębiający praktyki partycypacyjne – zostanie przeprowadzony na podstawie początkowej fazy badań dotyczących różnorodnych narzędzi komunikacji z publicznością, jakie mają do dyspozycji muzea sztuki nowoczesnej, a także perspektyw ich efektywnego rozwoju.


Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy

ms2Ogrodowa 19, sala wystaw czasowych
9 czerwca – 8 października 2017
kurator: Przemysław Strożek
kuratorka ze strony Muzeum Sztuki w Łodzi: Katarzyna Słoboda

Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy to pierwsza wystawa, która w kompleksowy sposób podejmuje kwestie związków włoskiego futuryzmu z polską awangardą. Prampolini był jednym z najważniejszych reformatorów teatru, najdłużej czynnym artystą u boku Filippa Tommasa Marinettiego, a z uwagi na szerokie kontakty z dadaistami, konstruktywistami i abstrakcjonistami był również najbardziej rozpoznawalnym futurystą w środowiskach międzynarodowej awangardy lat 20. i 30. Punktem wyjścia ekspozycji jest obraz Tarantella (1920-1922) ofiarowany przez Prampoliniego łódzkiej kolekcji  "a.r."  około 1930 roku. Obraz ten ukazuje dynamiczny i mechaniczny taniec zgeometryzowanych figur i przywołuje na myśl trzy okresy twórczości włoskiego futurysty: dynamizm w malarstwie lat 10., teatr mechaniczny lat 20. oraz późniejsze idee postpuryzmu i abstrakcjonizmu lat 30. Wystawa prezentować będzie wszystkie te trzy okresy wzbogacone dodatkowo o relacje teatru futurystycznego z polską awangardą teatralną. Pojawi się na niej twórczość malarska, architektoniczna i scenotechniczna Prampoliniego w zestawieniu z eksperymentami polskich ugrupowań: kręgu czasopisma „Zwrotnica”, Bloku i Praesensu. W tym kontekście ekspozycja podkreślać będzie znaczenie projektów teatralnych Andrzeja Pronaszki, zaproszonego przez włoskiego futurystę do udziału na wystawie scenotechniki na VI Triennale w Mediolanie (1936), będącej ostatnią w historii międzynarodową ekspozycją scenografii awangardowej.


Grupa Budapeszt prezentuje: „TRANSMISJA JAKO ZAPIS”. Wystawa solowa IGORA KRENZA w trzech częściach

ms1Więckowskiego 36
29 września 2017 – styczeń 2018
kuratorzy: Daniel Muzyczuk, Michał Libera

Genezą organizowanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi wystawy jest przekonanie, że najważniejsze wyzwania przed współczesnym światem stawiają zjawiska wynikające z pozornie marginalnych konsekwencji technicznej reprodukcji oraz związane z nimi pułapki i ograniczenia myślenia abstrakcjami, co „dematerializuje” i „odrealnia” rzeczywistość.

W centrum zainteresowań Igora Krenza, jednego z najważniejszych polskich artystów postkonceptualnych, znajduje się bowiem wieloznaczne pojęcie transmisji, a wystawa Transmisja jako zapis to próba wyjścia poza świat artystyczny i odpowiedzi na pytanie, czy coś, co raz stało się dziełem sztuki, może pokonać drogę powrotną i stać się elementem świata rzeczywistego.


Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta

ms2Ogrodowa 19
27 października 2017 – luty 2018
kuratorzy: Andrij Bojarov, Paweł Polit, Karolina Szymaniak

Wystawa ukaże związki koncepcji estetycznych Debory Vogel, pisarki i teoretyczki sztuki, z praktykami awangardowymi okresu międzywojennego, m.in. z twórczością artystów z lwowskiej grupy „artes” oraz twórców indywidualnych, m.in. Leona Chwistka i Władysława Strzemińskiego. Zaprzyjaźniona z Brunonem Schulzem i Witkacym, Debora Vogel była autorką utworów poetyckich opisujących sposób życia w nowoczesnej przestrzeni miejskiej podporządkowanej zasadom racjonalnej organizacji. Wystawa gromadzić będzie prace nawiązujące do popularnej ikonosfery przedwojennego Lwowa – wypełnionego reklamami świata komercji i rodzącego się konsumeryzmu. Zestawiać będzie fotografie dokumentalne Lwowa z lat 30. ze współczesnymi wizerunkami miasta. Oferować będzie  doświadczenie przemieszczenia się w przestrzeni miejskiej, dowodząc aktualnego wymiaru refleksji teoretycznej Vogel.


Dom ze snów

Muzeum Pałac Herbsta, Przędzalniana 72
10 listopada 2017 – maj 2018
kuratorki: Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka

Wystawa zaplanowana jest jako opowieść o kulturze życia codziennego i zmianach wywołanych gwałtownym skokiem cywilizacyjnym i unowocześnieniem społeczeństwa na przełomie XIX i XX wieku. Skupi się na przenikaniu sfer życia rodzinnego, prywatnego z życiem towarzyskim i publicznym. Wystawa zostanie wpisana w stałą ekspozycję Muzeum Pałac Herbsta.


Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design

ms1Więckowskiego 36
24 listopada 2017 – 25 lutego 2018
kuratorka: Paulina Kurc-Maj, Anna Saciuk-Gąsowska

Wystawa podejmująca temat spuścizny jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych europejskich ugrupowań awangardowych w kontekście designu. Ekspozycja, na której zaprezentowana zostanie wybrana twórczość De Stijl, będzie nawiązywać jednocześnie do inspirowanych sztuką Holendrów działań polskiej awangardy, m.in. projektów grupy „Blok”, „Prasens” i „a.r.”, a także Sali Neoplastycznej Władysława Strzemińskiego zaprojektowanej do prezentowania korpusu dzieł Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej. Istotnym elementem wystawy staną się również realizacje Gerrita Thomasa Rietvelda, utrechckiego architekta, projektanta i twórcy mebli, którego projekty, określane przez niektórych mianem „elastycznego funkcjonalizmu” wpisywały się w awangardowy projekt stworzenia racjonalnego i zorganizowanego otoczenia dla życia nowoczesnego człowieka.

 

WYSTAWY CZASOWE – POZA MUZEUM SZTUKI

Kobro and Strzemiński. Avant-Garde Prototypes

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia w Madrycie
25 kwietnia – 18 września 2017
kurator: Jaroslaw Suchan

Monograficzna wystawa twórczości pary artystów, kluczowych postaci związanych z awangardą dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Ekspozycja planowana jest jako pierwszy w Hiszpanii obszerny przegląd ich twórczości. Jej celem jest przedstawienie twórczości Kobro i Strzemińskiego jako czołowych artystów awangardy europejskiej i wprowadzenie polskiej awangardy w światowy obieg. Wystawa współorganizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi i Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia w Madrycie będzie prezentowała dużą część prac obojga artystów ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi, a także ich dzieła znajdujące się w posiadaniu Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Rosyjskiego Muzeum Państwowego w Petersburgu oraz polskich i zagranicznych zbiorów prywatnych.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.