Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Wszyscy ludzie będą siostrami

W fabrykach, biurach, szpitalach, domach opieki, Internecie, kuchniach, muzeach, kinie jesteśmy żonami! Żonami heteroseksualnego, białego mężczyzny nazywanego „ekonomią”. Czas na rozwód i wystawienie słonego rachunku.

Pauline Boudry/Renate Lorenz, Charming for the Revolution, 2009

ms2, ul. Ogrodowa 19
23 października 2015 - 17 stycznia 2016

Wystawa „Wszyscy ludzie będą siostrami” i związane z nią wydarzenia performatywne proponują feministyczne przechwycenie idei braterstwa. Negocjują i zapośredniczają sojusze w oparciu o postulat potencjalnie otwartego, przecinającego podziały płciowe siostrzeństwa. Polem walki o nie jest obszar pracy, produkcji i reprodukcji życia, a prace artystyczne są mediatorkami diagnozy, transformacji i interwencji w obszarach pamięci, afektów, znaczeń i wyobraźni. 

Punktem wyjścia dla wystawy jest krytyka ekonomicznej opresji kobiet w patriarchacie wyartykułowana w międzynarodowym ruchu sztuki feministycznej w latach 60. i 70. Jednym z obszarów zainteresowań artystek i kolektywów aktywistycznych była nieodpłatna praca opiekuńcza i niewidzialna, marginalizowana, sprywatyzowana sfera gospodarstwa domowego. Celem ich działań – realizowanych często w formie agitpropowych wystaw, dydaktycznych kampanii, performansów, filmów dokumentalnych – było włączenie tych obszarów do przestrzeni publicznej i ekonomii politycznej, a w rezultacie przewartościowanie pracy reprodukcyjnej wykonywanej głównie przez kobiety. Jednocześnie próbowano zmienić myślenie o celach i podmiotach ekonomii w oparciu o doświadczenia troski i miłości pracy opiekuńczej. Artystki i artyści angażowali się także w debaty dotyczące dyskryminacji pracownic najemnych, wysokiej feminizacji zawodów o niskim prestiżu społecznym, nierówności płac ze względu na płeć. Dyskusjom tym towarzyszyły próby dekolonizacji kobiecego ciała, kontestacja i feministyczne przechwytywanie seksistowskiego utowarowienia jego wizerunku. 

Wystawa wpisuje ten wciąż niezakończony fragment historii walk społecznych i zaangażowanej w nie sztuki w splot powiązań, które warunkuje, przemieszcza i intensyfikuje globalizacja. Ekonomiczna eksploatacja różnicy płciowej funkcjonuje  jako jeden z wielu przecinających się czynników takich jak rasa, klasa społeczna, etniczność/narodowość, gatunek, rodzaj zasobów czy asymetrie między gospodarkami peryferyjnymi i rdzenia, mobilizowanych do nieustannej akumulacji kapitału i generowania nierówności. Odpowiadając na współzależne mechanizmy i wzory dominacji, prace na wystawie kwestionują ich roszczenia do poznawczej hegemonii. Rezonują z kształtującymi się zmianami w myśleniu o gospodarowaniu życiem na Ziemi. 

Historycznym punktem odniesienia dla wystawy, części nowopowstających prac i wydarzeń performatywnych są historie pracownic związanych z przemysłem włókniarskim, który ukształtował robotniczą przeszłość Łodzi.


Artystki: Berwick Street Film Collective, Pauline Boudry/Renate Lorenz, Sarah Browne, Agnieszka Brzeżańska, Jan Czapliński, Ines Doujak we współpracy z Johnem Barkerem, Köken Ergun, Hackney Flashers, Krystyna Gryczełowska, Margaret Harrison, Elżbieta Jabłońska, Birgit Jürgenssen, Irena Kamieńska, Ola Kozioł/Suavas Levy, Nalini Malani, Marge Monko, Şükran Moral, Teresa Murak, Letícia Parente, Agnieszka Piksa, Marcin Polak, Aleksandra Polisiewicz, Raqs Media Collective, R.E.P., Alicja Rogalska, Daniel Rumiancew, Jadwiga Sawicka, Allan Sekula, Jo Spence, Rosemarie Trockel, Agnès Varda, Mona Vǎtǎmanu/Florin Tudor, Zorka Wollny.

kuratorka: Joanna Sokołowska
koordynatorka: Martyna Gajda
architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
aranżacja graficzna: NOVIKI
produkcja prac Jana Czaplińskiego i Zorki Wollny: Marta Olejniczak/Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi
współprodukcja pracy Aleksandry Polisiewicz: Anna Lisiewicz/Muzeum Fabryki w Łodzi

 

Partnerzy: 

Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi  
Muzeum Fabryki w Łodzi

 

Wydarzenia towarzyszące:
 

24 października, ms², g. 16.00
Performans Oli Kozioł/Suavas Levego Niech służy nam. Następnie spacer po wystawie z kuratorką Joanną Sokołowską oraz niektórymi artystami
więcej

28 października, Teatr Nowy, Mała Sala, ul. Zachodnia 93, g. 19.15
Historia T-shirta. Czytanie performatywne
więcej

29 października, 5 listopada, Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego LIDO, ul. Wólczańska 66, g. 19.00, 20.30
Zorka Wollny, Kompozycja na 12 aktorów i budynek Lido
więcej

7 listopada, ms², g. 11.11 (dla dzieci od lat 7), g. 13.13 (dla dzieci od lat 4 z rodzicami)
Warsztaty edukacyjne Posprzątajmy po... Kopciuszku
więcej

12 listopada, ms², g. 18.00 - Kino MS
Kino ms: !Women Art Revolution
więcej

15 listopada, g. 11:00
Miasto kobiet, miasto pracy. Spacer w Łódzkim Szlakiem Kobiet. Miejsce zbiórki: skrzyżowanie ul. Gdańskiej i Zielonej, południowo-wschodni narożnik.
więcej

18 listopada, ms², g. 18.00
Wykład Benjamina Cope’a, PPP - Praca, Płeć i Przestrzeń
więcej

25 listopada, ms², g. 18.00
Wykład Mariny Vishmidt, „Smutna mimikra produkcji”. Prace feministyczne na taśmie
więcej

9 grudnia, ms², g. 18.00
Wykład Ruth Noack, Forma niepodległa transmisji? Refleksje o niemożliwości pokazania tego, co być może powinno być dzisiaj pokazane
więcej

10 grudnia, ms², g. 18.00 - Kino MS
Kino ms: Dorywcza praca domowej niewolnicy
więcej

14 stycznia, ms², g. 18.00
Wykład Joanny Bednarek, Praca reprodukcyjna, patriarchat i kapitalizm

';

Jo Spence, Najdoskonalszy produkt kapitalizmu, 1979, współpraca: Terry Dennett, dzięki uprzejmości Estate of Jo Spence i Richard Saltoun Gallery, Londyn

Mapa

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.