Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Sztuka ma zawsze swoje konsekwencje

„Creativity Excersises” (Miklós Erdély i Dóra Maurer), Goran Đorđević, Miklós Erdély, Andreas Fogarasi, Guerilla Art Action Group, Tibor Hajas, Sanja Iveković, David Maljković, Dimitrije Bašičević Mangelos, Vlado Martek, Piet Mondrian, Ciprian Mureşan, Deimantas Narkevičius, Andreja Kulunčić, Novi Kolektivizam, Andrzej Partum, Gyula Pauer, Tomo Savić-Gecan, Mladen Stilinović, Sean Snyder, Tamás St.Auby, Bálint Szombathy, Milan Trenc, Ultra-Red
oraz
„Kiedy rano otwieram oczy widzę film (kino-kluby i festiwal filmowy Genre Film Festival/GEFF)” / Ana Janevski (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)

„Wystawa dydaktyczna: Sztuka Abstrakcyjna”
„Ideologia designu: fragmenty historii designu jugosłowiańskiego”
„Sympozjum Wrocław ’70”

Kuratorzy: Dóra Hegyi i Zsuzsa László (tranzit. hu), Magdalena Ziółkowska i Katarzyna Sloboda (Muzeum Sztuki w Łodzi), kuda.org; oraz What, How & for Whom/WHW

“Sztuka ma zawsze swoje konsekwencje” podejmuje temat polityki wystawiennictwa poprzez ukazanie historycznej ciągłości artystycznych eksperymentów, które kwestionują społeczną rolę sztuki i jednocześnie proponując próbę rekonstrukcji oraz ponownego odczytania praktyk i ekspozycji od lat 50. po dzień dzisiejszy.

Wystawa jest efektem trzyletniego projektu pod tym samym tytułem zrealizowanego przez tranzit. hu z Budapesztu, Muzeum Sztuki w Łodzi, New Media Centre_kuda.org z Nowego Sadu oraz What, How and for Whom/WHW z Zagrzebia. “Sztuka ma zawsze swoje konsekwencje” odnosi się do zagadnień spuścizny modernizmu i wspólnej historii rozpatrywanej na rozmaitych płaszczyznach. Część badawcza projektu skupia się na ekonomicznych i politycznych kontekstach oraz problemie wypracowywania uniwersalnych międzynarodowych norm, wobec których praktyki artystyczne ustanawiają historyczną ciągłość i problematyzują własną pozycję. Poszczególne inicjatywy badawcze wchodzące w skład wystawy pozwoliły na ukazanie punktów zbiegu i równoległych zjawisk artystycznych nie aspirując jednocześnie do stworzenia całościowego obrazu sztuki Europy Wschodniej ostatnich dekad.

Zaczerpnięty z konceptualnej pracy Mladena Stilinovića „Footwriting” (1984) tytuł projektu nawiązuje do badań nad związkami między sztuką a rzeczywistością oraz wewnętrznych mechanizmów artystycznych, za sprawą których sztuka jest nieustannie ograniczana do istnienia wyłącznie na swoim własnym obszarze. Zorganizowana w Pałacu Kulmer w Zagrzebiu wystawa wchodzi w dialog z materialną i ideologiczną pamięcią budynku, w którym przez wiele lat mieściła się Galeria Sztuki Współczesnej, przemianowana następnie na Muzeum Sztuki Współczesnej. Wystawa konfrontuje najnowsze postawy artystyczne z historycznymi strategiami, proponując odczytanie ich przez pryzmat pytań o rolę i odpowiedzialność instytucji artystycznych, ich ekonomiczną i ideologiczną pozycję oraz sposobu, w jaki wypracowują one wpływy kulturowe i obowiązujące normy.

Wernisaż odbył się 8 maja, w dniu rocznicy wyzwolenia Zagrzebia w 1945 roku i wybór tej daty upamiętniającej ruch narodowowyzwoleńczy rozumieć można jako historyczny punkt odniesienia pozwalający na zwrócenie się w przyszłość.

Publikacja zawierające materiały z projektu ukaże się w sierpniu 2010 r.

Wystawa została zrealizowana we współpracy z organizatorami trzeciej edycji Subversive Film Festival w Zagrzebiu (www.subversivefilmfestival.com)

wystawa czynna:
Wtorek – sobota – g. 12.00 – 20.00
Niedziela – g. 11.00 – 14.00

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.