Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Spacer z Andrzejem Dłużniewskim w stronę sztuki

Andrzej Dłużniewski (ur. Poznań 1939) jest absolwentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, profesorem intermediów, mieszka i pracuje w Warszawie. Z przekorą opowiada, że nie chciał być artystą i nie wie, czy chce nim być, bo nie jest to „ani takie atrakcyjne, ani takie łatwe” — odnotował w katalogu przygotowanej wystawy jeden z krytyków. Podjął wszakże studia na wydziale rzeźby i uzyskał dyplom za pracę, którą uznano w końcu za rzeźbą nie było. „Zrozumiałem jednak, że rzeźbiarzem nie będę. Przeczuwałem, że to nie może być tak, że to materia decyduje o tym, czy coś jest lub nie jest wypowiedzią artystyczną, jest sztuką lub nie.” Ta intuicja czy refleksja na temat sztuki poprowadziła Andrzeja Dłużniewskiego „w kierunku całkowitego wyzwolenia imaginacji” już wtedy, gdy połączył obraz wizualny z tekstem (np. Skok, 1971- fotografia wieży do skoków do wody i tekst 27 wariantów skoku), jak i wówczas, gdy na przykład formułował swoją koncepcję nieobecnego obrazu i obrazu nieobecnego obrazu (Obraz nieobecnego obrazu, 1978 — fotografia miejsca po zdjętym ze ściany obrazie).

Ta refleksja sprawiła zapewne, że Andrzej Dłużniewski częściej stawia pytania niż udziela zdecydowanych odpowiedzi. Doświadczyć może tego każdy, kto zechce odbyć Spacer z Andrzejem Dłużniewskim w stronę sztuki. Nieśpieszny widz będzie mógł skonfrontować swą wyobraźnię z wyobraźnią autora, otwartą przenikliwie na podobieństwa i różnice sensów, znaczeń, zarówno w warstwie wizualnej, jak i języka (materialnej i niematerialnej). W obydwu warstwach sytuują się przecież najważniejsze pytania dotyczące naszych relacji ze światem. Autor proponuje „spacer” generalnie poprzez swą twórczość lat 1997-2004 z kilkoma skokami w czasie: w rok 1964 (Ludzik K — figurant — kolaż) i 1978 ( etc/16 p — książka artystyczna, w której szkielet tekstu stanowią znaki interpunkcyjne, a nie litery i słowa). Ludzik K po wielu latach stanie się „ojcem chrzestnym” pokazanych na wystawie Burlesek — kolaży z lat 2001-2003, które są poważną, monumentalną i żartobliwą zarazem grą z literaturą, sztuką, historią i ludzkimi słabostkami. Z kolei kolaże z serii Nieoni (1995-1997) to „antyportrety” tych napotkanych, których autor nie umiał polubić — figury zbudowane z cegieł czy kamienia, kartek żywnościowych, piasku, nazwisk lub głowy lalki Barbie. Natomiast książka artystyczna z 1978 roku wprowadza nie wprost w prezentowane obrazy tekstowe, powstające od 1998 roku, i obiekty przestrzenne. W pracach tych artystę frapuje np. temat istnienia obrazu jako przedmiotu, ale także — lub przede wszystkim — metaforyczność ludzkiego myślenia mająca swe odbicie w języku (szczególnie w kategorii rodzaju) czy wyobrażeniu (symbolice koloru, ideogramu). Wystawę zamyka mrowie małych rzeźb z brązu — to Geonauci, żeglarze ziemi — figurki ludzików przypominających ptaki czy owady gotowe w każdej chwili do odlotu, choć zajęte prozaicznymi czynnościami.

Andrzej Dłużniewski jest laureatem Nagrody im. Katarzyny Kobro, Łódź 2003.

Katalog wystawy (polsko-angielski) obejmuje przegląd twórczości artysty z lat 1964-2004, w tym obrazy, fotografie, obiekty, dokumentację, teksty poetyckie i filozoficzne, igraszki słowne, zawiera też artykuły krytyczne i kalendarium.
Koncepcja wystawy: Andrzej i Emilia Małgorzata Dłużniewscy
Kurator: Janina Ładnowska

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.