Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Robert Morris. Uwagi o rzeźbie. Obiekty, instalacje, filmy

Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi jest pierwszym indywidualnym pokazem prac Roberta Morrisa w Polsce. Artysta, wraz z Donaldem Juddem stworzył podstawy minimalizmu, jednak jego bogata twórczość tak artystyczna jak i teoretyczna wykracza daleko poza schematyczne ramy kierunku.
Na wystawie prezentowane są ważne obiekty z lat 60.: klasyczne formy postaciowe takie jak Two Columns 1961 czy Untitled (Three L-Beams) 1965, prace wynikające z koncepcji anty-formy – Untitled (Felt Piece) 1967 czy Threadwaste 1968. Jedną z najbardziej kluczowych prac na wystawie będzie instalację Hearing 1972, gdzie w przestrzeni zaimprowizowanego pokoju przesłuchań cytaty, odniesienia i parafrazy tekstów współczesnych artystów, autorów i myślicieli (min. Ludwiga Wittgensteina, Michela Foucaulta, Marcela Duchampa, Jorge Luis Borgesa czy Claude’a Lévi-Straussa) posłużyły Morrisowi do stworzenia polifonicznego dialogu na temat kondycji nowoczesnej kultury. Pokazany zostanie również obszerny wybór filmów Morrisa, m.in. Wisconsin 1969, Neo Classic 1971 czy Exchange 1973 a także zapisy performansów z lat 60tych (które odtworzone w latach 90. nakręciła Babette Mangolte), m.in. Site 1964/1993, Arizona 1963/1993 czy Waterman Switch 1965/1993.

W ramach wystawy powstała również nowa praca w przestrzeni miejskiej. Labirynt będący powracającym, lecz ewoluującym projektem w praktyce Morrisa został zrealizowany w odmiennym niż dotychczas materiale.

Wystawa jednak nie ma charakteru obszernej retrospektywy lecz przestrzennego eseju, który można czytać w kontekście prac teoretycznych Morrisa. Po raz pierwszy ukażą się one w tłumaczeniu na język polski w ramach trzytomowego wydawnictwa towarzyszącego wystawie. W skład pierwszego tomu wejdą tak znaczące teksty artysty, jak cztery części Uwag o rzeźbie (1966-1969), Antyforma 1968, Ulica Indiana 1995 czy Rozmiar ma znaczenie 2000. Drugi tom będzie zawierał tłumaczenie stenogramu z instalacji Hearing, jak i obszerny esej profesora Gregora Stemmricha na temat tejże pracy. Trzeci tom będzie próbą odczytania twórczości Roberta Morrisa w kontekście tradycji awangardowej reprezentowanej przez historię Muzeum Sztuki – zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i w postaci kolekcji prezentowanej na wyższych piętrach ms2. Wystawa jest kolejnym projektem Muzeum Sztuki realizowanym w ramach programu zmierzającego do konfrontowania - a poprzez to, odczytywania na nowo - relacji łączących historyczną awangardę z koncepcjami i praktykami sztuki współczesnej.
Wystawa realizowana we współpracy z Museum Abteiberg w Mönchengladbach

kurator: Susanne Titz / Museum Abteiberg, Mönchengladbach (Niemcy)
współpraca kuratorska ze strony Muzeum Sztuki: Katarzyna Słoboda
koordynator: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.