Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Norbert Thomas. Sztuka konkretna. Od płaszczyzny do przestrzeni

Norbert Thomas urodził się w 1947 roku we Frankfurcie nad Menem. Studia artystyczne odbył w latach 1969-1974. Podczas licznych pobytów studyjnych, m.in. w Santa Cruz na Teneryfie (1982-1985), w Nowym Jorku (1995) i w Madrycie (2000) doskonalił i rozwijał swoje koncepcje oraz warsztat artystyczny. Wykładał w Bielefeld (1987-1991) i w Wuppertalu (od 1991). Miał szereg wystaw indywidualnych, między innymi w znamienitych muzeach niemieckich, takich jak Museum Folkwang w Essen i Wilhelm-Hack-Museum w Ludwigshafen (1990) oraz muzeach rosyjskich w Samarze i Saratowie (2000). Ma swoje atelier w Essen.

Artysta należy do czwartej już generacji twórców zafascynowanych tajemnicami i prostotą geometrii. W tym sensie jego sztuka wpisuje się w tradycję postaw racjonalnych, silnie reprezentowanych w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Przedstawiciele tego niespełna sto lat liczącego nurtu artystycznego, począwszy od dzieł Pieta Mondriana i Kazimierza Malewicza, odeszli od przyglądania się i wyciągania wniosków z sensualności świata, dochodząc drogą poznania intelektualnego do sztuki, która jest badaniem struktur i budowaniem modeli. Norbert Thomas, jak wielu innych racjonalistów, bada właśnie struktury obrazu i serii oraz konstruuje modele w przestrzeni, przy czym swoje przestrzenne myślenie zawdzięcza najwyraźniej płaszczyźnie. Maluje np. serie całkowicie geometrycznych obrazów o powtarzalnych motywach (liniowych, pasowych), ale w układach zmiennych, zredukowanych i konstruuje z nich na ścianie strukturę „przerwaną”, podległą prawom własnej geometrii, wymykającą się geometrii poszczególnych obrazów. Miejsca pomiędzy nimi znaczy pustka - to ona niepokoi oko i prowokuje wyobraźnię widza. Zamierzona przez artystę destrukcja potencjalnych harmonijnych połączeń elementów serii, zakłócenie ciągów czy kodów geometrycznych, potęgują ową pustkę. Artysta wkracza też w przestrzeń, w tym również publiczną. Z kanciastych lub krągłych metalowych elementów (szyn, rurek) tworzy liniowe, ażurowe, mniej lub bardziej skomplikowane, czy ostre formy, nieoczekiwanie przerwane w miejscach styku z powierzchnią ściany lub podłoża, jakby przebijające się na drugą stronę czy też wysuwające się z niej. Pomiędzy „ciałem” rzeźby i „materią” otoczenia powstają napięcia i energie - wzajemna łączność. Opisane serie obrazów i kilka przykładów modeli przestrzennych, które prezentujemy na naszej wystawie, pochodzą z lat 1990 – 2005.

W katalogu towarzyszącym wystawie pomieszczone zostały teksty Norberta Thomasa oraz autorów zajmujących się od lat problematyką sztuki konstruktywistycznej, konkretnej, w tym tekst prof. Eugena Gomringera - artysty, poety, teoretyka poezji konkretnej i wizualnej.

Otwarcie wystawy, która jest głównym akcentem obchodów Roku Krajów Niemieckojęzycznych w Muzeum Sztuki, uświetni obecność Norbertha Thomasa z małżonką, a także wykład Bożeny Kowalskiej 24. 06., godz. 13.00), autorki wielu publikacji na temat sztuki XX wieku, poświęcony problemowi „Przejścia przez ścianę”.
Koncepcja wystawy: Norbert Thomas, Janina Ładnowska.
Kurator: Janina Ładnowska

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.