Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Kurt Schwitters

Kurt Schwitters (1887 Hanower –1948 Kendal, Wielka Brytania) to artysta niemiecki, związany z ruchem dada, choć jego twórczość wykracza poza ramy dadaizmu. Urodził się w roku 1887 w Hanowerze, gdzie dorastał i uczył się w Kunstgewerbeschule. Od roku 1908 kontynuował naukę w akademii drezdeńskiej i w Berlinie. Od realistycznych portretów i pejzaży przeszedł do abstrakcji. Swoją sztukę nazwał MERZ. Tworzył Merz ze wszystkich dostępnych materiałów i we wszystkich mediach. Komponował obrazy z płótna, papieru, farb, kleju, drobnych znalezionych przedmiotów, które wmontowane w dzieło nabierały nowych znaczeń. Zacierał granice pomiędzy sztuką a życiem. Zbierał zużyte bilety tramwajowe, kawałki drutu i drewna, opakowania od czekoladek, koperty i budował z nich dzieła sztuki, zestawiając ze sobą płaszczyzny o różnych fakturach, barwach i kształtach. Powstałe prace miały formę asamblażu lub kolażu. Był również poetą i typografem, projektował druki ulotne, reklamy. Ale dziełem jego życia, jak sam mówił, stało się Merzbau. Była to forma architektury wnętrza, zmieniającej się z upływem czasu, nigdy nieukończonej, całkowicie abstrakcyjnej. Schwitters twierdził, że wszystko, co miało dla niego znaczenie, zawarte jest w Merzbau. Stwierdzenie to odnosi się nie tylko do koncepcji artystycznej, ale także do przedmiotów, z których Merzbau I powstało. Były tam m.in. “groty” Hansa Arpa, Theo van Doesburga, Hannah Höch, Miesa van der Rohe. Groty te były zamurowywane, a w nowych murach powstawały kolejne nisze. W latach 30. Merzbau I zostało sfotografowane, a zdjęcia posłużyły później do rekonstrukcji zniszczonego w czasie II wojny wnętrza.
Wystawa w Muzeum Sztuki w Łodzi jest pierwszą dużą wystawą Kurta Schwittersa w Polsce. Prezentowane są na niej: rekonstrukcja Merzbau, której autorem jest Peter Bissegger, kolaże i niewielkich rozmiarów rzeźby artysty. W Polsce w zbiorach publicznych znajdują się dwa jego dzieła – jedno w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, dokąd trafiło w 1931 roku z kolekcją “a.r.”, drugie w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Większość dzieł wypożyczona została ze zbiorów niemieckich: ze Sprengel Museum Hannover, Kurt und Ernest Schwitters Stiftung przy Sprengel Museum, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen w Duesseldorfie oraz Deutsche Bank AG.
Wystawie towarzyszy polsko-angielski katalog, w którym reprodukowane są wszystkie eksponowane dzieła. Kuratorem wystawy jest Anna Saciuk-Gąsowska, współpraca: Paulina Kurc.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.