Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Heal the World

„Make a little space, make a better place…” Michael Jackson („Heal The World”)

Heal The World to wystawa w Muzeum Sztuki, ale bez sztuki. Czy to w ogóle możliwe w czasach permanentnej estetyzacji? Joseph Beuys, traktując sztukę jako narzędzie wielkiej społecznej przemiany, stawiał na wartości pozaartystyczne. Pragnął ożywiać ducha. Czym zatem jest dziś drewniana skrzynia przywieziona przez niego w ramach Polentransport 1981? Czy zbiór papierów i drobnych przedmiotów sygnowanych przez artystę jest w stanie wywołać w kimkolwiek rewolucyjny płomień? Dzieło Beuysa, szczególnie po jego śmierci, zostało sprowadzone do sygnatury – marki. Każdy skrawek filcu, grudka tłuszczu, puszka, brudna butelka, zostały uznane za artefakty, zestetyzowane, wycenione na konkretną sumę, zabezpieczone i ubezpieczone. Muzealne gabloty z obiektami szamana odpychają swoją nieświeżością – z trudem doszukujemy się w nich pierwotnej energii. Paradoksalnie, życiodajny dotyk artysty-demiurga zamienił przedmioty w martwe eksponaty, fetyszyzowane często niewspółmiernie do ich potencjału.

Obiekty zgromadzone na wystawie Heal The World są pozbawione aury. Choć służą szlachetnym celom – to tylko przedmioty, które powrócą do rzeczywistości, z której przybyły. W szklanych witrynach wyglądają absurdalnie udając „sztukę”. Podobnie jak tekst dotyczący „Zasad dostosowania gospodarki leśnej w Puszczy Białowieskiej do potrzeb zachowania jej walorów przyrodniczych” wydaje się znacznie mniej atrakcyjny niż pomysł zasadzenia 7000 dębów. Bo kogo tak naprawdę obchodzą chrząszcze saproksyliczne?

Dziś, jak chyba nigdy dotąd, to co polityczne staje się modne, estetyczne, sexy. Jednak na każdym kroku przekonujemy się, że pozorna „neutralność”, „przezroczystość” języka sztuki społecznie zaangażowanej to fikcja. Z drugiej strony, dla organizacji charytatywnych i społecznych aktywistów, którzy faktycznie wcielają w życie beuysowskie idee, estetyka ma znaczenie drugorzędne lub w ogóle nie istnieje. I trudno się dziwić, bo nie o to przecież chodzi w ich działaniu, a jednak czasem szkoda, że ignorancja w tym zakresie bywa tak wielka.

Można zaryzykować twierdzenie, że obecnie większość istotnych zmian w społecznej świadomości dokonuje się poprzez popkulturę. Beuys mawiał: “Muszę wyglądać jak postać z baśni, by dotrzeć do ludzi z ideami”, czy Michael Jackson nie podpisałby się pod tymi słowami?

Kurator: Karol Radziszewski

Wystawa odbywa się w ramach projektu WIKIzeum.

Partnerzy WIKIzeum:
Amnesty International Polska, Caritas Polska, Dom Pomocy Społecznej nr 6 w Łodzi, Feminoteka, Fundacja Ewy Błaszczyk „AKOGO?”, Fundacja Gajusz, Fundacja „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową”, Fundacja Pomocy Dzieciom „Jaś i Małgosia”, Greenpeace Polska, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Zwierząt „Animals”, „Polska Akcja Humanitarna”, Stowarzyszenie „SOS Wioski Dziecięce w Polsce”, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.