Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Stephen Kaltenbach. Indeks możliwości

ms¹, ul. Więckowskiego 36
otwarcie ekspozycji 24 marca 2017 r., piątek, godz. 18.00, wstęp wolny
wystawa będzie czynna do 4 czerwca 2017 r.

Stephen Kaltenbach to pionier i jeden z najbardziej aktywnych artystów sztuki konceptualnej w Stanach Zjednoczonych, którego prace wchodziły w skład przełomowych dla tego nurtu wystaw. Ekspozycja w ms¹ będzie zarówno pierwszą obszerną prezentacją jego twórczości w Polsce, jak i próbą jej całościowego ujęcia. Wybór dzieł dokonany został zgodnie z logiką tzw. „protokołu zaprzeczeń”, w ramach której Kaltenbach kwestionuje stereotypowe przekonania dotyczące dzieła sztuki, kontekstu jego prezentacji czy postaci artysty.

Pierwszym wątkiem ekspozycji wynikającym z tych założeń jest dążenie do neutralizowania widzialnych kwalifikacji dzieła. Manifestuje się ono m.in. w pracach rzeźbiarskich zmierzających do zatarcia własnej odrębności wobec otaczających przedmiotów oraz w konstrukcjach z cyklu Alteracje pomieszczeń (Room Alterations, 1967-1969), w których zanikanie obiektu rzeźbiarskiego dokonuje się równolegle z modyfikacją przestrzeni architektonicznej. Tendencja do zintegrowania dzieła z przestrzenią dotyczy także Obrazów ściennych (Wall Paintings, 1967), których stopień szarości jest niemal nieodróżnialny od bieli ścian.

Inną grupę prac stanowią Kapsuły czasu (Time Capsules, od 1967), określone z kolei regułą zatajenia części informacji. Na cykl ten składają się zamknięte pojemniki metalowe niewielkich rozmiarów, na których wyryte są wzmianki dotyczące ich zawartości lub instrukcje dla adresatów dotyczące czasu odpieczętowania. Początkowo przedmioty te przekazywane były przez artystę w darze poszczególnym osobom lub instytucjom i funkcjonować miały niezależnie od obiegu instytucjonalnego i komercyjnego dzieł.

Wiele prac na ekspozycji niesie ze sobą potencjał komunikowania się z odbiorcami także pozainstytucjonalnymi kanałami przepływu informacji. Do tej grupy zaliczają się wykonane z brązu Plakiety chodnikowe (Sidewalk Plaques, 1968-1969), funkcjonujące w kontekście miasta. Wtopione w betonowe chodniki, zdaniem Kaltenbacha, „wyprowadzały muzeum na ulicę i zmieniały to, co działo się na ulicy w dzieło sztuki”. Zamysł uwolnienia dzieła od zależności i kontekstu instytucjonalnego wypowiadają również enigmatyczne „mikromanifesty” publikowane na stronach reklamowych magazynu „Artforum” (1968-1969). Z kolei prace z cyklu Nowoczesne draperie (Modern Draperies, 1967) w sposób przewrotny pokazują możliwość minimalizowania zaangażowania artysty w nadawanie projektowi określonego wyglądu i oddania tej kompetencji w ręce instytucji wystawienniczych.

Wierny zasadzie zaprzeczania konwencjom artystycznym, w drugiej połowie lat 70. Kaltenbach wcielał się okazjonalnie w role fikcyjnych artystów, których nazwał Es Que? oraz Clyde Dillon, uprawiających programowo „słabą” sztukę. W 1970 roku powołał do życia postać Regionalnego Artysty (Regional Artist), budującego swoją karierę w środowisku kalifornijskim. To także ta postać sformułowała potem refleksje artysty na temat kondycji geopolitycznej współczesnego świata. Plansze z cyklu Złe pomysły (Bad Ideas, od 2002) obrazują idee, które – zdaniem Kaltenbacha – nie powinny zostać zrealizowane.

Wymienione prace, a także wiele innych włączonych do wystawy, będących przejawem postawy nieposłuszeństwa Kaltenbacha wobec zastanych norm poprawności artystycznej – składa się na tytułowy „indeks możliwości”, czyli nieustanne poszukiwanie w sztuce rozwiązań alternatywnych.


Stephen Kaltenbach (ur. w 1940 roku w Michigan) - to jedna z najbardziej znanych postaci amerykańskiej sztuki konceptualnej. Jego prace wchodziły w skład przełomowych wystaw zbiorowych, organizowanych przez czołowych orędowników tego ruchu - Haralda Szeemanna (When Attitudes Become Form, 1969), Lucy Lippard (955,000, 1970), Setha Siegelauba (March, 1969) i Leo Castelliego (Nine, 1969). Wystawy indywidualne Kaltenbacha mogli zobaczyć m.in. odwiedzający nowojorskie Whitney Museum of American Art (1967) oraz Museum of Modern Art w San Francisco (1969). Prace artysty zostały włączone także w takie wystawy sztuki konceptualnej i minimalistycznej jak Live In Your Head: When Attitudes Become Form w berneńskim Kunsthalle (1969), 557,087 w Seattle Art Museum (1969), 955,000 w Vancouver Art Gallery (1970) oraz Information w Museum of Modem Art w Nowym Jorku (1970).

Od lat 70. dzieła Kaltenbacha trafiały do wielu amerykańskich przeglądów sztuki konceptualnej, m.in. 1965-1975: Reconsidering The Object As Art w Museum of Contemporary Art w Los Angeles (1995), The Quick and The Dead w Walker Art Center w Minneapolis (2009), 1969 w nowojorskim PS1 (2010), Under the Big Black Sun (2011) i ENDS OF THE EARTH: Land Art to 1974 (2012) w MOCA w Los Angeles, State of Mind w Orange County Museum of Art w Newport Beach (2011) oraz w Berkeley Art Museum/Pacific Film Archive w Berkeley (2012). W 2013 roku prace Kaltenbacha włączono w skład When Attitudes Become Form: Bern 1969/Venice 2013 we weneckiej Prada Foundation oraz w Materializing “Six Years”: Lucy R. Lippard and the Emergence of Conceptual Art w Brooklyn Museum w Nowym Jorku (2013).

Na co dzień dzieła Kaltenbacha można zobaczyć między innymi w zbiorach: Museum of Modern Art w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art, Walker Art Center w Minneapolis, Berkeley Art Museum/Pacific Film Archive, Crocker Art Museum Sacramento oraz Kroller-Muller Museum w holenderskim Otterlo.

www.stephenkaltenbach.com

kurator wystawy: Paweł Polit
koordynatorka: Martyna Dec

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

ms¹, ul. Więckowskiego 36
1 kwietnia 2017, sobota, godz. 11:11 i 13:13

Kot w worku
Warsztat dla dzieci. Prowadzi Barbara Kaczorowska
Zapisy pod nr tel.: 605 060 063

ms2, ul. Ogrodowa 19
6 kwietnia 2017, czwartek, godz. 18:00, wstęp wolny

Wykład Karola Jóźwiaka Stephen Kaltenbach: tworzenie w ukryciu a objawienie

ms¹, ul. Więckowskiego 36
21 kwietnia 2017, piątek, godz. 17:00

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie. Prowadzi Paweł Polit

ms¹, ul. Więckowskiego 36
12 maja 2017, piątek, godz. 17:00

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie. Prowadzi Paweł Polit

ms2, ul. Ogrodowa 19
1 czerwca 2017, czwartek, godz. 18:00

Wykład Gregora Stemmricha: Between the Elusive and the Concrete: Incomplete Information, Enigmatic Paradox, and Delusive Humor in Stephen Kaltenbach's Art (Między nieuchwytnym i konkretnym. Niepełna informacja, enigmatyczny paradoks i pozorny humor w sztuce Stephena Kaltenbacha)

 

';

Stephen Kaltenbach, "Time Will Tell", ok. 2010, fragment

Galeria

Stephen Kaltenbach, Księżyc zmieniony w gwiazdę, 2008, akryl, papierStephen Kaltenbach, Piec, 2007, ołówek i akryl, papierStephen Kaltenbach, Morza wysadzone w powierzchni księżyca, 2007, węgiel i akryl, papierStephen Kaltenbach, Manipulacja wyglądem osoby – Lustrzane szkła kontaktowe, 1970, fotokolażStephen Kaltenbach, Propozycja bieżnika lewego buta Neala Armstronga, 1969, fotografia czarno-białaStephen Kaltenbach, Krwawy pieniądz, 1968, masa akrylowa, krew artysty, gazaStephen Kaltenbach, Sztuka oddziaływuje (Plakieta chodnikowa), 1968, brązStephen Kaltenbach, Mądrość, 1970-teraz, złocona stalStephen Kaltenbach, Wewnątrz prawda kłamie, 1970 – teraz, stal malowanaStephen Kaltenbach, Wewnątrz tkwi prawda, 1970 – teraz, stal malowana
Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.