Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Praca w jednym ujęciu. Projekt Antje Ehmann i Haruna Farockiego

ms1, ul. Więckowskiego 36
4 października 2013 17 listopada 2013

Dlaczego jedne prace są dla nas widoczne, a inne pozostają w ukryciu? Jakie są relacje między globalnymi warunkami produkcji, a konkretnymi lokalizacjami pracy? Za pomocą jakich narzędzi filmowych można uchwycić procesy produkcji, kiedy mowa o usługach, sektorze kreatywnym czy pracy opartej na wiedzy?

Podczas wystawy zostaną zaprezentowane krótkie filmy, które powstały na warsztatach prowadzonych przez Antje Ehmann oraz Haruna Farockiego w Łodzi i czternastu innych miastach w różnych częściach świata. Autorzy mierzą się z tematem pracy, próbując odpowiedzieć na pytania związane z możliwościami i ograniczeniami reprezentacji różnych rodzajów produkcji.

Dla Ehmann i Farockiego, kuratorów projektu, kwestie związane z przeobrażeniami pracy są możliwe do uchwycenia jedynie w perspektywie globalnej. Praca dotyczy wszystkich, nie tylko pracowników, ale także obywateli i konsumentów żyjących w zglobalizowanym systemie gospodarczym. Procesy produkcji tworzą relacje społeczne, emancypują bądź zniewalają, nobilitują i degradują. Są narzędziem biopolityki, co oznacza, że produktywne mogą być wszelkie formy życia. Dlatego problem pracy jest źródłem konfliktów i polem walki politycznej. Praca jest także ważnym tematem dla mediów na poziomie międzynarodowym. Problem w tym, że mainstreamowe media najczęściej pokazują wpływ pracy na rozwój ekonomiczny, koncentrując się na jej efektywności albo na braku zatrudnienia. Za projektem Ehmann i Farockiego stoi więc wątpliwość, czy faktycznie medialne reprezentacje pracy odpowiednio oddają to, co najbardziej istotne – proces i warunki pracy.

Prowadząc warsztaty z początkującymi filmowcami z różnych rejonów globu, Ehmann i Farocki wyznaczyli uczestnikom ścisłe kryteria formalne – jedno ujęcie trwające maksymalnie dwie minuty. Rezygnując z montażu, autorzy musieli we właściwym momencie uchwycić specyfikę procesu wybranej przez siebie pracy. Filmy te, reprezentujące różne rodzaje zajęć, zostaną uzupełnione o filmowe wariacje związane z jednym z pierwszych filmów w historii kina - „La Sortie de l’Usine Lumière à Lyon“ („Wyjście robotników z fabryki“) braci Lumière, który pokazuje moment zakończenia pracy.

W Muzeum Sztuki będzie można obejrzeć filmy z Bangalore, Berlina, Buenos Aires, Kairu, Moskwy, Rio de Janeiro, Tel Awiwu oraz te, które powstały w czasie warsztatów prowadzonych przez Antje Ehmann i Haruna Farockiego w maju 2013 roku w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Poza wyżej wymienionymi miastami, prowadzący realizują podobne zajęcia i wystawy; w Genewie, Hanoi, Lizbonie, Bostonie, Meksyku. Planowane są także warsztaty w Chinach i Południowej Afryce. 

Każdej wystawie odbywającej się w ramach projektu „Praca w jednym ujęciu” towarzyszą piktogramy zaprojektowane przez Alice Creischer i Andreasa Siekmanna. Na podstawie danych dotyczących ilości mieszkańców, poziomu zatrudnienia, charakteru lokalnej produkcji, wysokości przeciętnego wynagrodzenia, artyści przygotowują graficzny komentarz podsumowujący specyfikę konkretnego miasta i charakter zmian społecznych, które obecnie wyznaczają kierunek jego rozwoju.

Informacje dotyczące miast, w których odbywały się warsztaty, są opracowywane i gromadzone na stronie internetowej projektu. Można tam również obejrzeć prace z poprzednich warsztatów i zapoznać się z recenzjami oraz wywiadami z Antje Ehmann i Harunem Farockim. 

Antje Ehmann - teoretyczka filmu, kuratorka, mieszka i pracuje w Berlinie. Realizowała m. in. projekty: „Harun Farocki. Pierwszy raz w Warszawie" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (2012), „The Image in Question. War – Media – Art” w Cambridge (2010) oraz „Harun Farocki. 22 films 1968-2009” (ze Stuartem Comerem i Kodwo Eshun) w Tate Modern w Londynie (2009). Autorka publikacji: (m.in.) „Harun Farocki. Pierwszy raz w Warszawie” (wspólnie z Arturem Liebhartem), „Amos Gitai. News from Home” (z udziałem Kathariny Fichtner, Anselma Franke) oraz „Geschichte des Dokumentarischen Films in Deutschland, Vol. 2, Weimarer Republik” (z udziałem Janpaula Goergena i Klausa Kreimeiera).

Harun Farocki  - wybitny twórca filmów dokumentalnych, fabuł, esejów filmowych, wideo i wideoinstalacji, krytyk sztuki i teoretyk mediów. Jedna z najważniejszych figur dla powojennej historii kina politycznego w Europie. Farocki bada w swojej twórczości społeczne funkcjonowanie obrazów w kontekście różnych ideologii, rozwoju narzędzi technologicznych i ekonomii. Zrealizował ponad 120 filmów i instalacji filmowych, m.in. „Ogień nie do ugaszenia” (1969), „Obrazy świata i zapisy wojny” (1988), „Wideogramy rewolucji” (1992), „Cięcie” (1995), „Robotnicy opuszczają fabrykę” (1995), „Obrazy z więzienia” (2000), „Rozpoznanie i nakierowanie” (2003), „O konstrukcji filmów Griffitha” (2006), „Deep Play” (2007), „Odroczenie” (2007), „Dla porównania” (2008), „Poważne gry” (2009-2010), „Tropiki wojny” (wspólnie z Antje Ehmann, 2011), „Paralela” (2012), „Nowy produkt” (2012). Od 1974 do 1984 był redaktorem naczelnym „Filmkritik”. Pracował także jako wizytujący profesor na uniwersytetach w Berkley, Harwardzie i Wiedniu. Prace Farockiego miały istotny wpływ na sztuki wizualne, o czym świadczą retrospektywy w m.in. Tate Modern w Londynie, wystawy indywidualne w Museum of Modern Art w Wiedniu, Jeu de Paume w Paryżu. Artysta brał także udział w wielu grupowych wystawach, m.in. Documenta w Kassel (1997 i 2007).    

AUTORZY FILMÓW PREZENTOWANYCH NA WYSTAWIE:

Łódź: Aleksandra Chciuk, The Tram Dome, 2013 i Sirens, 2013; Filip Gabriel Pudło, Automotive, 2013; Monika Masłoń, Kitchen, 2013; Aleksandra Hirszfeld, This is not an easy Stuff, 2013; Pawel Fabjański, Dentist, 2013; Wojciech Domachowski, Minors Leaving their Workplace, Łódź 2013.

Bangalore: Shrikar Marur, Kinshuk Surfan, Gautam Vishwanath, Aleja powozów, 2012; Pooja Gupta, Sindhu Thirumalaisamy, Sklep obuwniczy, 2012; Suresh Kumar Gopalreddy, Wół, 2012; Nehar Shrestha, Bęben, 2012; Verena Buttman, Vijaya K. Seethappa, Kot i mięso, 2012; Nikhil Patil, Arav Narang, Dostawa wody, 2012.

Berlin: Achim Burat, Pielęgniarz, 2012; Susanne Dzeik, Biuro Notariusza, 2012; ZaraZandieh, W budowie, 2012; Katja Henssler, Gabor Ehlers, Posłaniec, 2012; Antje Freitag, Krematorium dla zwierząt, 2012; Markus Bauer, Susanne Dzeik, Rene Paulokat, Centrum danych, 2012.

Buenos Aires: Edén Batista Kullic, Nadzorować policję, 2013; Florencia Percia, Pralnia, 2013; Luisa Cavanagh, Operacja,  2013; Máximo Ciambella, Mate i skóra, 2013; Darío Schvarzstein, Ultrafiolet, 2013; Lucas Penafort, Pomiar laserowy i generowana komputerowo grafika, 2013.

Kair: Anu Ramdas, Surowe, 2012; Nada el Shazly, Most, 2012; Katrine Dirckinck, Różowy plusz, 2012; Kaya Behkalam, Podróżowanie, 2012; Mena el Shazly, Butelki po coli, 2012; Nada el Shazly, Praca-oczekiwanie, 2012.

Moskwa: Aleksei Taruts, Trening w walce na noże, 2013; Elena Koptyaeva, Dwie dziewczyny na przystanku autobusowym, 2013; Oleksiy Radynski, Sprzątanie, 2013; Oleksiy Radynski, Putin, 2013; Tatjana Efrussi, Kontroler helikopterów, 2013; Victoria Marchenkova, Pracownik kolei, 2013.

Rio de Janeiro: Cristián Silva-Avária, Miasto, biegacze, rybacy, 2012; Fred Benevides, Felipe Ribiero, Luiz Garcia, Święta fabryka, 2012; Lucas FerracoNassif, Zbrojony beton, 2012; Fred Benevides, Cezar Miglorin, Budowa miasta, 2012; Roberto Robalinho, Orfeu Negro, 2012; Cristián Silva-Avária, Ruch okrężny, 2012.

Tel Awiw: Inbal Herstig, Maszyna drukarska, 2012; Efrat Merin, Ulica, 2012; Tamar Nisim, Destylacja, 2012; Liron Shalev, Diamenty, 2012; Hadas Emma Kedar, Reżyserka, 2012; Yakov Afuta, Chleb i woda, 2012.

Wyjście robotników z miejsca pracy w 9 miastach: Auguste Lumière, Wyjście robotników z fabryki, Lion 1895; Prerna Bishop, Rusha Dhayarkar, Wyjście robotników z fabryki tekstyliów, Bangalore 2012; Aline Bonvin, Wyjście robotników z fabryki dla niewidomych, Berlin 2012; Lucas Penafort, Wyjście robotników z miejsca pracy, Buenos Aires 2012, Bahaa Talis, Robotnicy opuszczają miejsce pracy nie zwracając uwagi na rowerzystę, Kair 2012; Wojciech Domachowski, Wyjście górników z miejsca pracy, Łódź 2013; Tatjana Efrussi, Wyjście robotników z fabryki piwa, Moskwa 2013; Beny Wagner, Wyjście robotników z fabryki tekstyliów, Rio de Janeiro 2012; Orit Ishay, Kolejny dzień, Tel Awiw 2012.

Piktogramy: Alice Creischer i Andreas Siekmann

Strona projektu: http://www.labour-in-a-single-shot.net

Kuratorzy: Antje Ehmann, Harun Farocki

Współpraca kuratorska: Aleksandra Jach, Joanna Sokołowska

Organizatorzy: Goethe-Institut, Muzeum Sztuki w Łodzi

Wystawę zrealizowano przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Partnerzy:


PWSFTViT


Akademia Muzyczna w Bydgoszczy

„Eine Einstellung zur Arbeit - Labour in a Single Shot (Praca w jednym ujęciu)“ jest koprodukcją Harun Farocki Filmproduktion i Goethe-Institut. Koordynacją całości projektu zajmują się Instytuty Goethego Ameryki Północnej, pod przewodnictwem Goethe-Institut w Bostonie, gdzie podczas gościnnej docentury obu artystów/kuratorów powstała koncepcja projektu.

Film z wystawy

';

Piktogram dla Łodzi - Alice Creischer i Andreas Siekmann

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.