Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Sanja Iveković. Trening czyni mistrza

Sanja Iveković (ur. 1949, Zagrzeb) jest mistrzynią poważnych tematów. Tytuły jej ostatnich wystaw, Alarm ogólny czy Pilne kwestie, celują na poziomie języka w sedno problemów współczesności, żądają natychmiastowej uwagi, kierują zainteresowanie bezpośrednio na sprawy naglące, alarmujące dla bliźniego i obywatela. Twórczość artystki można odczytywać jako niecodzienny raport o społecznej kondycji; prowadzony od lat 70. subiektywny zapis przeobrażeń rzeczywistości w dwóch politycznych ustrojach, jak również jej osobisty dziennik pełen komentarzy dotyczących otaczającej codzienności.

Iveković śledzi demontowanie polityczno-społecznej rzeczywistości Jugosławii oraz narodziny nowego narodowego państwa i nowego języka. To właśnie poprzez działania na języku, w jego przestrzeni semantycznej i strukturalnej, artystka
walczy o zachowanie prawa niezbywalnego dla każdego podmiotu: prawa do posiadania własnego zdania, możliwości jego wyrażania oraz sformułowania „słownika finalnego“ – ostatecznej instancji językowej każdego człowieka – „zestawu słów, których używa [on/ona] do uzasadnienia swoich działań, swoich przekonań i swojego życia“ (R. Rorty). Od lat 70. Iveković sięga w swej twórczości po rozmaite systemy formalne, aby w ostatecznym rozrachunku przywrócić podmiotowość tym, którzy ją utracili. Tę możliwość stwarza zarówno dla siebie jak i dla innych bezimiennych podmiotów poprzez ustanowienie ramy-‚sceny‘ wewnątrz której stają się one ponownie widzialne i gdzie na powrót obowiązują niezbywalne prawa jednostki.

Punktem wyjścia indywidualnej wystawy artystki w Muzeum Sztuki w Łodzi, pierwszej w Polsce tak szerokiej prezentacji jej prac, jest próba przyjrzenia się pracom, dla których fundamentalna okazuje się zależność między wizualnym a tekstowym dyskursem. Na wystawę składa się wybór dzieł z lat 1974–2007 oraz projekt Dom kobiet (Okulary) (2009) zrealizowany w formie plakatów w przestrzeni publicznej kilku polskich miast, który podnosi temat nielegalnej w Polsce aborcji.

kuratorka: Magdalena Ziółkowska

Wystawie towarzyszy katalog w jęz. polskim i angielskim z tekstami Toma Holerta, Bojany Pejić, oraz z rozmową z artystką.

Projekt Dom kobiet (Okulary) (2009) został przygotowany wspólnie z Federacją na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.