Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Punktem wyjścia dla projektu Porządki urojone jest kontekst, w jakim funkcjonują i jaki wytwarzają dwie realizujące go instytucje: Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Abteiberg Museum w Mönchengladbach. Ów kontekst to w przypadku łódzkiego muzeum przede wszystkim tradycja konstruktywistycznej awangardy oraz jej powojennych kontynuacji, w przypadku muzeum z Mönchengladbach zaś – minimalizm i konceptualizm lat 60/70.
Wystawa – będąca spotkaniem muzealnych kolekcji oraz prac współczesnych artystów – nie służy jednak przypomnieniu tamtych artystycznych zjawisk, skupia się natomiast na dzisiejszych możliwościach ich aktualizacji i przepracowania. Pokazuje twórczość, która mniej lub bardziej manifestacyjnie odwołuje się do form i kodów wypracowanych na użytek awangardowych i neoawangardowych strategii, przy czym odwołuje się nie po to, by je z nostalgią celebrować, lecz po to, by poddawszy przewrotnemu recyklingowi, użyć do jak najbardziej współczesnych celów.
Zasadniczym odniesieniem jest tutaj sztuka dwóch artystów, których losy splotły się z losami stojących za projektem muzeów, Edwarda Krasińskiego (1925-2004) i Marcela Broodthaersa (1924-1976). Dokonywane przez nich operacje – zarówno pełne patafizycznej dezynwoltury nawiązania Krasińskiego do konstruktywizmu, jak i surrealistyczno-ironiczna gra Broodthaersa z estetyką minimalizmu i konceptualizmu – zdają się bowiem wchodzić w intrygujący dialog z dzisiejszymi praktykami artystycznymi. Aby ukazać, jak rozległe i zróżnicowane jest pole owego dialogu, do projektu Porządki urojone zostali zaproszeni współcześni twórcy reprezentujący różne generacje i środowiska, manifestujący różne postawy i wychodzący z różnych doświadczeń. O ich wyborze nie decydowały formalne podobieństwa, a jedynie otwartość i gotowość zmierzenia się z koncepcjami awangardowych (i neoawangardowych) poprzedników a zarazem z historią powiązanych z nimi muzealnych instytucji.
Wystawa otwierana 13 grudnia w łódzkim Muzeum Sztuki stanowi pierwszą część całego projektu. Druga mieć będzie miejsce w Abteiberg Museum w Mönchengladbach i zostanie zainaugurowana 2 marca 2008 roku. W projekt włączone są również wydarzenia odbywające się w warszawskim Instytucie Awangardy – paramuzealnej instytucji, dla działalności której kontekst stanowi pracownia Edwarda Krasińskiego wraz z pozostawioną w niej unikalną instalacją artysty.
organizatorzy: Muzeum Sztuki w Łodzi, Abteiberg Museum, Mönchengladbach

współpraca: Instytut Awangardy, Warszawa

Projekt realizowany jest w ramach cyklu "Europejskie Partnerstwa" zainicjowanego oraz wspieranego przez Goethe-Institute oraz Kunststiftung NRW

Wystawa pod honorowym patronatem Ambasadora Republiki Federalnej Niemiec.

kuratorzy: Susanne Titz, Jarosław Suchan, Andrzej Przywara

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.