Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Emotikon. Robert Rumas / Piotr Wyrzykowski

Wystawa Emotikon składająca się z prac Roberta Rumasa i Piotra Wyrzykowskiego to podsumowanie wyprawy, jaką artyści odbyli na początku 2011 roku po krajach Europy Wschodniej i Azji Mniejszej. Odwiedzili Ukrainę, Turcję, Rumunię oraz Gruzję w poszukiwaniu emocji w miejscach zróżnicowanych geograficznie, kulturowo i estetycznie. Artyści niczym dwaj podróżnicy-dokumentaliści tropili bez specjalnego scenariusza miejsca i historie, nadając wyprawie aspekt socjologiczny i antropologiczny.

Tytułowy emotikon powstał z połączenia dwóch słów „emotion” i „console”, gdzie konsola (klawiatura, ekran) jest nośnikiem emocji przekazywanych w tekście. Pierwszy emotikon, co ciekawe, powstał pod koniec XIX wieku. Obecnie wyraz ten oznacza cyfrowe symbole, znaki reprezentujące emocje i nastrój autora tekstu (SMS-a, e-maila itd.), charakterystyczne dla współczesnej komunikacji pozawerbalnej. Znaki te są symbolami twarzy ludzkiej, używają skrótu myślowego i graficznego jako nośnika ładunku emocjonalnego. Artyści skojarzyli funkcję emotikonu z funkcją, jaką miał dawniej fotoplastykon – urządzenie do prezentacji pojedynczych fotografii, w którym mechanizm przesuwał co kilka sekund nowe obrazy przed wizjer. Według artystów, fotoplastykon kumulował emocje zapisane na prezentowanych przeźroczach. Urządzenie to wykorzystywało technikę fotografii stereoskopowej, która dzięki dwóm zdjęciom zrobionym z odmiennej perspektywy stwarzała iluzję przestrzeni trójwymiarowej. Fotoplastykony były jednym z elementów dziewiętnastowiecznej kultury wizualnej, na którą składały się pokazy latarni magicznej, panoramy, a później - kinetoskop i kinematograf.

Odniesienie do filmu jest nieprzypadkowe w kontekście tej wystawy: artyści, myśląc o aranżacji ekspozycji, spojrzeli na sale galeryjne z perspektywy ptasiej, dzięki której zobaczyli pomieszczenia jako poszczególne klatki celuloidowej taśmy filmowej. Każda sala stanowi oddzielną narracyjną całość, ale wszystkie sale oglądane razem staną się zmontowanym materiałem audiowizualnym. Jednak mimo tego, że struktura wystawy jest podporządkowana amfiladowemu układowi sal, nie ma charakteru linearnej narracji. Przeciwnie – jest zbudowana na kontrastach znaczeń różnych emocji i temperatur.

Podobnie jak dawni autorzy fotografii wykorzystywanych w fotoplastykonach, którzy organizowali wyprawy do odległych krajów i dbali o aktualną kronikarską dokumentację wydarzeń, Rumas i Wyrzykowski wyprawili się w miejsca z pogranicza różnych kultur i cywilizacji, nie pomijając marginaliów cywilizacyjnych. Planowali stworzenie wystawy, która dzięki fotografiom, plikom dźwiękowym, dokumentacji wideo i obiektom stanie się wehikułem emocji i nastrojów: tych zgromadzonych w czasie wyprawy, i również tych na nowo budzących się podczas oglądania Emotikonu- zaskakujących zarówno samych autorów, jak i odbiorców.

Podróż artystów została zorganizowana między innymi dzięki uprzejmości Ambasady Turcji w Polsce.

Robert Rumas (ur. 1966 r.) - artysta, kurator, aktywista, projektant przestrzeni wystawienniczych, zainteresowany problematyką społeczeństwa jako obiektu manipulacji w kontekście pojęć dotyczących ekonomii, religii, narodu czy rasy. Od początku swojej twórczości wyraźnie poddaje krytyce polski katolicyzm, jego powierzchowność i obłudę. W wielu wypadkach język artystyczny tego artysty oparty jest na kiczu, który łączy z symboliką „narodową”. Religia jest tu jedynie elementem skomplikowanej struktury, równie ważnym, co ekonomia, polityka czy dysfunkcje społeczne. Innym wątkiem twórczości i poszukiwań Rumasa jest eksploracja i projektowanie alternatywnych modeli społecznych. Odważne gesty, które podejmuje, polegają często na kreowaniu tymczasowych przestrzeni indywidualnej wolności, w czym przejawia się anarchistyczny rys jego działań. Krytyka współczesnych społeczeństw przejawia się tutaj poprzez ujawnienie możliwości ustanowienia utopijnych struktur lub indywidualnej nienormatywnej praktyki.
Robert Rumas prezentował prace m.in. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Warszawie. Brał udział w wielu ważnych wystawach min w Kunst- und Ausstellungshale w Bonn, Moderna Musset w Stockholmie, Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie, Kunsthalle w Wiedniu Berlinie i Hamburgu.
Mieszka i pracuje w Gdańsku.


Piotr Wyrzykowski (ur. 1968 r.) - artysta współczesny, performer - wykorzystuje w swojej twórczości film wideo, performance wideo, internet, instalacje, projekcje wideo w przestrzeni publicznej.
Studiował architekturę wnętrz w latach 1989-1991, a następnie malarstwo w latach 1991-1995 i w Pracowni Intermedialnej prof. W. Czerwonki w PWSSP (ASP) w Gdańsku. W latach 90. aktywnie uczestniczył w gdańskim środowisku artystycznym, będąc członkiem Stowarzyszenia Ludzi Aktywnych (1991-1992) prowadzącego galerię C-14, członkiem Fundacji Galerii Otwartej (1992-1993) prowadzącej Łaźnię Miejską, wicedyrektorem Fundacji Wyspa Progress (1993-1995). Był współzałożycielem artystycznym grupy CUKT (Centralny Urząd Kultury Technicznej). W 1995 roku otrzymał pierwszą, a w 1997 drugą nagrodę na festiwalu WRO. Nominowany do nagrody "Spojrzenia" Fundacji Kultury Deutsche Bank
w 2003 roku. Jego prace znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach, między innymi w nowojorskiej kolekcji MoMA i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Kuratorka: Maria Morzuch

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.