Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Galeria 80x140 i Galeria A4. Z cyklu łódzkie galerie autorskie lat siedemdziesiątych

Wystawa obejmuje dokumentację działań galerii 80x140 i galerii A4 -dwóch najbardziej radykalnych polskich galerii lat 70.
Słowo „galeria” oznacza tu „galerię konceptualną", czyli szczególny rodzaj projektu artystycznego, w którym artyści i osoby związane ze sztuką przyjmowały rolę kuratorów. Galerie konceptualne przyczyniły się do przewartościowania pojęcia galerii, która z miejsca prezentacji sztuki stała się miejscem jej tworzenia; przestrzeń przestała być „naczyniem na sztukę”, a stała się częścią dzieła.

Artyści prezentowali w nich sztukę własną, bądź zaprzyjaźnionego grona twórców. W tym galerie konceptualne były podobne do galerii – instytucji. Nie miały jednak na celu obiektywnego reprezentowania sztuki – i tym różniły się od instytucji oficjalnych. Były raczej manifestacją artystycznej wizji prowadzącego oraz gestem kontestacji sztuki i establishmentu, oznaką przynależności do kontrkultury, co nadawało jej wymiar społeczny i polityczny. Ten ostatni aspekt był czymś szczególnym w Polsce pod rządami totalitarnego komunizmu, gdzie krytyczne wystąpienie publiczne wymagało odwagi cywilnej, nawet w czasach względnej swobody epoki Gierka.

Galerię 80x140 założył w 1971 roku Jerzy Treliński, artysta, profesor Akademii Sztuk Pięknych. Mieściła się ona na ścianie w – nadal istniejącym - Klubie Plastyków, w piwnicy kamienicy na ul. Piotrkowskiej 86. Tytułowy obszar został wyznaczony przymocowanymi do ściany deskami, będącymi jak gdyby fragmentem boazerii, popularnego elementu ówczesnego wystroju wnętrz. Na niej przytwierdzane były prace – głównie dwuwymiarowe: fotografie, dokumentacje działań o charakterze konceptualnym wykonanych w przestrzeni publicznej,

W 1972 roku w obszarze galerii 80x140 została umocowana plansza z wyznaczonym obszarem kartki o wymiarze A4, czyli galeria A4. W 1976 roku przekształciła się w Gabinet Aktualizacji Wartości, również realizujący się na kartkach A4 (działał do końca 1993 roku, choć oficjalnie nigdy nie został zakończony). Inicjatorem galerii A4 był Andrzej Pierzgalski (jego brat Ireneusz prowadził w tym czasie Klub Plastyków). W jej ramach prezentowane były prace jego autorstwa w formacie A4, o charakterze konceptualnym, mieszczące się w nurcie poezji wizualnej, używające fotografii jako dokumentacji akcji i działań efemerycznych. Andrzej Pierzgalski nie miał wykształcenia plastycznego. Jego zainteresowanie sztuką wynikało z przyjaźni z artystami. Jednocześnie wykonany przez niego gest artystyczny – założenie galerii – jest przykładem możliwości, jakie stwarza sztuka konceptualna, która - według Josepha Kosutha, głównego przedstawiciela tego nurtu - polega na „tworzeniu znaczeń” (making meanings).

Na wystawie zostanie pokazana dokumentacja działań galerii 80x140, obejmująca liczne prace konceptualne w formie druków unikatowych, druków powielanych w niewielkich nakładach, plansz, fotografii, plakatów, książek artystycznych. Galeria A4 zostanie zaprezentowana poprzez zestaw oryginałów prac na formacie A4. Ekspozycji towarzyszyć będą projekcje filmu dokumentującego akcję Trelińskiego z 1974 roku, gdy włączył się on w pochód pierwszomajowy z planszą TRELIŃSKI, oraz film zawierający wypowiedzi artystów wspominających swoją działalność z lat 70. z perspektywy 2010 roku.

Kurator: Łukasz Guzek
Wystawa w ramach festiwalu Sztuki i Dokumentacji;
czynna do 02.05.10

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.