Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

AWANGARDA DZIŚ w praktyce. Dyskusja

ms², sala audiowizualna
23 maja 2017, wtorek, godz. 18:00, wstęp wolny

Jakie są obecnie strategie pracy z awangardowym dziedzictwem? Jak aktualizowany jest etos awangardy? Jakiego rodzaju zawłaszczeniom podlega?

Debatę, której celem będzie poszukanie odpowiedzi na powyższe pytania poprowadzi Tomasz Załuski, a udział wezmą: Piotr Olkusz z Uniwersytetu Łódzkiego, Aleksandra Jach z Muzeum Sztuki w Łodzi, Ola Kozioł z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Przemysław Owczarek z Domu Literatury w Łodzi oraz Tomasz Rodowicz z Teatru Chorea.

Rozmowa na temat aktualizowania dziedzictwa awangardowego nie bez powodu toczyć się będzie w Łodzi, czyli mieście, w którym znajduje się instytucja najsilniej związana z historią awangardy. Awangarda stanowi wciąż aktualny punkt odniesienia dla współczesnych artystów i innych lokalnych instytucji - nie tylko tych z obszaru sztuk wizualnych, ale także z pola literatury, teatru czy edukacji. Co więcej, Łódź posiada przecież silne tradycje awangardowe (by wymienić tylko Strzemińskiego, Kobro, grupę a.r. i Jung Idysz) oraz neoawangardowe (reprezentowane m.in. przez Józefa Robakowskiego, Warsztat Formy Filmowej, Kulturę Zrzuty i Łódź Kaliską) – powstaje zatem pytanie, czy i jak wykorzystuje je w obecnych strategiach budowania współczesnej tożsamości kreatywnego miasta?

Interesuje nas, w jaki sposób dziś możliwa jest praca z awangardą rozumianą jako przestrzeń emancypacji i eksperymentu, jako synonim dla praktyk kształtowania kultury progresywnej. Co z myślenia awangardowego praktykują dziś twórcy? W jakim kierunku powinny zmierzać i rozwijać się badania awangardy w naszym mieście?


Uczestnicy:

Tomasz Załuski – historyk sztuki i filozof, pracuje w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Zajmuje się nowoczesnymi i współczesnymi praktykami artystycznymi, rozpatrywanymi w kontekstach kulturowych, społecznych i politycznych, archiwami kultury artystycznej, relacjami sztuki z prakseologią i biopolityką, konfiguracjami estetyki, etyki i polityki w kulturowym projekcie nowoczesności, a także współczesną filozofią francuską. Autor książki „Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji” (2008), redaktor tomów „Sztuki w przestrzeni transmedialnej” (2010), „Skuteczność sztuki” (2014), tłumacz (z M. Gusinem) książki Jeana-Luca Nancy'ego „Rozdzielona wspólnota” (2010) i Jacques'a Derridy „Widma Marksa” (2016) oraz "Inny kurs" (2017).

Ola Kozioł – weganka, performerka, aktywistka. Ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, gdzie pracuje na stanowisku asystenta w Pracowni Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych prof. Piotra Stachlewskiego. Zajmuje się malarstwem, instalacją, wideo i performance. W swoich działaniach performance bazuje na głosie, wykorzystując technikę tzw. „śpiewu białego”. Projekty muzyczne, które współtworzy: Mutant Goat, Miejskie Darcie Pierza, Chór Strzemińskiego. Wspólnie ze Suavasem Lewy tworzy grupę artystyczną Przepraszam. Współrealizuje i wspiera projekty edukacyjne, artystyczne i społeczne. Śpiewa wszystkiemu, jeździ po mieście rowerem, uwielbia też chodzić. Przeszła w sumie „świadomie” 1900 km.

Piotr Olkusz - pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, jest także redaktorem działu zagranicznego w miesięczniku „Dialog” oraz recenzentem portalu teatralny.pl. Zajmuje się dwudziestowiecznym teatrem europejskim, jego kwestiami organizacyjno-estetycznymi. Autor przekładów książek Patrice Pavis, "Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy" (2011), Romain Rolland, "Teatr Ludowy, Seria Theatroteka" (2008). W 2014 r. był współkuratorem projektu "Awangarda i socrealizm. W 65 lat po powstaniu Teatru Nowego w Łodzi".

Tomasz Rodowicz - Aktor, reżyser, muzyk, pedagog, swego czasu historyk filozofii, młynarz i pszczelarz. Urodzony w 1951 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Historii Filozofii na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Współzałożyciel pierwszego w Polsce Ośrodka Socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974-1979. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i jego członek w latach 1977-2003. Współzałożyciel Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA i jego lider od 2004 roku. Dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi od 2007 roku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETRO/PER/SPEKTYWY, kierownik artystyczny i reżyser półrocznego projektu edukacyjno-artystycznego Oratorium Dance Project (Łódź 2011 i 2012) -nagroda Krytyków Złota Maska 2011. Lider rocznego projektu społeczno-artystycznego Uwaga Człowiek! w Łodzi (2014). Ostatnie spektakle Rodowicza to „Grotowski- próba odwrotu” (2013), „Muzg”(2014) i „Derby.Białoczerwoni”(2015), za który CHOREA otrzymała po raz drugi Złotą Maskę, oraz „SZCZELINA”(2016) również Złota Maska oraz „Studium o Hamletach”(2017)

Aleksandra Jach - historyczka sztuki, doktorantka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Kuratorka (wraz z Katarzyną Słobodą) programu publicznego Ekologie Miejskie w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz wystawy Controlled Image, Mamuta, Jerozolima (współkuratorka, 2010). Związana z Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie zrealizowała m.in. wystawy Konstrukcja w procesie 1981- wspólnota, która nadeszła? (współkuratorka, 2011), Oczy szukają głowy do zamieszkania (współkuratorka, 2011), Czyszczenie Dywanów (współkuratorka, 2011), Ćwiczenia z (re)produkcji (współkuratorka, 2013), Antje Ehemann i Harun Farocki. Praca w jednym ujęciu, (współkuratorka, 2013), Jabłko. Introdukcja. (Ciągle i ciągle od nowa), Antje Majewski, Paweł Freisler i Fundacja Transformacja, (współkuratorka, 2014). Kuratorka projektów teatralnych, performatywnych i filmowych: Czy te oczy mogą kłamać? (Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków, 2013), Awangarda i socrealizm. W 65 lat po powstaniu Teatru Nowego w Łodzi (współkuratorka, Teatr Nowy, Łódź, 2014), Wszystko się ze sobą łączy (Festiwal Odnalezione w tłumaczeniu, Gdańsk, 2015). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przemysław Owczarek - Z zawodu antropolog kultury, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, pisarz, animator, redaktor. Dyrektor Domu Literatury w Łodzi. Współpracuje z Muzeum Miasta Łodzi i Centrum Dialogu w Łodzi. Artykuły naukowe i krytyczne publikował w: „Tyglu Kultury”, „Literaturze Ludowej”, "Magazynie Sztuki", „Formacie”; „Barbarzyńcy”, „Pracach i Materiałach Serii Etnograficznej MAiE w Łodzi”, „Journal of Urban Ethnology” oraz w wydawnictwach pokonferencyjnych. Wiersze w: „Twórczości”, „Tyglu Kultury”, „Wakacie”, „Studium”, „Odrze”, „Toposie”, „REDzie”, „Cegle”, „Wyspie”, „Nowej Okolicy Poetów”, „Gazecie Wyborczej”. Prozę w „Kresach”, „Tyglu Kultury”, „Ricie Baum” i „Słowie Żydowskim”. Jego wiersze tłumaczono na język angielski, niemiecki i bośniacki. Laureat ogólnopolskich konkursów poetyckich, między innymi: im. H. Poświatowskiej, im. C.K. Norwida, im. R. Wojaczka, im. K.K. Baczyńskiego, im. Z. Herberta, im. W. Sułkowskiego (na prozę poetycką). Laureat Nagrody im. Jacka Bierezina za debiut książkowy w 2006 r. W 2007 r. wydawnictwo Zielona Sowa opublikowało jego debiutancki tom poetycki Rdza, za który otrzymał III nagrodę na IV Festiwalu Złoty Środek Poezji (Kutno 2008) oraz Nagrodę im. Kazimiery Iłłakowiczówny za debiut poetycki (Poznań 2008). Rok później opublikował tom prozy poetyckiej pt. Cyklist, który w 2010 r. został nominowany do literackiej nagrody "Gdynia" oraz uhonorowany nagrodą Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w kategorii książki poetyckiej. W 2011 r. ukazał się tom wierszy Pasja, który otrzymał nominację do nagrody „Orfeusza” oraz został nagrodzony Nagrodą „Otoczaka” przyznawaną przez krytyka i pisarza Jerzego Suchanka. Z końcem 2013 r. Owczarek opublikował wielogatunkowy poemat prozą poświęcony Łodzi Miasto do zjedzenia, zaś w 2015 r. książkę dla dzieci Baśnie Eliany. W 2016 r. ukazał się tom wierszy Stojąc na jednej nodze. Jest redaktorem naczelnym Kwartalnika Artystyczno-Literackiego „Arterie” i redaktorem wydawanej przy piśmie serii poetyckiej „Biblioteka Arterii”. Urodził się i mieszka w Łodzi.

';

Józef Robakowski, kadr z filmu "Videopieśni", z cyklu "Błysk Światła", 1993 r.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.