Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Z cyklu "Skuteczność sztuki": Dizajn stosowana sztuka społeczna?

Wykład z cyklu „Skuteczność sztuki”
ms2, ul. Ogrodowa 19
12 grudnia 2012, środa, g. 18.00

W dyskusjach poświęconych „skuteczności sztuki” zdecydowanie za rzadko pojawia się kwestia szeroko rozumianego dizajnu jako „sztuki stosowanej”, która dyskretnie i milcząco, lecz nad wyraz efektywnie jest w stanie kształtować życie indywidualne i społeczne.

Przestrzenie i przedmioty, wśród których rozgrywa się życie codzienne, zawierają „wprojektowane” programy i formaty, oddziałujące na ludzkie ciała, nawyki, sposoby myślenia i działania. Wytwory dizajnu stanowią swoiste interfejsy, oferujące określony rodzaj dostępu do świata. Mają charakter antropogentyczny i antropotechniczny – tworzą formy życia ludzkiego i kierują nim. W coraz większym stopniu stają się też pełnoprawnymi aktorami czy też „aktantami” życia społecznego, generującymi i modelującymi relacje międzyludzkie. Wreszcie, dzięki zaawansowanym technologiom, przed dizajnem otwiera się dziś nowe pole: projektowanie od podstaw życia biologicznego.

Jakie są jednak faktyczne skutki oddziaływania dizajnu, jakie wartości społeczne urzeczywistnia, jakie relacje i interakcje międzyludzkie wytwarza? Czy nie pozostaje on dziś bez reszty  podporządkowany ergonomii i estetyzacji, ekonomii i biopolityce, czy nie jest narzędziem kontroli i eksploatacji, nawet wtedy – a może szczególnie wtedy – gdy daje poczucie samorealizacji, stymuluje ludzką kreatywność, prowokuje oddolne ruchy samoorganizacji, twórczą komunikację i kooperację? Czy istnieją, bądź przynajmniej są do pomyślenia, formy dizajnu alternatywnego: krytycznego, społecznego, emancypacyjnego? Jaką rolę w ich kształtowaniu się mogą odgrywać współczesne praktyki artystyczne i artystyczno-aktywistyczne?

W trakcie spotkania porozmawiamy o tym, jak poprzez estetykę wizualną i projektowanie przestrzeni wnętrz korporacyjnych próbuje się skutecznie stymulować i eksploatować kreatywność pracowników, a także zastanowimy się, czy możliwe są takie formy zarządzania i dizajnu, które pozwalałyby odzyskać zawłaszczone wartości emancypacyjne: kreatywność, kooperatywność, wspólnotowość. Zapytamy też o etyczną i społeczną odpowiedzialność dizajnerów, o ich samoświadomość, dążenia i cele, jak również o perspektywy rozwoju dizajnu społecznego. Wreszcie, przyjrzymy się dizajnowi krytycznemu, praktykom współczesnych artystów i artystek, dążących do tego, by poprzez projektowanie nowych, „wywrotowych” sposobów użycia przedmiotów, poprzez różnego rodzaju re-dizajn, przeróbki i samoróbki, zmieniać programy i formaty wpisane w samą materię naszego otoczenia.

Uczestnicy: Adam Dzidowski, Maciej Ożóg, Monika Rosińska. Prowadzenie: Tomasz Załuski

Adam Dzidowski – doktor nauk ekonomicznych, pracownik Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu nowoczesnych form marketingu, elastycznych struktur organizacyjnych, myślenia projektowego oraz estetyki organizacji. Współautor podręcznika akademickiego „Marketing dla inżynierów” (2012). Twórca modelu Potencjału Wirtualizacyjnego oraz koncepcji badawczej IDEALS / IDEALNIE (Innovation through Design, Ethnography and Architecture for Learning and Sustainability / Innowacyjność oparta na Designie, Etnografii i Architekturze dLa Nauki I Ekorozwoju). W swoich pracach badawczych koncentruje się na wpływie zmian technologicznych, cywilizacyjnych i kulturowych na strukturę oraz strategię przedsiębiorstw. Obecnie prowadzi badania nad przemysłami kreatywnymi, zarządzaniem procesami twórczymi oraz estetyką, architekturą i antropologią organizacji.

Maciej Ożóg – teoretyk i historyk sztuk medialnych, muzyk. Opublikował szereg prac poświęconych filmowi awangardowemu, sztuce wideo i sztuce nowych mediów. W 2002 roku uzyskał tytuł doktora za dysertację poświęconą personalnemu nurtowi amerykańskiej awangardy filmowej. Zajmuje się historią i teorią sztuk medialnych, problematyką cyberkultury, społeczeństwa informacyjnego, studiami nad kulturą nadzoru (surveillance studies), problematyką posthumanizmu, mediami taktycznymi, a także badaniami artystycznego wykorzystania mediów lokacyjnych i technologii mobilnych. Założyciel i współzałożyciel projektów muzycznych Spear, Ben Zeen, Aural Treat. Aktualnie prowadzi projekty Nonstate, Subs Spa i Feral Sound Kitchen (www.nonstate.333flow.com, www.subspa.333flow.com, www.media.uni.lodz.pl).

Monika Rosińska – socjolożka, w Instytucie Socjologii UAM w Poznaniu przygotowuje pracę doktorską poświęconą kulturze dizajnu. Uczestniczka projektów naukowo-badawczo-artystycznych. Ostatnio współkoordynatorka projektu finansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury "Kolaboratorium. Popularyzacja współdziałania w kulturze" (kolaboratorium.pl) oraz uczestniczka projektu badawczego mającego na celu dokumentację przejawów oddolnej kreatywności mieszkańców dużych polskich miast (www.niewidzialnemiasto.pl). Współkuratorka wystaw („Za co lubię fotografię” i „Miasto Dziergane”). Autorka i współautorka wielu artykułów z dziedziny oraz autorka książki „Przemyśleć użycie. Projektanci. Przedmioty. Życie społeczne” (2010). Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatka stypendialnego Funduszu Rodziny Kulczyków (2011).

Wstęp wolny.

Skuteczność sztuki - cykl spotkań

';

Krzysztof Wodiczko, Instrument osobisty, 1969

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.