Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Stuart Brisley - Modele wobec codzienności / Models and the Every Day

27 września 2012, czwartek, g.18.00
Wykład, wstęp wolny.

Uważany za inicjatora brytyjskiej sztuki performance, Stuart Brisley od kilkudziesięciu lat przyciąga uwagę międzynarodowej publiczności jako autor ekspresyjnych akcji, instalacji, interwencji publicznych, filmów, prac wideo, fotografii i prac malarskich. Uprawia sztukę zaangażowaną politycznie, posługując się prostymi materiałami i pracując w kontekstach społecznych uważanych za marginalne. W swojej twórczości konfrontuje działanie twórcze z warunkami rozwiniętego kapitalizmu. Stawia w niej pytanie o granice człowieczeństwa, sytuując ciało ludzkie w okolicznościach ekstremalnych, w sensie zarówno fizycznym, jak i emocjonalnym. Eksponuje konflikt miedzy podmiotową autonomią i przemocą instrumentalnej władzy – biurokratycznej i państwowej.

Brisley zyskał międzynarodowy rozgłos w latach 60. Pod wpływem kontr-kultury uznał wówczas performance za formę wypowiedzi umożliwiającą ustanowienie nowego rodzaju relacji między artystą i publicznością. W swoich akcjach zmierza do inicjowania dialogu z publicznością poza usankcjonowanymi konwencjami zachowania się. W swoich obrazach i instalacjach badał retorykę przedstawień władzy w mediach. Motywem jego działania jest nieodmiennie produkcja sztuki politycznej, która bogactwem swojej metaforyki i zakresem odniesień będzie w stanie uchwycić oznaki martwoty kultury kapitalistycznej.

Prezentacja Stuarta Brisley'a w Muzeum Sztuki koncentrować się będzie na pracach, w których artysta proponuje modele tworzonych wspólnie projektów publicznych, takich jak:

The Hille Fellowship, 1970, w ramach którego artysta rezydował w fabryce produkującej meble

Artist Project Peterlee/history Within Living Memory, 1976-77 i później, w którym artysta stworzył archiwum lokalnych społeczności górniczych w nowym mieście

The Cenotaph Project, 1987-1991, w ramach którego badana i kwestionowana była skuteczność pomnika ofiar wojny określanego w tradycji brytyjskiej jako „pusty sarkofag” (cenotaph)

Next Door (The Missing Subject), 2010-2012, zainicjowany niedawno projekt, w ramach którego artysta rezyduje w przestrzeni zdewastowanego sklepu, podając w wątpliwość pojęcia performensu, dokumentu, archiwizacji i tworzenia przedmiotu: link 1 i link 2

Wykład będzie tłumaczony na język polski.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.