Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Władysław Strzemiński "Kompozycja unistyczna 13" (1934)

Nika Strzemińska, córka Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro, w jednej z rozmów powiedziała, że nie rozumiała unistycznych prac ojca – przypominały jej obicie fotela. W czasie czwartkowego kwadransa z „Kompozycją Unistyczną 13” z 1934 roku Marta Wlazeł wyjaśni, że istnieją jednak pewne różnice. Warto je poznać, bo koncepcja unizmu Władysława Strzemińskiego była najdalej posuniętą awangardową teorią sztuki. Radykalnie rozprawiała się z europejską tradycją, jednocześnie dotyczyła najgłębszej istoty malarstwa i punktów odniesienia dzieła każdego artysty: obrazu jako płaskiego czworoboku płótna zamkniętego ramą.
Władysław Strzemiński należał do najważniejszych postaci konstruktywistycznej awangardy lat 20. i 30. XX wieku. Urodził się w 1893 roku w Mińsku Białoruskim, zmarł w 1952 w Łodzi.
W latach 1911-1914 studiował w Wojskowej Szkole Inżynieryjnej w Petersburgu. Służąc w wojsku jako oficer saperów carskiej armii podczas I wojny światowej w 1916 roku został ciężko ranny. Utracił rękę i nogę. Pod wpływem opiekującej się nim w czasie pobytu w szpitalu przyszłej żony Katarzyny Kobro rozpoczął studia artystyczne. W Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowniach (SWOMAS) w Moskwie nawiązał znajomość m.in. z Kazimierzem Malewiczem, tak więc duży wpływ miała na niego tradycja konstruktywizmu. Nie zgadzał się jednak na podporządkowanie sztuki prymatowi funkcjonalności, taktując ją jako niezależne „laboratorium form” zdolnych nadawać rytm życiu i rzeczywistości. Z Rosji Sowieckiej uciekł razem z Katarzyną Kobro do Polski. W 1931 zamieszkali w Łodzi.
Był malarzem, projektantem druku funkcjonalnego, ale także teoretykiem sztuki, twórcą teorii unizmu. Wykład jego teorii stanowiły rozprawy „Unizm w malarstwie” (1928), „Kompozycja w przestrzeni, obliczenia rytmu czasoprzestrzennego” (napisana w 1932 roku wspólnie z Katarzyną Kobro) i „Druk Funkcjonalny” (z 1935 roku).
Należał do awangardowych ugrupowań „BLOK" (1924-26), współtworzył Praesens (1926-29) i a.r. (1929-36).
Dzięki niemu powstała także Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej, stanowiąca najcenniejszą część zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. W 1948 roku zaprojektował dla kolekcji Salę Neoplastyczną, stanowiącą unikalny przykład kształtowania przestrzeni wg. idei wywodzących się z neoplastycyzmu.
Był również pedagogiem – uczył rysunku w gimnazjach w Brzezinach i Koluszkach, był także współzałożycielem i od 1945 roku wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP) w Łodzi , gdzie stworzył pionierski Wydział Plastyki Przestrzennej. W 1950 został usunięty z uczelni pod zarzutem „formalizmu” i nie respektowania doktryny realizmu socjalistycznego. Dzisiaj Akademia Sztuk Pięknych nosi jego imię.
Tworzył m.in. „Kompozycje architektoniczne”, „Pejzaże morskie i łódzkie, „Kompozycje abstrakcyjne” i „Powidoki ”, a także cykle rysunków, w tym przejmujących rysunków wojennych.
Problem unizmu badał najpierw w płaskich kompozycjach z lat 1924-1929, a potem w fakturowych , monochromatycznych płótnach z lat 1931-34. Do tych ostatnich należy kompozycja nr 13, jednak ani o tej kompozycji, ani o pozostałych nie można powiedzieć jako o pełnej realizacją teorii. Stworzenie w każdym punkcie obrazu tego samego napięcia pozostało ideą, do której się dąży.

Dlaczego Zespół Czarnych Form Organicznych Abakanowicz wywołuje dreszcz emocju u odbiorcy i czy potrawy, po których zostały brudne półmiski w dziele Daniela Spoerri naprawdę zostały Zjedzone przez Katarzynę i jej przyjaciół. Na te i inne nurtujące bywalców Muzeum pytania odpowiedzą pracownicy Działu Edukacji. Zbiórka w każdy wakacyjny czwartek o godz. 18.00 przed kasą Muzeum. Wstęp wolny.
';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.