Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Spekulanci. Wcielenia i użycia realizmu w sztuce i filozofii, cz. II: dwa spotkania z Tomaszem Kozakiem

ms2, ul. Ogrodowa 19
15 grudnia 2012, sobota, g. 14.00

Tomasz Kozak: seminarium i wykład otwarty

g. 14.00, seminarium: Potencjalność vs wirtualność. Meillassoux vs Ballard

Pojęcia potencjalności i wirtualności zostaną wykorzystane do analizy eseju Żałoba, która nadchodzi – Bóg, który się zbliża Quentina Meillassoux oraz noweli Miejsce oczekiwania J.G. Ballarda. Oba teksty, zasadniczo odmienne, łączy namysł nad problemem metafizycznych oczekiwań dojrzewających w horyzoncie późnej nowoczesności.

g. 17.00 wykład: Chaos czy poros?

Czy takie pojęcia, jak chaos Baudrillarda, chaosmos Deleuze’a czy hiperchaos Meillassoux nie prowadzą ku bliźniaczemu, ale zasadniczo odmiennemu pojęciu, jakim jest poros? Próba odpowiedzi na to pytanie skorelowana będzie z kluczowym pytaniem aksjologicznym: czy wyobraźnia człowieka późno-nowoczesnego wciąż może tworzyć wartości w ramach imaginarium chaosu, czy też powinna te ramy jak najszybciej rozmontować, kreując horyzont  nowej praktyki estetyczno-społecznej? Możliwie scenariusze takiej dekonstrukcji zostaną omówione na przykładach wybranych z powieści i opowiadań J.G. Ballarda.

Tomasz Kozak artysta wizualny, eseista. Adiunkt w Instytucie Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. Autor książki Wytępić te wszystkie bestie? (2010). Jesienią opublikowany zostanie jego kolejny projekt książkowy: dramaturgiczno-filozoficzna interpretacja Pornografii Witolda Gombrowicza, zatytułowana Akteon. Pornografia Późnej Polskości.

Zapisy na seminarium: zapisy.seminarium@gmail.com Ilość miejsc ograniczona.

Czy kredyt pieniężny może wytrzymać ciężar krytyki filozoficznej? Czy Karola Marksa można spotkać w rzeczywistości Matrixa? Czy abstrakcja może stać się konkretna? I co z tym wszystkim ma wspólnego proza Lovecrafta? Problemów tego rodzaju dotyczy seminarium poświęcone estetycznym i politycznym wątkom filozoficznych formacji realizmu spekulatywnego i neomarksizmu oraz towarzyszące mu spotkania. W pierwszej części seminarium, która odbyła się w październiku b.r., autorami prezentacji byli Graham Harman, Paweł Mościcki, Alberto Toscano. Spotkaniom towarzyszył pokaz filmu Jasona Barkera Marx Reloaded i rozmowa z udziałem autora, Michała Kozłowskiego i Wiktora Marca.

Współczesna filozofia ponownie konfrontuje się z widmem spekulacji. Interakcja ta przybiera różne formy, jednak w większości z nich pojawia się Alain Badiou jako myśliciel, który pozwolił nam ponownie myśleć w kategoriach realizmu ontologicznego. Intensywna seria spotkań ukaże wielowątkowość współczesnych sporów o takie pojęcia jak przedmiot, przygodność, potencjalność i wirtualność. Skojarzy również te pojęcia z tradycją marksizmu.

Realizm spekulatywny jest nurtem, który wyodrębnił się w ostatnim dziesięcioleciu w kontekstach filozofii francuskiej i brytyjskiej. Jego nazwa pochodzi od tytułu konferencji zorganizowanej przez Alberto Toscano w londyńskim Goldsmiths College w 2007 roku. Idee realizmu spekulatywnego dyskutowane są przez czołowych jego przedstawicieli w magazynach „Collapse” i „Speculations”.

Między współczesnym neomarksizmem i realizmem spekulatywnym różnice są znaczące, jednak oba nurty wydają się faworyzować kategorię prawdy wobec postmodernistycznego relatywizmu. Różnicy można natomiast dopatrywać się w skrajnym antyhumanizmie spekulatywnych realistów oraz w deklarowanym przez nich powrocie do podstawowej funkcji filozofii, jaką jest praca na pojęciach. Niezwykle ważny wydaje się również fakt, że filozofowie ci szukają inspiracji również poza kanonem filozoficznym, odnajdując pożywkę w sztuce i literaturze współczesnej, np. w prozie H. P. Lovecrafta czy J.G. Ballarda.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.