Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Pomiędzy przestrzenią zastaną a wykreowaną – polska awangarda w latach 60 i 70. XX wieku - wykład dr Marcina Lachowskiego (KUL)

Spotkanie z cyklu Puste Pola Historii Sztuki

Celem projektu Puste Pola Historii Sztuki jest przedstawianie publiczności mało znanych, kontrowersyjnych wydarzeń ze świata sztuki w kontekście najnowszych badań naukowych. Styczniowym gościem Muzeum będzie doktor Marcin Lachowski z Instytutu Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Swój doktorat i książkę Awangarda wobec instytucji. O sposobach prezentacji sztuki w PRL-u (publikacja 2006) poświęcił analizie napięć jakie wytwarzały się wtedy w Polsce przy pokazywaniu sztuki nowoczesnej w oficjalnych przestrzeniach wystawienniczych i szczególnej roli, którą zaczęły pełnić galerie niezależne. Swój wykład zapowiada następująco:

w swoim wystąpieniu chciałbym omówić kilka epizodów powojennej sztuki awangardowej w Polsce, które w sposób szczególny podejmowały problem relacji pomiędzy przestrzenią artystyczną, autonomią dzieła sztuki a pewnym zastanym instytucjonalnym czy społecznym kontekstem. Zaprezentuję zatem kilka zdarzeń rozgrywających się w tzw. "galeriach niezależnych" (El, Foksal, Permafo, Repassage), które pokazują proces odchodzenia od totalnych, całościowych wizji przekształcania rzeczywistości (w duchu konstruktywistycznej awangardy) w kierunku bardziej lokalnych, sytuacyjnych działań, aż po kreację pewnych postaw i zdarzeń bardzo zindywidualizowanych, jednostkowych, partykularnych, odmiennych od myślenia o awangardzie w kategoriach zaangażowania, praxis (Burger, Foster). Jednak poprzez analizę fotograficznej dokumentacji z kręgu galerii Permafo i Repassage, a także PDDiU będę starał się interpretować te kontrkulturowe, quasi-romantyczne działania jako swoistą grę zarówno z egzystencjalistyczną wykładnią twórczości artystycznej, jak i kluczowymi dla PRL-u lat 70. kategoriami (nowoczesności, postępu, technicyzacji). Refleksja w tych "miejscach" pokazuje niejednoznaczną sytuację artysty, wywodzącego się z tradycji awangardowej, którego działanie zarazem przekształca, jak i wpisuje się w zastaną ideologię.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.