Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Muzeum Sztuki w Łodzi w 2014 roku

Jak dziś rozumiemy nowoczesność, jakie tajemnice kryje historia Teresy Żarnowerówny, dlaczego awangarda doprowadziła do rewolucji w projektowaniu graficznym, czym grozi wymieranie gatunków? Te i inne problemy zostały poruszone w 2014 roku w ramach dziesięciu wystaw prezentowanych w Muzeum Sztuki w Łodzi.

Nie ma w Polsce drugiego muzeum, którego związki z nowoczesną kulturą byłyby równie długie i silne. Świat, jaki znamy wciąż określają zjawiska, idee i wyobrażenia nowoczesności, takie jak emancypacja, rewolucja, maszyna, kapitał czy eksperyment. Obserwacja ta stała się punktem wyjścia do realizacji największego projektu wystawienniczego Muzeum w 2014 roku – „Atlasu nowoczesności”, czyli nowej odsłony Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku. Na trzech piętrach zaprezentowano ponad 230 prac. Nowa ekspozycja przygotowana przez zespół kuratorski to kolejny etap rozpoczętych siedem lat temu prac nad kolekcją Muzeum Sztuki, których celem jest badanie, reinterpretacja i aktualizowanie znaczeń znajdujących się w niej dzieł.

Jedną z prac w obszernej kolekcji Muzeum jest zagadkowa, surrealistyczna kompozycja awangardowej artystki Teresy Żarnower. Rodowód tej pracy został wyjaśniony dzięki zaprezentowanej jesienią wystawie „Teresa Żarnowerówna (1897-1949). Artystka końca utopii”. Wystawa była podsumowaniem wieloletniej pracy badawczej profesora Andrzeja Turowskiego oraz poszukiwań kuratorki Milady Ślizińskiej. Dzięki ich wysiłkom wyłonił się pełniejszy obraz twórczości Teresy Żarnower i burzliwej historii jej emigracji do USA w czasie wojennej zawieruchy. To właśnie na wystawie w Łodzi zaprezentowano, pokazany wcześniej tylko raz w 1947 roku w galerii Peggy Gugenheim w Nowym Jorku, cykl gwaszy autorstwa Żarnower. Rekonstrukcja tamtej ekspozycji obrazuje moment, w którym radykalna konstruktywistka zaczęła czerpać z ekspresyjnego nadrealizmu.

W tym roku Muzeum zaprezentowało także twórczość kolejnych dwóch ważnych artystek: żyjącej i tworzącej w Londynie lat 60. XX wieku jedynej malarki z kręgu pop-art Pauline Boty (Muzeum Sztuki przez długie lata było jedynym muzeum na świecie pokazującym w stałej kolekcji jej prace) oraz konceptualistki i feministki Ewy Partum. Twórczość i postawa obu artystek stały się punktem wyjścia do dyskusji na temat roli, pozycji i recepcji osiągnięć kobiet w sztuce progresywnej po II wojnie światowej.

Kolejnym dużym badawczym projektem była wystawa „Zmiana Pola Widzenia. Druk nowoczesny i awangarda”, pokazująca, w jaki sposób awangardowi artyści stworzyli podstawowe zasady, na których opiera się nowoczesne projektowanie graficzne. Dzięki bogatej prezentacji prac i dokumentacji z wielu europejskich kolekcji zilustrowana została historia powstawania nowych komunikatów wizualnych, a także sposoby ich wykorzystania w tworzeniu komercyjnej reklamy, czasopism i książek, plakatów o wydźwięku społecznym oraz prekursorskich infografik.

W muzeum gościli także Antje Majewski i Jeremy Millar. Idea wystawy „M/W” nawiązywała do odbytej sto lat temu podróży Bronisława Malinowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza na Cejlon i do zachodniej Australii, z której Witkacy powrócił przedwcześnie, dowiedziawszy się o wybuchu I wojny światowej. Wystawa Jeremy'ego Millara była  próbą wyobrażenia sobie reakcji Witkiewicza na okoliczności zastane w Papui-Nowej Gwinei. Drugi projekt, zainicjowany przez Antje Majewski z udziałem m.in. Pawła Freislera, dotyczy problemu zagrożonej bioróżnorodności na przykładzie jabłek. Wystawa jest cześcią większego przedsięwzięcia, polegającego na obsadzaniu starymi gatunkami jabłoni zapomnianych miejsc w przestrzeni miejskiej Łodzi. Zanik owych pierwotnych gatunków to swego rodzaju metafora ukazująca proces unifikacji, jaki nieuchronnie zachodzi we współczesnym świecie rządzonym prawami rynku.

Reakcja na polityczną i społeczną stagnację lat 80. w Polsce owocowała powstaniem nieoficjalnych grup i inicjatyw. Muzeum w tym roku zaprezentowało wystawę w ramach trzydziestolecia łódzkiej Galerii Wschodniej – miejsca będącego prawdziwym fenomenem ekonomicznym. Skupiło ono wokół siebie silne środowisko artystyczne i zbudowało sieć międzynarodowych powiązań, działając nieformalnie i niemal bez budżetu przez trzy dekady. Inny fenomen tamtego okresu to poznańska grupa Koło Klipsa, która wypracowała własną, żywiołową i barwną koncepcję „witalnego realizmu”. Wystawę próbującą uchwycić ten efemeryczny projekt, będącą zarazem pierwszą retrospektywą grupy, Muzeum otworzyło 12 grudnia.

W Muzeum Pałac Herbsta w tym roku otwarta została wystawa poświęcona twórczości Maurycego Gottlieba, uznawanego za najważniejszego malarza żydowskiego XIX wieku tworzącego w środowisku polskim. Na ekspozycji przygotowanej w oddziale Muzeum Sztuki zgromadzono ponad 30 dzieł wybitnego twórcy,  pochodzących z kolekcji instytucji polskich i zagranicznych. W tym roku Muzeum Pałac Herbsta otrzymało nagrodę Sybilla 2013 za system „Podszepty”, ułatwiający zwiedzanie niewidomym.

Muzeum Sztuki jest też ośrodkiem naukowym, organizuje szereg działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, prowadzi działalność wydawniczą oraz rozbudowuje Kolekcję Sztuki XX i XXI wieku dzięki dofinansowaniu z MKiDN. W mijającym roku Muzeum zorganizowało 3 towarzyszące wystawom konferencje naukowe, zogniskowane wokół zagadnień historii nowoczesnego projektowania graficznego, awangardy międzywojennej i powojennej oraz twórczości Maurycego Gottlieba.  

W 2014 roku kontynuowana była współpraca z TVP Kultura, której efektem są kolejne edycje "Przewodnika po sztuce" i "Kulturanka". Wyrazem wdzięczności za tę wieloletnią kooperację było przyznanie TVP Kultura tegorocznej Nagrody ms. W Muzeum wręczono także nagrodę im. Katarzyny Kobro, która trafiła w ręce Cezarego Bodzianowskiego.

W tym roku Muzeum zorganizowało jedną z największych kampanii promocyjnych w swojej historii. Przeprowadzona pod hasłem „Sztuka to...”, wzbudziła zainteresowanie szczególnie ze względu na spoty z serii „Sztuka nie potrzebuje reklamy” z udziałem Jana Peszka.

Media obiegły także informacje o sukcesach osób z zespołu Muzeum. Dyrektor Muzeum Sztuki Jarosław Suchan otrzymał angaż na kolejną kadencję. Konkurs na dyrektora Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie wygrała pełniąca funkcję wicedyrektora Małgorzata Ludwisiak, a stanowisko dyrektora krakowskiego „Bunkra Sztuki” wkrótce obejmie kuratorka Muzeum Sztuki, Magdalena Ziółkowska.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.