Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Modernizacja i nowy design budynku MS

Plany przebudowy i ponownego zagospodarowania wejścia do gmachu głównego Muzeum Sztuki podyktowane są chęcią większego otwarcia się instytucji na widzów i wyjścia naprzeciw ich oczekiwaniom. Efektem tych zmian będzie także stworzenie miejsca opiniotwórczego, "z klimatem", zachęcającego widzów do pozostania po wystawie. Muzeum zależy na stworzeniu atmosfery gościnności, czemu nie sprzyja obecny podział funkcji pomieszczeń przy wejściu (portiernia, wąska klatka schodowa, szatnia). Szczególnie ważnym zadaniem z punktu widzenia częstotliwości planowanych wystaw czasowych i innych wydarzeń, które będą miały miejsce po przeniesieniu kolekcji do oddziału na terenie Manufaktury, jest także utworzenie przestrzeni wspólnej, w której mogłaby się odbywać wymiana myśli. Nowe, przebudowane wejście do Muzeum ma za zadanie zapraszać potencjalnych widzów do odwiedzenia miejsca nowoczesnego, otwartego i przyjaznego.
Muzeum Sztuki zaczyna tę wizualną politykę już od wyglądu zewnętrznego budynku. W elewację wkomponowane zostaną kolorowe neony, tworzące proste, pionowe podziały między oknami na pierwszej kondygnacji. Dzięki temu prostemu zabiegowi, budynek będzie się zdecydowanie wyróżniać na tle otoczenia, sygnalizując jednocześnie, że w jego wnętrzu kryje się to, co „inne”, co przekracza potoczną percepcję rzeczywistości. Po wejściu do przejazdu bramowego widz zostanie w sposób czytelny skierowany oznakowaniem na ekspozycję (na prawo) lub do klubu-kawiarni (na lewo).
Przy wejściu na ekspozycję będą znajdować się: punkt informacyjny i sprzedaży biletów, szatnia i punkt wydawania przepustek. Czytelny podział przestrzeni ma ułatwić widzowi intuicyjne rozumienie i korzystanie z jej funkcji. Zaprojektowany w kolorze czerwieni punkt informacyjny i sprzedaży biletów będzie stanowił silny kontrapunkt kolorystyczny i stanie na ścianie na wprost wnętrza. Szatnię i punkt wydawania przepustek połączy jedna lada. Odzież przechowywana będzie w wysuwanych szafach o szklanych frontach. To praktyczne rozwiązanie pozwoli zachować czystą linię wnętrza i uniknąć chaosu. Zastosowanie dwóch rodzajów szkła: mlecznobiałego w dolnej partii i przezroczystego na górze, urozmaici dużą płaszczyznę frontów szaf i da zarazem dodatkowy efekt gry światła. Obok szatni przewidziane jest całościenne lustro, które zmultiplikuje i powiększy optycznie niewielką przestrzeń.
W części klubowo-kawiarnianej znajdą się: przeszklony box
z otwartą na klub księgarnią, lada barowa, "skrzynie" z meblami kawiarnianymi, zaplecze barowe oraz szatnia i toalety. Kawiarnia ma być miejscem niepowtarzalnym, zachęcającym do przyjścia również poza godzinami otwarcia wystaw. Stąd niezależne wejście do tej części budynku. Charakter przestrzeni o kształcie litery „L” zostanie podkreślony linią baru, a ta z kolei – linią utworzoną przez zwisające z sufitu żarówki. O oryginalności wnętrza przesądzą jednak „skrzynie” stanowiące rodzaj wydzielonych mniejszych przestrzeni. Będą one nie dzielić, lecz przez wzajemne zestawienie łączyć poszczególne grupy gości. Ich odległym pierwowzorem formalnym będą skrzynie do transportu dzieł sztuki. Wewnątrz każdego takiego „boxu”, o rzeźbiarskiej niemal formie, przewidziane są dwa rzędy trzech foteli oraz stolik w formie mocno wydłużonego prostopadłościanu.
Charakteryzujące projekt połączenie jasnego, ciepłego drewna
i różnych rodzajów szkła pomoże w uzyskaniu efektu szlachetnej prostoty, lekkości i przejrzystości przestrzennej kompozycji wnętrza. Użycie tych właśnie materiałów z pewnością pozwoli wybrzmieć pięknu zabytkowych, pałacowych przestrzeni. Nieliczne akcenty kolorystyczne (punkt sprzedaży biletów, stoliki kawiarniane) ocieplą wnętrza i pozwolą uniknąć efektu monotonii.
Wszystkie wprowadzone do całości projektu linie i formy odnoszą się do zbiorów Muzeum. Są to jednak analogie odległe i ukryte – czytelne dla oka wytrawnego znawcy, a dla większości widzów tworzące po prostu wizualny świat znaków spójny z uniwersum dzieł znajdujących się w muzealnej kolekcji.
';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.