Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

KONCERT ODWOŁANY. SZYMAŃSKI. Kameralne Kwintesencje

Z PRZYKROŚCIĄ MUSIMY POINFORMOWAĆ, ŻE Z POWODU CHOROBY ARTYSTKI KONCERT NIE ODBĘDZIE SIĘ 14 PAŹDZIERNIKA 2015 R. OBECNIE DOKŁADAMY WSZELKICH STARAŃ ABY WYZNACZYĆ INNY TERMIN WYDARZENIA.

ms¹, ul. Więckowskiego 36
14 października 2015, środa, godz. 19.00

 

Program:

Dissociative Counterpoint Disorder na klawesyn solo (2014)

A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę solo (1987)

***

Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymański - suita na klawesyn solo (2001)

 

Wykonawcy:

Mikołaj Pałosz – wiolonczela

Magdalena Sarbak – klawesyn

Prelekcja:

Jan Topolski

 

Życiorys Pawła Szymańskiego drukowany w programach Warszawskiej Jesieni wygląda tak: „Urodzony w 1954 roku w Warszawie, ukończył studia u Włodzimierza Kotońskiego. Mieszka i pracuje jako wolny artysta w Warszawie”. Po tym biogramie, następuje obfity spis kompozycji. Szymański nie lubi udzielać wywiadów, na ogół bardzo lakonicznie komentuje swoją twórczość; ceni prywatność. Najprawdopodobniej można go będzie spotkać w Muzeum Sztuki podczas koncertu 14 października.

Debiut kompozytorski Pawła Szymańskiego przypadł na czasy, kiedy kompozytorzy heroicznej polskiej awangardy zaczęli odchodzić od  modernistycznego stylu i w różny sposób rozpoczęli grę z tradycją. W końcu lat 70. zaczęły się pojawiać nieoczekiwane zwroty zarówno w twórczości Wojciecha Kilara (Krzesany 1974), Henryka Mikołaja Góreckiego (III Symfonia 1976) czy Krzysztofa Pendereckiego (II Symfonia 1979). Jednocześnie pojawiła się nowa generacja kompozytorów, wśród których wybijali się: Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń i Eugeniusz Knapik (grupa stalowowolska). Pierwsze dzieła Pawła Szymańskiego synchronizują się z dramatycznymi czasami rodzącej się „Solidarności” i stanu wojennego. Jest to okres, w którym Warszawska Jesień – po przerwie w 1982 roku – zaczęła zmieniać swoje oblicze, a postawy kompozytorów ulegały znacznej polaryzacji. W takich okolicznościach powstały pierwsze ważne utwory Szymańskiego: Partita II na orkiestrę (1977–1978) czy Gloria (1979) – warszawsko-jesienny debiut artysty.

Styl Szymańskiego, który skrystalizował się już w Particie II, zgodnie ze słowami samego kompozytora, nie zmienił się do dziś. Posiada on pewne cechy postmodernistyczne: zwrot ku przeszłości, operowanie mniej lub bardziej ukrytymi cytatami, ironiczną grę z tradycją. Sam kompozytor (razem ze swoim przyjacielem Stanisławem Krupowiczem) określił swoją twórczość terminem surkonwencjonalizmu, nawiązując, a jednocześnie dystansując się od znanego z literatury i sztuk plastycznych surrealizmu.

Dzieła wybrane na koncert w ramach Kameralnych Kwintesencji ukazują specyficzny, właśnie surkonwencjalistyczny, stosunek kompozytora do tradycji muzycznej. Bez większego trudu odnajdziemy w nich motoryczny charakter wielu dzieł barokowych, technikę kontrapunktyczną, konstruktywizm barokowy i fascynację brzmieniem klawesynu. Bo choć Szymański nawiązuje w swojej twórczości do różnych epok – od mszy średniowiecznych i renesansowych po mazurki Szymanowskiego – najlepiej czuje się w epoce baroku.

Koncert rozpocznie jeden z najnowszych utworów Szymańskiego, skomponowany w ubiegłym roku Dissociative Counterpoint Disorder na klawesyn solo. Dzieło napisane dla Małgorzaty Sarbak. Już sam tytuł wskazuje na kontrapunktyczne, a jednocześnie redukcjonistyczne tendencje kompozytora. Ponieważ kompozycja powstała w ramach programu zamówień kompozytorskich, które zakłada opublikowanie nut w Internecie, Paweł Szymański, chcąc aby przez pewien czas Małgorzata Sarbak miała wyłączność na jego wykonanie, oświadczył: „Napisałem tak trudny utwór, żeby tylko Małgosia była w stanie go zagrać”. Nie próbując sprzeciwiać się życzeniu kompozytora, na koncert w Muzeum Sztuki zaprosiliśmy właśnie pierwszą wykonawczynię tego dzieła.

Również dla Małgorzaty Sarbak powstał wcześniejszy utwór klawesynowy Szymańskiego Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymański. Owa suita, nawiązująca do twórczości klawesynistów francuskich, składa się z części będących zarówno stylizacjami tańców, jak i portretami zaprzyjaźnionej z kompozytorem rodziny Państwa Poiriers (kolejne części to portrety małżonków Poiriers, ich dzieci, psów a nawet alkoholi spożywanych podczas pobytu w Polsce). Ten pozornie prosty pastisz ma, jak zwykle u Szymańskiego, wiele poziomów znaczeniowych. Z jednej strony jest to próba napisania kompozycji w stylu francuskiego baroku, zawierająca jednak pewne cechy, które zdradzają uważnemu słuchaczowi, że utwór nie mógł powstać w XVIII wieku. Znajdziemy tu także typowo postmodernistyczny żart, jakim jest użycie cytatu z sonaty Beethovena Les Adieux (Pożegnanie) jako tematu ostatniej części odnoszącej się do pożegnania z Państwem Poiriers.

Pomiędzy dwie kompozycje klawesynowe wpisany został utwór A Kaleidoscope for M.C.E. W ramach Kameralnych Kwintesencji posłuchamy kompozycji w pierwotnej wersji wiolonczelowej z 1987 roku (druga powstała dwa lata później). Dzieło ma typową dla Szymańskiego narrację, w której motoryczny przebieg jest zakłócany nieregularnie pojawiającymi się pauzami. Tajemniczy tytuł nawiązuje do inicjałów słynnego holenderskiego grafika Mauritisa Cornelisa Eschera, którego dzieła inspirowane matematyką, sugerujące ciągnące się w nieskończoność przestrzenie, są ideowo bliskie kompozytorowi.

 

Małgorzta Sarbak. Klawesynistka, pedagog (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie – Sekcja Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, studiowała w Bostonie (New England Conservatory). Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, które wytypowało ją do reprezentowania Polski na międzynarodowym konkursie EBU „New Talent” 2005 w Bratysławie. Jako solistka koncertowała i nagrywała z Orkiestrą Simfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej i innymi. Oprócz typowego dla klawesynu repertuaru XVII i XVIII wieku, interpretuje również dzieła klawesynowej muzyki współczesnej. Małgorzata Sarbak tworzy także muzykę do spektakli teatralnych (Teatr Dramatyczny w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, Teatr Wielki – Opera Narodowa). Koncertuje także w miejscach nietypowych dla muzyki klasycznej, docierając w ten sposób do zupełnie innej publiczności i przekonując ją jednocześnie, że muzyka ta nie musi być poważna i nudna. W warszawskich klubokawiarniach (m.in. „Chłodna 25”, „Nowy Wspaniały Świat”, „Pardon To Tu”) dała już wiele koncertów, zarówno solowych jak i kameralnych. W 2013 roku ukazał się jej debiutancki, 3-płytowy album zawierający zbiór Partit klawesynowych J. S. Bacha (Clavier-Übung I, BWV 825-830). Album ten, wydany przez wytwórnię Lado ABC przy wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego, jest pierwszą w Polsce kompletną publikacją tych dzieł na klawesynie.

 

Mikołaj Pałosz. Niezależny wiolonczelista, improwizator, kompozytor, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Jest zdobywcą nagród na Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego oraz Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego. Uczestniczył w Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt. Występował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, 1. Festiwalu Pawła Szymańskiego, contem.ucha, Ad Libitum, Audio Art. W latach 1998–2008 był członkiem zespołu wiolonczelowego Conjunto Ibérico z siedzibą w Holandii, z którym koncertował w Europie, Brazylii, Meksyku i USA. Jest stałym członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet. W 2008 roku ukazała się solowa płyta Mikołaja Pałosza Cellovator. W 2012 r. w ramach festiwalu Warszawska Jesień prezentowana była jego kompozycja audiowizualna Dłubak Soundsystem na projekcję video, wiolonczelę i saksofon.

 

Bilety: 8 zł

';

Mapa

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.