Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Kino ms / Kino według Themersonów

Projekcje filmów awangardowych towarzyszące wystawie Themersonowie i awangarda

ms2, ul. Ogrodowa 19
5-6 kwietnia 2013, piątek-sobota, g. 18.00
Prowadzenie: Ryszard W. Kluszczyński

Estetyka trwającej 15 lat eksperymentalnej filmowej twórczości Stefana i Franciszki Themersonów rozwijała się zarówno w efekcie autonomicznych przeobrażeń koncepcji artystów, jak i dzięki oddziaływaniom ze strony dzieł innych twórców oraz zmian kontekstów pracy. W efekcie, w estetyce całościowo pojmowanej ich twórczości można wyodrębnić trzy zasadnicze wyznaczniki: skupienie na materialnych i strukturalnych właściwościach medium filmowego, budowanie relacji pomiędzy sferą wizualną i dźwiękową oraz kształtowanie alternatywnych wizji świata przedstawionego, określanych niekiedy mianem kina poetyckiego.

Program Kino według Themersonów łączy w sobie filmy reprezentujące wszystkie trzy wskazane wyżej tendencje. W części pierwszej znalazły się dzieła pochodzące z historycznego okresu awangardy filmowej. Niektóre z nich zostały przedstawione w pokazach zorganizowanych przez Themersonów w Warszawie w 1937 roku. W części drugiej są filmy pochodzące z różnych nurtów nowej awangardy. Wszystkie razem tworzą obraz kina realizującego na wiele różnych sposobów idee przyświecające twórczej pracy filmowej Franciszki i Stefana Themersonów.

Projekcja 5 kwietnia będzie rekonstrukcją seansów filmów awangardowych, które organizowali Themersonowie. Dzień później, 6 kwietnia, zaprezentowany zostanie wybór filmów, które realizują opisaną przez nich misję dzieła filmowego.

Ryszard W. Kluszczyński – profesor Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej. Kurator wystaw i autor publikacji o sztuce współczesnej. Prezentował programy filmów awangardowych i sztuki wideo na licznych festiwalach, w muzeach i ośrodkach artystycznych na całym świecie.

Program I.

Część 1

Walther Ruttman, Lichtspiel Opus 1, 1921, 11 min.
Rene Clair, Entracte, 1924, 20 min.
Henri Chomette, 5 minutes de cinema pur, 1925-26, 5 min.
Eugene Deslav, La Marche des Machines, 1928, 6 min.
Laszlo Moholy-Nagy, Lichtspiel Schwarz – Weiss – Grau, 1930, 5,5 min.
Germaine Dulac, Disque 957, 1928, 6 min.

Część 2

Oskar Fischinger, Ornament Sound, 1932, 7 min.
Lyn Lye, Colour Box, 1935, 5 min.
Lyn Lye, Trade Tatoo, 1937, 5 min.
Maya Deren, Meshes of the Afternoon, 1943, 16 mm, 14 min.
Oskar Fischinger, Motion Painting No 1, 1947, 11 min.
James Whitney, Lapis, 1965, 10 min.
Bruce Baillie, Castro Street, 1966, 10 min.
Nicolas Schöffer, Kyldex 1 Projections, 1973, 12 min.

Program II.

Część 1.

Stan Brakhage, Mothlight, 1963, 4 min.
Hy Hirsch, Scratch Pad, 1960, 10 min.
Guy Sherwin, Musical Stairs, 1977, 10 min.
Stan Vanderbeek, Poemfield, 1971, 6 min.
Stan Brakhage, Delicacies of Molten Horror Synapse, 1991, 10 min.
Christoph Janetzko, Axe, 2004, 9,5 min.
Malcolm Le Grice, After Lumière – L’arroseur arrosé, 1974, 15 min.

Część 2.

Jürgen Reble, Instabile Materie, 1995, 75 min.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.