Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

KINO LETNIE - w każdy czwartek sierpnia

W sierpniu zapraszamy do ogrodu Muzeum Sztuki w Łodzi na seanse w ramach cyklu Kina letniego. Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem "kina atrakcji". Nazwa ta została wymyślona przez badaczy wczesnego kina i zrobiła błyskawiczną karierę, ponieważ była użyteczna do opisu tych odmian ruchomych obrazów, dla których fabuła nie jest najważniejsza - od Meliesa do Matrixa.

Program:

2 sierpnia 2012, czwartek, g. 20.30:
„Matrix” (1999, 136`), reż. Larry i Andy Wachowscy
Bonus: „Czerwone i czarne” (1963, 6'), reż. Witold Giersz

9 sierpnia 2012, czwartek, g. 20.30:
„Szachowa gorączka” (1925, 18`), reż. Wsiewołod Pudowkin, Nikołaj Szpikowski; „Strajk” (1924, 82`), reż. Siergiej Eisenstein
Bonus: „Bankiet“ (1976, 8'), reż. Zofia Oraczewska

16 sierpnia 2012, czwartek, g. 20.30:
42 Ulica (1933, 89`), reż. Lloyd Bacon
Bonus: „Słodkie rytmy” (1965, 6'30"), reż. Kazimierz Urbański

23 sierpnia 2012, czwartek, g. 20.30:
„Dziennik Głumowa", reż. Siergiej Eisenstein (1923, 6'); „Fantomas“ (1913, 50`), reż. Louis Feuillade; „Electric house”, reż. Buster Keaton, Edward F. Cline (1922, 22')
Bonus: „Safari” (2009, 13'), reż. Marek Serafiński

30 sierpnia 2012, czwartek, g. 20.30:
„Fantomas II” (1913, 54`), reż. Louis Feuillade; “Charlie w Music Hallu” (1915, 30`), reż. Charlie Chaplin
Bonus: „Brzytwa” (2009, 10'), Grzegorz Koncewicz


"Kino atrakcji" okazało się niezwykle atrakcyjnym pojęciem, które pozwala połączyć to, co normalnie oddzielone: kino nieme, awangardę filmową i współczesne filmy zdominowane przez efekty specjalne. Termin ten został ukuty przez badaczy wczesnego kina, którzy starali się uchwycić specyfikę pierwszych filmów, w niczym nie przypominały późniejszego kina opowiadającego złożone historie. Termin ten zrobił błyskawiczną karierę, okazując się użyteczny do opisu tych odmian ruchomych obrazów, dla których fabuła nie jest najważniejsza - od Meliesa do Matrixa. Ten ostatni, w którym dominują luźno powiązane ze sobą atrakcje wizualne, można postrzegać jako ożywienie idei kina atrakcji z początku dwudziestego wieku.

Idea atrakcji odsyła nas do tradycji ludowej kultury popularnej jak i do awangardowej subwersji, służy podkreśleniu magnetyzmu pokazywanego spektaklu. Sam termin wywodzi się z awangardowej refleksji nad praktykami twórczymi. Można ją odnaleźć zarówno w pismach Sergieja Eisensteina („Montaż atrakcji", 1923) jak i Filippo Tomasa Marinettiego (manifest „Variété", 1913). Dla Eisensteina montaż atrakcji opierał się na łączeniu ze sobą kolejnych "atrakcji" – obrazów o bardzo silnym ładunku emocjonalnym, często szokujących lub o wyrazistej wymowie estetycznej, tworzące razem zestawienia budzące w widzu mocne reakcje emocjonalne. Zasadą organizującą kino atrakcji jest "estetyka zaskoczenia": bezpośredniego, często agresywnego zwracania się do widza.
- Łukasz Biskupski


BONUS

Uzupełnieniem każdej projekcji w ramach przeglądu Kino Letnie: Kino atrakcji, będą animowane „dodatki”, które wpisują się w pojęcie „kina atrakcji”, rozmaicie je przy tym interpretując i bawiąc się nim. W programie, obok dzieł klasycznych, takich jak brawurowe „Czerwone i czarne” (1963, 6') Witolda Giersza, krwawy „Bankiet” (1976, 8') Zofii Oraczewskiej, czy eksperymentalne i rozedrgane „Słodkie rytmy” (1965, 6'30") Kazimierza Urbańskiego, znalazły się także tytuły współczesne: rozbuchane „Safari” (2009, 13') Marka Serafińskiego i stylowa „Brzytwa” (2009, 10') Grzegorza Koncewicza.

Wybór animacji: Piotr Kardas, Animation Across Borders

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.