Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Awangarda dzisiaj. Wizje/rewizje. Wykład Beaty Śniecikowskiej i Aleksandra Wójtowicza

ms2ul. Ogrodowa 19
23 kwietnia 2015, czwartek, g. 18.00

Wykład w ramach projektu badawczego: Związki literatury i sztuk wizualnych po 1945 roku

Kategoria awangardy pojawia się w dzisiejszej teorii i praktyce artystycznej tak często, że stała się „pojęciem-wytrychem”, obejmującym wiązkę różnorodnych, niekiedy odległych od siebie zjawisk i tendencji. 

Wynika to z faktu, że jej obecność na mapie sztuki minionego (i obecnego) stulecia polegała na nieustannych transformacjach i rekonfiguracjach, co przełożyło się na zamęt terminologiczny, który - nieco paradoksalnie -  przybierał na sile wraz z opadaniem fali, która niosła „Wielką” Awangardę.

Po przekroczeniu progu połowy dwudziestego stulecia nowatorska sztuka i towarzysząca jej refleksja teoretyczna powoływały do życia kolejne wcielenia awangardy, które swą specyfikę zawdzięczały najczęściej przedrostkom, tak powstały: neoawangarda, postawangarda, anty-awangarda, postneoawangarda.  

Zaznaczał się w nich nie tylko dystans do poprzedniczki, lecz także, a może nawet przede wszystkim, impuls awangardowy, który szukał dla siebie miejsca wśród zjawisk ostatnich kilkudziesięciu lat (postmodernizm, sztuka masowa, konsumpcjonizm, rzeczywistość wirtualna, etc.). Warto raz jeszcze przyjrzeć się niesłabnącej potrzebie rewizji – i „rewizytacji” – Wielkiej Awangardy.

Dlatego refleksja nad dziejami tej formacji po 1945 roku powinna rozpocząć się od pytań: jaka jest rola awangardy dzisiaj? Jakie miejsce zajmuje na mapie sztuki i kultury współczesnej? Jaki ma stosunek do własnych tradycji i korzeni? Czy dzisiejsze nurty awangardowe mają swoje własne narracje i na ile są zestrojone z uniwersalnym kalendarzem Pierwszej Awangardy, rozpiętym między dwoma mitami: kresu i początku? Choć odpowiedzi nasuwają się same, to warto pamiętać, że w przypadku awangardy nic oczywiste nie jest.

Beata Śniecikowska – polonistka i historyczka sztuki, adiunkt w Instytucie Badań Literackich PAN. Stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Bada nowoczesną literaturę i sztuki wizualne, zatrzymując się przede wszystkim na terenach pogranicznych sztuki słowa (audialność i wizualność literatury). Tropi także związki kultury polskiej z Dalekim Wschodem. Autorka książek: Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939, Kraków 2005 oraz „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu, Wrocław 2008.

Aleksander Wójtowicz – adiunkt w Zakładzie Literatury Współczesnej Instytutu Filologii Polskiej UMCS w Lublinie. Autor książki Cogito i „sejsmograf podświadomości”. Proza Pierwszej Awangardy (2010). Publikował m. in. w „Pamiętniku Literackim”, „Ruchu Literackim”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Kwartalniku Filmowym”.

';

H. Stażewski, Kompozycja fakturowa, 1930-31. Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.