Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

38. rocznica śmierci Juliana Przybosia

Jedna z czołowych postaci polskiej awangardy literackiej, wybitny poeta, autor licznych esejów o sztuce, członek łódzkiej grupy a.r., nieprzeciętna osobowość... To tylko kilka powodów, dla których warto przypomnieć sylwetkę Juliana Przybosia. W poniedziałek 6 października minie 38 rocznica jego śmierci.

Julian Przyboś niemalże od początku związał swoją karierę literacką z ruchem awangardowym. Jako redaktor i publicysta współpracował m. in. ze „Zwrotnicą” – organem programowym Awanagardy Krakowskiej, a podczas pobytu w Paryżu z pismem „L’art Contemporain – Sztuka Współczesna”. Muzeum Sztuki szczególnie wspomina okres kilku lat, podczas których poeta należał do łódzkiej grupy „a.r.” założonej w 1929 r. przez Władysława Strzemińskiego, Katarzynę Kobro oraz Henryka Stażewskiego. Przyboś dołączył do grupy w tym samym roku na zaproszenie Strzemińskiego, stając się tym samym jedną z ważniejszych postaci dla łódzkiego środowiska artystycznego, a przede wszystkim działalności grupy „a.r.”, której kolekcja sztuki nowoczesnej legła u podstaw zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi.

Przyboś odniósł szczególne zasługi dla rozwoju Biblioteki „a.r.”, w ramach której grupa przewidywała publikowanie tomików poezji, tekstów teoretycznych, tłumaczeń zagranicznych artykułów i tzw. komunikatów. Wieloletnia współpraca z Władysławem Strzemińskim zaowocowała wyznaczeniem nowych standardów w dziedzinie typografii i grafiki książkowej. Pierwsza okazja do wspólnego eksperymentu nadarzyła się jeszcze w 1925 r. podczas opracowywania tomiku wierszy pt. „Śruby”. W okresie, kiedy poeta należał już do łódzkiej grupy, ukazał się m. in. zbiór poezji „Z ponad”, w którym sam Strzemiński widział kwintesencję „modernizmu we wszystkich objawach”. Typografia propagowana przez „a.r.” współgrała z fascynacją nowoczesnością przenikającą poezję, unikając przy tym prostego mechanizmu typowej ilustracji. Sam Przyboś miał olbrzymi wpływ na rozwój tej jednej z najistotniejszych dziedzin działalności łódzkiej grupy. To jemu należy prawdopodobnie przypisać ostateczną korektę alfabetu „a.r.” – przedsięwzięcia unikalnego w skali międzynarodowej na polu typografii. Do dziś wydawnictwa Biblioteki „a.r.” stanowią jeden z najcenniejszych i najbardziej inspirujących elementów dziedzictwa polskiego konstruktywizmu.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.