Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Trickster - herold regeneracji. Wykład Piotra Juszkiewicza

ms1, Więckowskiego 36 
13 czerwca 2015, sobota, g. 12.00

Wykład towarzyszący wystawie DADA Impuls. Kolekcja Egidio Marzony

Dadaizm jest zwykle prezentowany jako efekt artystycznego buntu w początkach XX wieku przeciw krępującym życie społecznym konwencjom, których względność brutalnie ujawniła pierwsza nowoczesna katastrofa wojenna. Dadaiści, z tego punktu widzenia, są napędzani wrodzonym, splecionym ze statusem artysty sprzeciwem, rebeliantami, którzy otworzyli drogę nowoczesnemu artystycznemu eksperymentowi. 

Ta romantyczna wizja artystycznego buntu, bazująca na esencjonalnie rozumianym pragnieniu wolności, utożsamianym z pragnieniem autonomii sztuki, domaga się jednak dzisiaj komentarza, który odwołuje się zarówno do historii, jak antropologii. Perspektywa historyczna pozwala zrozumieć dadaistyczne działania w świetle bazowego dla europejskiej nowoczesności początków XX wieku mitu regeneracji – marzenia o odnowieniu i sanacji człowieka, społeczeństwa i świata.

Historyczny konkret zyskuje jednakże swoje dopełnienie, kiedy ujrzymy go z kolei w perspektywie antropologicznej – nieustającego wysiłku konstruowania nowego porządku aksjonormatywnego na gruzach porządków zarzuconych. Dadaistyczny artysta ujawni się nam zatem z tego punktu widzenia jako historycznie uchwytne wcielenie archetypu trickstera: błazna, aktora, magika, komedianta naruszającego rozmaite tabu, by oswoić dziejowo konieczną destrukcję ustabilizowanego stanu rzeczy, dając złudną nadzieję, że może ona zostać odwleczona.

Piotr Juszkiewicz - historyk sztuki, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia w Instytucie Historii Sztuki. Głównym obszarem jego zainteresowań jest sztuka XX w. i sztuka współczesna oraz krytyka artystyczna XVIII-XX w. Jego teksty krytyczne ukazywały się m.in. w „Odrze”, „Nowym Nurcie”, „Artium Quaestiones”. Jest autorem książek Wolność i Metafizyka. O tradycji artystycznej twórczości Marcela Duchampa (1995), Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży (2005), Cień modernizmu (2013), a także redaktorem licznych publikacji, m.in. Melancholia Jacka Malczewskiego (Poznań 1998). Stypendysta Cambridge University (1990), The Getty Grant Program (Columbia University, 1996; Rochester University, 1998), Institute of Advanced Studies in the Humanities (Edinburgh University, 2005).

Wstęp wolny.

';

Hugo Ball, Hugo Ball w Cabaret Voltaire, 1916

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.