Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Teresa Żarnower, Henryk Streng i polskie surrealizmy - wykład Piotra Słodkowskiego

ms2, ul. Ogrodowa 19
23 października 2014, czwartek, g. 18:00 

Przedmiotem wykładu będzie refleksja nad recepcjami nadrealizmu na przykładzie porównawczej analizy surrealistycznego fragmentu twórczości dwóch reprezentantów polskiej awangardy artystycznej – Teresy Żarnower i Henryka Strenga.

Ujęcie, które między innymi zaakcentuje historycznie zmienne kontakty polskiej awangardy z tym nurtem (w Paryżu lat 20. i USA lat 40.), będzie miało przede wszystkim za zadanie przełamać zmitologizowane wyobrażenie o uznawanej za najważniejszą polską recepcję surrealizmu, dokonaną przez Tadeusza Kantora po 1947 roku.

W konsekwencji kosztem oeuvre Kantora omówione zostaną te recepcje nurtu, które go poprzedzały: znany, ale niedostatecznie poznany lwowski surrealizm Strenga oraz, jak dotąd zupełnie nierozpoznany surrealistyczny rys amerykańskiego okresu twórczości Żarnower. Analiza będzie przebiegała z naciskiem na dzielące i/lub łączące tych twórców powiązania.

Piotr Słodkowski (ur. 1985), historyk i krytyk sztuki. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego (2010) i interdyscyplinarnej Akademii Artes Liberales (2010); doktorant na Wydziale Historycznym UW, a także uczestnik Międzyuczelnianego Programu Indywidualnych Studiów Doktoranckich AAL. Zajmuje się polską sztuką nowoczesną i współczesną. Publikował w „Artium Quaestiones” i „Ikonothece” oraz w tomach pokonferencyjnych, m.in. Od pamięci biodziedzicznej do postpamięci („Nowa Humanistyka”, Warszawa 2013). Obecnie pod opieką prof. Waldemara Baraniewskiego i prof. Ewy Domańskiej przygotowuje dysertację na temat polsko-żydowskiego malarza awangardowego Henryka Strenga (Marka Włodarskiego). Ponadto redaguje dwie książki – Przestrzeń społeczna. Historie mówione Złotego Grona (1963–1981) i Biennale Sztuki Nowej (1985–1996) (Zielona Góra 2014) oraz Czas debat. Antologia tekstów krytycznych   o sztuce z lat 1944–1959 (Warszawa 2015; wspólnie z Agatą Pietrasik).

 Wstęp wolny. 

';

Teresa Żarnower "Expectation", 1946, gwasz na papierze. Kolekcja Elizabeth Sobczynski, Londyn

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.