Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Seminarium naukowe z prof. Miško Šuvakovićem: Sztuka i wiedza pomiędzy historią, archiwum i współczesnością (w języku angielskim)

WYKŁAD 1: Sztuka i wiedza w XX wieku
czwartek, 8 grudnia 2011
czas trwania: 3 godz. (2 godz. wykład & 1 godz. dyskusji)
lokalizacja: biblioteka ms1

Wykład poświęcony będzie konstrukcji historii sztuki nowoczesnej, postnowoczesnej oraz współczesnej w perspektywie badań tradycyjnej historii sztuki oraz „nowej historii sztuki” (reprezentowanej m.in. przez badaczy takich jak Jonathan Harris, Griselda Pollock, Charles Harrison, Rosalind Krauss, Piotr Piotrowski, Sven Spieker i Terry Smith). Zostaną w nim omówione trzy modele: model historii (skonstruowany w czasie), model archiwum (skonstruowany w strukturze indeksowania) oraz model współczesnego mapowania (rekonstuujący aktualny czas i przestrzeń). Pojawi się próba odpowiedzi na różnicę pomiędzy muzeami, archiwami i synchronicznymi mapami – muzeum jako konstrukt artystyczny, muzeum jako projekt kuratorski, muzeum jako spektakl. Wskazane zostaną relacje pomiędzy sztuką jako praktyczą teorią a teorią jako praktyką teoretyczną. W sensie filozoficznym – dyskusja będzie dotyczyła różnic międz dyskursem a aparatem.

WYKŁAD 2: Konstruowanie współczesności poprzez sprzeczności, konflikty i dary historii, archiwum oraz współczesność.
piatek, 9 grudnia 2011
czas trwania: 3 godz. (2 godz. wykład & 1 godz. dyskusji)
lokalizacja: biblioteka ms1

Wykład podejmie kwestie współczesności i globalności sztuki, sztuki okresie przejściowym i w czasie kryzysu. Wskaże na relacje między sztuką i kulturą. Główna teza autora głosi, że sztuka współczesna jest sztuką w dobie kultury. Na bazie przykładów w twórczości awangardowej, neoawangardowej i współczesnej omówione zostaną różnice pomiędzy sztuką mediów i postmediów, sztuką opartą o badania i sztuką aktywistyczną, sztuką zdematerializowaną i spektakularną, performatywną oraz reprezentacyjną.

Literatura:
- Terry Smith, Contemporary Art / World Currents, Laurence King Publishing, London, 2011,
- Sven Spieker, The Big Archive – Art from Bureaucracy, The MIT Press, Cambridge MA, 2008,
- George Agamben, What is an Apparatus? And Other Essays, Stanford University Press, Stanford CA, 2009,
- Miško Šuvaković, Epistemology of Art – Critical design for procedures and platforms of contemporary art education, TkH Belgrade, Tanzquartier Wiren, PAF St. Erme (France) i Advanced Performance Training. Antwerp, 2008.

Uczestnicy proszeni są o przygotowanie komentarzy do kilku wybranych przez siebie haseł z załączonego słownika (Miško Šuvaković, CCF: CRITICAL CONTEMPORARY FORMS AND A DESIRE FOR DEMOCRACY).

Miško Šuvaković jest filozofem, teoretykiem sztuki, kuratorem i wykładowcą University of Arts w Belgradzie. W latach 1975–1980 był współzałożycielem oraz członkiem konceptualnej grupy artystycznej Grupa 143 oraz nieformalnej społeczności teoretyków i artystów Community for Space Investigation działającej w latach 1982–1989. Šuvaković jest autorem wielu publikacji dotyczących teorii sztuki i estetyki, z których dwie najsłynniejsze to Impossible Histories – Historical Avant-Gardes, Neo-avant-gardes, and Post-Avant-gardes in Yugoslavia, 1918–1991 (The MIT Press, Cambridge MA 2003) oraz Epistemology of Art (2008).

Dwudniowe seminarium poświęcone będzie zagadnieniom relacji sztuki i wiedzy w XX wieku oraz konstruowania współczesności przez przeciwieństwa, konflikty, „dary historii“ i archiwum.

Zapisy na seminarium naukowe do prof. Miško Šuvakovića pod e-mailem: zapisy.oczyszukaja@gmail.com

CRITICAL CONTEMPORARY FORMS AND A DESIRE FOR DEMOCRACY do pobrania

What is an Apparatus do pobrania

"Epistemology of Art" do pobrania

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.