Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

SPOŁECZEŃSTWO SPEKTAKLU / kontestacje Retrospektywa Chantal Akerman

Zaprasza na cykl spotkań pod tytułem SPOŁECZEŃSTWO SPEKTAKLU/kontestacje, który rozpocznie retrospektywa Chantal Akerman. Szczegółowy plan w rozwinięciu

14 maja czwartek

15.00 Cykl poprzedzi wstępem Bartosz Zając
15.30 Wieści z domu (News from home, 85 min.)
17.00 Hotel Monterey (60 min.)
18.30 Jeanne Dielman (193 min.)

15 maja piątek

15.00 Spotkania Anny (Les rendez-vous d'Anna, 122 min.)
17.15 Przeleć moje miasto (Saute ma ville, 13 min.) + Pokój (La chambre, 11 min.
18.00 debata z udziałem Marylin Watelet, prow. Paweł Sołodki
19.00 Ja, ty, on, ona (Je tu il elle, 82 min.)

Wszystkie projekcje w języku oryginalnym

Chantal Akerman (ur.1950), belgijska reżyserka tworząca we Francji i Stanach Zjednoczonych. W wieku piętnastu lat, po obejrzeniu Szalonego Piotrusia Jeana-Luca Godarta, Chantal Akerman postanowiła, że jej przyszłość będzie związana z filmem. Po ukończeniu liceum dostała się do INSAS, szkoły filmowej w Brukseli, w której spędziła cztery miesiące. Po nakręceniu swojego pierwszego filmu krótkometrażowego Saute ma ville (Przeleć moje miasto) w 1968 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie poznała dzieła takich postaci jak Micheal Snow czy Stan Brakhage. Pod wpływem awangardy nowojorskiej Akerman skłoniła się ku filmowym eksperymentom (film strukturalny, dzienniki filmowy). Reżyserka bardzo wcześnie potwierdziła swój talent, realizując, w wieku zaledwie dwudziestupięciu lat, Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy 23, 1080 Bruksela, arcydzieło europejskiego kina modernistycznego. Film natychmiast zwrócił uwagę publiczności i krytyki filmowej i już pod koniec lat siedemdziesiątych Akerman uznawano za jedną z najważniejszych reżyserek europejskiego kina autorskiego.


Marilyn Watelet (ur. w Brukseli 26. 07. 1948), absolwentka INSAS (szkoły filmowej w Brukseli), w latach siedemdziesiątych pracowała w RTBF (telewizji belgijskiej). W 1975 roku wspólnie z Chantal Akerman założyła wytwórnię Paradise-Films, w której skoncentrowała się na pracy producenckiej (od asystentury, po kierowanie produkcją). Od tego momentu Watelet jest ściśle związana z twórczością Akerman; kobiety są nie tylko przyjaciółkami (poznały się już w liceum), ale także współpracownicami (wiele filmów Akerman wyprodukowała właśnie Watelet).

W latach 90 Marilyn Watelet sama stanęła za kamerą. Jej pierwsze filmy dokumentalne, zrealizowane wraz z Szymonem Zaleskim, odniosły sukcesy na wielu festiwalach. Są to m. in Fin de Siglo, czy Ecole 27 - film o żydowskich uczniach z 27 szkoły podstawowej w Łodzi, którzy opuścili miasto w 68 roku. Watelet podróżowała też z kamera po małych, belgijskich salach koncertowych, gdzie odkrywała subkulturę blackmetalową (Blackmetal, 1998). Organizowała też przeglądy filmów francuskojęzycznych i europejskich, między innymi w Algierii i na Kubie. Obecnie Watelet opracowuje program radiowy „Chicago 1000 Bruksela”.

Organizatorzy cyklu: Fundacja Biblioteka Babel, Klub Krytyki Politycznej w Łodzi, Teatr Nowy Koło Naukowe Filmoznawców UŁ

Partner: Muzeum Sztuki w Łodzi
';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.