Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Film Agnieszki Kalinowskiej

Agnieszka Kalinowska, Silencer, 2011

O projekcie:

Film Agnieszki Kalinowskiej Silencer, wyprodukowany został przez Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach projektu artystycznego Scenariusze dla Europy prowadzonego przez Galerię Sztuki Współczesnej w Lipsku (Galerie für Zeitgenossische Kunst, Leipzig) oraz Instytut Goethego w Monachium (Goethe Institut, München). Głównym celem projektu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o możliwe scenariusze rozwoju Europy w przyszłości, a w szczególności na pytanie o przyszłość europejskiej tożsamości.

Scenariusze dla Europy mają stymulować krytyczne myślenie o Europie, oferowanym przez nią potencjale społecznym i naszej roli w tych procesach. Specyfika projektu i samego tematu prowokować ma również refleksję nad samymi procesami sztuki, jej związkami z polityką i ekonomią.

O filmie:

Film Agnieszki Kalinowskiej posiada prostą fabułę. Młodzi ludzie opowiadają o swoim życiu, trudnościach, jakie napotykają, mówią również o swojej przyszłości. Bohaterowie przedstawiają opinie i historie, które nie są w żaden sposób inspirowane przez artystkę, mimo iż jest ona reżyserką całego wydarzenia. Spotkanie odbywa się w eleganckiej restauracji o nieco sztywnej atmosferze. Od samego początku odczuwalne jest jednak pewne napięcie. Okazuje się, że elegancka restauracja jest pewnego rodzaju kontrapunktem dla rutyny, jakiej na co dzień podporządkowani są ci młodzi ludzie, ponieważ wszyscy znajdują się pod opieką młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Film ujawnia napięcie między ich postawami a zasadami rządzącymi rzeczywistością. Bohaterowie muszą się zmierzyć z ograniczeniami, jakie nakładają na nich zarówno zakłady opiekuńcze jak i elegancka restauracja. Szczerość okazuje się być jedyną strategią konfrontacji. Film Agnieszki Kalinowskiej bada napięcia i tarcia pomiędzy indywidualnościami a porządkiem społecznym, w jakim jednostki są osadzone.
Poszczególne historie bohaterów mogą być postrzegane jako alegorie współczesnych modeli budowania społeczeństwa. Film Agnieszki Kalinowskiej może być zatem traktowany jako punkt wyjścia dla projektu scenariusza budowania mechanizmów społecznych w oparciu o obserwacje poczynione w sztuce.

Strona Galerie für Zeitgenossische Kunst, Leipzig

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.