Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Puste miejsce po krytyce? Rozmowa o książce Agnieszki Rejniak-Majewskiej

ms2ul. Ogrodowa 19
14 stycznia 2015, środa, g. 18.00

Udział wezmą: Agnieszka Rejniak-Majewska, Filip LipińskiKrzysztof Pijarski, prowadzenie: Paweł Polit 

Puste miejsce po krytyce? to książka poświęcona problematycznym relacjom sztuki i teorii oraz pytaniu o to, co stało się ze współczesną krytyką sztuki. Uchylając się od jednoznacznie pesymistycznej konkluzji, autorka analizuje powody dla których autorytatywny, wartościujący głos krytyka sztuki stracił dziś na znaczeniu.

Refleksja nad różnymi modelami krytyki i krytyczności wpleciona jest w książce w rekonstrukcje artystycznych działań i koncepcji, będące źródłem teoretycznych pytań i alternatywną formą krytyki. Śledząc wybrane wątki i epizody w twórczości  Barnetta Newmana, Richarda Serry i Josepha Kosutha, autorka pokazuje, w jaki sposób artyści sami wchodzili w role krytyków i teoretyków, jak sprzeciw wobec istniejącego pojęcia sztuki, jej publicznego funkcjonowania i muzealnych schematów tworzył nowe pojęcie sztuki i zmieniał jej instytucje.

Podjęty w książce problem „materialistycznej rewizji” to według autorki proces, który dokonuje się nie tylko w teorii i krytyce sztuki ale w działaniach artystów. Interesują ją tu zarówno nurty teorii sztuki i estetyki związane z tradycją marksizmu (Th. Adorno, P. Bürger, T. Eagleton, P. Bourdieu), jak i rozwijane pod hasłem „niskiego materializmu” pisarskie i wizualne strategie Georgesa Bataille’a, czy analizowany w późnym dziele Władysława Strzemińskiego zwrot ku cielesnej materii widzenia.

Agnieszka Rejniak-Majewska - historyk sztuki i estetyk, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego, w 2013 roku Visiting Professor na University of Chicago. W 2004 roku obroniła doktorat poświęcony amerykańskiej krytyce artystycznej i problematyce postmodernizmu. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, historią i teorią europejskich awangard, oraz ich związkami z szerszymi kulturowymi przemianami nowoczesności – zmieniającymi się pojęciami podmiotowości, zmysłowości i doświadczenia. Szczegółowe badania poświęciła w tym zakresie angloamerykańskiej tradycji formalizmu w krytyce artystycznej i historii sztuki. Interesują ją powiązania idei politycznych i estetycznych w myśli nowożytnej i nowoczesnej, a także współczesne praktyki artystyczne podejmujące kwestie kulturowej translacji, migracji i przemieszczenia. Autorka przekładów, między innymi książek Pieśni doświadczenia Martina Jay’a (2008) i Wirtualne okno Anne Friedberg (2012).

Wstęp wolny.

';

Fragment okładki książki "Puste miejsce po krytyce?"

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.