Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Z cyklu "Skuteczność sztuki": Po pierwsze, kreuj! Sztuka a współczesne formy pracy i produkcji

Z cyklu spotkań „Skuteczność sztuki”
Koncepcja i prowadzenie: Tomasz Załuski
31 października 2012, g. 18.00
ms2, ul. Ogrodowa 19 (sala audiowizualna)

Współczesną fazę kapitalizmu mają charakteryzować między innymi takie zjawiska, jak prymat przemysłu usług, informatyzacja produkcji, praca niematerialna i biopolityczna, zarządzanie uczestniczące, marketing relacyjny czy przemysły kreatywne. Dziś przedmiotami produkcji i ekonomicznej eksploatacji stają się wiedza, emocje i przeżycia, relacje międzyludzkie, a także samo życie społeczne. Współczesne formy produkcji mają przy tym w coraz większym stopniu realizować model estetyczny lub kreatywny, a praca zbliżać się do statusu twórczości, a nawet sztuki.

W trakcie spotkania zastanowimy się z jednej strony, na czym dokładnie miałby polegać ten „artystyczny” wymiar współczesnych form pracy i produkcji, jakie są jego „jasne” i „ciemne” strony, oraz jaką rolę w jego ukształtowaniu się odegrały nowoczesne i współczesne praktyki artystyczne. Z drugiej strony, zapytamy też o to, kim jest współczesny „artysta jako producent”, a także skąd się biorą dziś starania, aby sztuka korespondowała ze współczesnymi sposobami pracy i produkcji. Nade wszystko będzie nas interesowało jednak to, jak się ona sama do nich odnosi: czy może je tylko naśladować i ucieleśniać, czy jest w stanie krytycznie uwidaczniać ich „ciemne strony”, przynależne im mechanizmy kontroli i eksploatacji, czy też potrafi pójść jeszcze dalej – w stronę wypracowania wizji innej ekonomii, bardziej demokratycznej i sprawiedliwszej społecznie, wymyślania alternatywnych sposobów pracy i produkcji, które pozwalałyby na nowo wyzwolić ludzką kreatywność.

Jeśli sztuka jest w stanie być taką „alternatywną taśmą montażową”, to jaki społeczny i polityczny potencjał kryje się w powstających na jej gruncie nowych sposobach pracy i produkcji? Czy i jak można by go urzeczywistnić na szerszą skalę?

Uczestnicy: Łukasz Białkowski, Mikołaj Ratajczak, Jan Sowa. Prowadzenie: Tomasz Załuski

Łukasz Białkowski – krytyk sztuki i filozof. Autor esejów, recenzji i tłumaczeń. Publikował w pismach artystycznych, prasie akademickiej oraz monografiach książkowych. Przełożył „Estetykę relacyjną” Nicolasa Bourriauda (2012). W 2011 roku obronił na Wydziale Filozoficznym UJ doktorat poświęcony figurom twórcy w dwudziestowiecznej estetyce. W latach 2010-2011 roku pracował w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, gdzie był redaktorem naczelnym kwartalnika „MOCAK Forum”. Od lutego 2012 roku jest kierownikiem programowym galerii BWA Sokół w Nowym Sączu. Prowadzi dział sztuk wizualnych w kwartalniku „Opcje”.

Mikołaj Ratajczak – filozof, doktorant w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN, stały współpracownik czasopisma „Praktyka Teoretyczna”, zajmuje się nowożytną i współczesną filozofią oraz krytycznymi naukami społecznymi, przełożył m.in. „Rezultaty bezpośredniego procesu produkcji” Karola Marksa (2012). Wraz z kolektywem „Praktyki Teoretycznej” przetłumaczył „Rzecz-pospolitą” Michaela Hardta i Antonio Negriego, jest także współredaktorem tomów zbiorowych poświęconych myśli Giorgio Agambena. Jeden z głównych popularyzatorów współczesnej włoskiej filozofii politycznej w Polsce. Mieszka w Warszawie.

Jan Sowa – studiował filologię polską, filozofię i psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz na Uniwersytecie Paris 8 w Saint-Denis. Doktor socjologii. Współtwórca Fundacji Korporacja Ha!art i redaktor serii „Linia Radykalna” w wydawnictwie o tej samej nazwie. Współzałożyciel Spółdzielni Goldex Poldex. Od roku 2009 aktywnie związany z Wolnym Uniwersytetem Warszawy. Wydał zbiór esejów „Sezon w tatrze lalek” (2003) oraz monografie: „Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna” (2008) oraz „Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą” (2011). Opublikował ok. 100 tekstów w kraju i za granicą. Pracownik naukowy Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zdjęcie: Ali Kazma Jean Factory, 2008, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.