Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Od świata w sześcianie do świata bez granic. Muzea sztuki, technologie medialne i kosmopolityzm. Wykład poprowadzi: Michelle Henning

ms2, ul. Ogrodowa 19
21 listopada 2013, czwartek, g. 18.00

Wykład z cyklu Muzeum uniwersalne

Wykład dotyczył będzie dążeń muzeów sztuki w kontekście współczesnego kosmopolityzmu. Michelle Henning omówi sposoby wykorzystania przez muzea mediów zarówno do tworzenia relacji międzynarodowych, jak i do podtrzymywania narodowych podziałów.

Historyczna ambicja muzeum uniwersalnego – objęcia całego świata w ramach spójnych i kompletnych kolekcji – rozwinęła się wraz z mediami służącymi reprodukcji i upowszechnianiu informacji, zdolnymi do przenoszenia obrazów odległych miejsc do miast, kawiarni i prywatnych mieszkań.

Epoka muzeów jest również epoką mediów służących gromadzeniu informacji elektronicznej, w której zarówno muzea, jak i organizacje nawigujące mediami przechodzą przez serię poważnych kryzysów przeładowania i selekcji informacji, osiągając stopniowo świadomość niemożliwości (i zbędności) projektu uniwersalistycznego. Międzynarodowe muzea sztuki próbują uniknąć zarówno totalizującego uniwersalizmu, jak i zaściankowości. Przywołane przez autorkę przykłady wykorzystane zostaną do zastanowienia się nad tym, w jakim stopniu zrewidowany, czy też wynaleziony na nowo, projekt uniwersalnego muzeum może wciąż być potrzebny, a nawet konieczny.

Michelle Henning – teoretyczka nowych mediów i transformacji kulturowych, wykładowczyni na University of the West of England w Bristolu. Autorka licznych tekstów na temat muzeów, nowych mediów, historii kultury. W eseju Digital Encounters (1995) analizowała sposób, w jaki nowe zjawiska kulturowe manifestują się w przebraniu starych. W innym, New Lamps for Old (2007), rozważała wynalazek fotografii cyfrowej w kategoriach „produkcji przestarzałości”. W wielu innych esejach konstruowała alternatywną historię kultury cyfrowej, komentując proponowane przed wojną eksperymentalne formy wystawowe, m.in. El Lissitzky'ego i Otto Neuratha. Jej książka Museums, Media and Cultural Theory (2006) jest materialistycznym studium badającym „muzea i wystawy jako miejsca inscenizujące nowoczesną transformację technologiczną relacji między rzeczami i ludźmi”. Obecnie redaguje książkę Museum Media oraz pracuje na esejem With and Without Walls: Photographic Reproduction and the Art Museum.

Wstęp wolny.

';

Michelle Henning

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.