Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Nowa Fala zalewa dziedziniec

Najbliższa projekcja: 10.09, g. 21. "Szalony Piotruś" (1965)

Z powodu jesiennych chłodów już od dwóch tygodni Nowa Fala zalewa nie dziedziniec, a kawiarnię na ul. Więckowskiego 36. Podczas ostatniego spotkania z najbardziej znanymi dziełami Godarda zaprezentowany zostanie "Szalony Piotruś" - film z początków jego filmowej twórczości, uważany, obok Do utraty tchu, za sztandarowy manifest Nowej Fali.

Jakie jest kino Godarda? To częściowo poezja, częściowo dziennikarstwo, częściowo filozofia. Najwięcej jest w nim poezji, sztuki o ambicji zawarcia wszystkiego w jednej „kropli”: dania świadectwa różnym aspektom ludzkiego doświadczenia, wychwytując jednak to, co w nim istotne, i przedstawiając to w sposób eliptyczny. Oznacza to, że widz filmów Godarda musi włożyć znaczny wysiłek, by zrekonstruować czy skonstruować ich znaczenie. Powinno się to jednak opłacić — bez znajomości filmów Godarda nie możemy bowiem mówić, że znamy europejskie czy światowe kino, a znając jego filmy, mamy klucz do historii kina i, jak wierzę, potrafimy również odgadnąć jego przyszłość."
Ewa Mazierska

Jean-Luc Godard uchodzi za największego żyjącego reżysera na świecie. Powstała niezliczona ilość publikacji poświęconych jego filmom, poglądom, a także życiu. W tym roku Godard kończy 80, a od jego pełnometrażowego debiutu upływie półwiecze. Nie przestaje jednak tworzyć, zadziwiać i kontestować przyzwyczajenia widzów jak w przypadku jego monumentalnych Histoire(s) du cinéma (Historie kina, 1988-98). Na dziedzińcu Muzeum Sztuki zaprezentujemy kilka jego najbardziej znanych filmów.

6.08, g. 21 "Do utraty tchu" (1959)
Jeden z najważniejszych debiutów w dziejach kina, tak samo istotny dla kultury XX wieku jak „Święto wiosny” Strawińskiego i „Ulisses” Joyce’a. Podobno wszystko zaczęło się od pomysłu: facet szuka w Marsylii narzeczonej i przypadkiem zabija policjanta. Reszta miała przyjść w trakcie pracy. Wbrew legendzie „Do utraty tchu” nie powstało bez scenariusza, Godard miał w głowie cały film i każdego wręczał Jean Seberg i Jean-Paulowi Belmondo kilka kartek dalszego ciągu. Na wzorcach czarnego kryminału powstała historia zakochanej pary, uciekającej przed policją do wyidealizowanej wolności. Historia stara jak kino, ale jak opowiedziana! W sam raz na początek Nowej Fali.

13.08, g. 21 "Kobieta jest kobietą" (1961)
Anna Karina gra striptizerkę, która decyduje się na dziecko, choć jej chłopak (Jean-Claude Brialy) o tym nie myśli. Dziewczyna zwraca się więc do jego przyjaciela (Jean-Paul Belmondo). Pierwszy kolorowy film Godarda wydaje się wręcz odrealniony, a i muzyce daleko do musicalowych standardów. Mimo to film uznano jako kluczowy dla rozwoju Nowej Fali, a na festiwalu w Berlinie Karina otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia za rolę, zaś Godard – Nagrodę Specjalną Jury.

20.08, g. 21 "Alphaville" (1965)
Chociaż akcja filmu rozgrywa się na innej planecie w dalekiej przyszłości, wszystkie zdjęcia nakręcono współcześnie w Paryżu. Bohater jest prywatnym detektywem, który przybywa na planetę, rządzoną przez despotycznego naukowca - ukrywającego swe prawdziwe nazwisko Nosferatu. W tym świecie miłość to największa zbrodnia. „Alphaville” to refleksja na temat dehumanizacji, do jakiej może doprowadzić zbytnia wiara w nowe technologie, a zarazem pierwowzór takich filmów jak „Mechaniczna pomarańcza” i „Łowca androidów”.

27.08, g. 21 "Detektyw" (1985)
Oficjalne streszczenie brzmi: „Kobieta, dwóch mężczyzn, historia miłosna, mecz bokserski, mafia...”. Dla jednych utwór czysto komercyjny, dla innych kwintesencja godardowskiego stylu – zabaw narracją, pastiszem, cytatami i aluzjami do znanych i lubianych filmów. A do tego parada zebranych w jednym miejscu, w paryskim hotelu St. Lazare, gwiazd – tych, które współtworzyły filmy Nowej Fali i tych, bez których nie byłoby francuskiego kina lat 80.

3.09, g. 21 "Made in USA" (1966)
Made in USA” to film, który wydaje się kolorową wersją „Żołnierzyka”, rozgrywającą się w świecie „Alphaville”. Bohaterką jest dziennikarka, próbująca wyjaśnić zagadkę morderstwa, którego okoliczności są zaskakująco zbieżne z polityczną aferą Mehdiego Ben Barki. Odkryty po latach film ogłoszono arcydziełem, wcześniej pamiętano o nim jako o ostatniej roli Anny Kariny przez rozwodem z Godardem.

10.09, g. 21 "Szalony Piotruś" (1965)
Scenariusz osnuty na amerykańskiej powieści kryminalnej, Karina i Belmondo na ekranie, Godard za kamerą, no i uwielbiany przez nowofalowców, choć niedoceniany (wówczas) w Stanach Samuel Fuller, mistrz taniego kina sensacyjnego w kadrze – nie przypadkiem o „Szalonym Piotrusiu” mówi się, że jest kwintesencją Nowej Fali.

Dystrybutorem filmów jest Kino Świat.

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.