Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii

ms2, ul. Ogrodowa 19
10-11 października 2014 

Konferencja towarzyszy wystawie: Zmiana pola widzenia. Druk nowoczesny i awangarda

Jeremy Aynsley (GB), Elena Barkhatova (RUS), Richard Hollis (GB), Roxane Jubert (FR), Szymon Piotr Kubiak (PL), Paulina Kurc-Maj (PL), Agnieszka Rejniak-Majewska (PL), Piotr Rypson (PL), Beata Śniecikowska (PL), Jindřich Toman (CZ/USA), Nader Vossoughian (USA)

Tematem konferencji będzie nowoczesne projektowanie graficzne, które powstało w środowisku awangardy międzywojennej. W Polsce refleksja nad kierunkami unowocześnienia projektowania znalazła najpełniejszy wyraz w idei druku funkcjonalnego Władysława Strzemińskiego. W Niemczech analogiczny projekt określany mianem Nowej Typografii został opisany przede wszystkim przez Jana Tschicholda. Obok jego koncepcji, zainteresowanie na tym polu wyrażali również tacy twórcy jak László Moholy-Nagy czy Kurt Schwitters. Radykalizm owych propozycji znalazł oddźwięk także poza środowiskiem awangardowym i do dziś uznawany jest za punkt zwrotny, nie tylko w historii projektowania graficznego, ale i w samej sztuce awangardowej.

Idea zmodernizowania projektowania graficznego zaproponowana przez awangardę, z jednej strony była próbą ustanowienia uniwersalnego języka komunikacji wizualnej, opartego na znakach obrazowych przekraczających poziom informacji tekstowej. Z drugiej zaś strony, pomimo konsekwencji i - wydawałoby się - homogenicznego charakteru  projektu, stanowiła szansę na stworzenie funkcjonalnej „maszyny do komunikacji”. Idea ta podlegała indywidualnym i regionalnym wpływom, ujawniając przy tym inspiracje czerpane z geograficznie i ideowo odległych ośrodków. Koncepcja Nowej Typografii i druku funkcjonalnego pozostawała zawieszona pomiędzy kulturą popularną a awangardową.

Konferencja ma na celu próbę znalezienia odpowiedzi na pytania o źródła owych zjawisk, o mechanizmy, które doprowadziły do włączenia ich w działalność artystyczną twórców awangardowych oraz o konsekwencje takich działań. 

Do istotnych wątków konferencji należeć będą:

-  źródła zainteresowania artystów awangardowych projektowaniem graficznym;
- kontekst tych zainteresowań w odniesieniu do różnych dziedzin wypowiedzi twórczej (literatury, architektury itd.);
- potencjał modernizacyjny nowych projektów, a ich ideowe przyczyny;
- relacje między szeroko rozumianą ideą nowej typografii, a grafiką „wernakularną”;
- sposoby realizacji projektu unowocześnienia projektowania graficznego i komunikacji wizualnej w świetle różnych tradycji kulturowych i w kontekście nadawania mu potencjału uniwersalnego;
- morfologia i konsekwencje nowego języka komunikacji wizualnej. 

Koncepcja konferencji: Daniel Muzyczuk, Paulina Kurc-Maj
Koordynator: Przemysław Purtak 

Program:

Piątek – 10 października 2014

10.30 Powitanie uczestników i gości. Wprowadzenie: Paulina Kurc-Maj i Daniel Muzyczuk
10.50 Richard Hollis (Londyn), Obraz i idea: europejska awangarda 1890-1940
11.30 Roxane Jubert (Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, Paryż), Zmieniając punkt widzenia – punkt wizualnego przełomu
12.10 Beata Śniecikowska (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk), Pole widzenia = pole słyszenia? Awangardowa poezja dźwiękowa w perspektywie sztuk wizualnych
12.50 Dyskusja
Przerwa
15:00 Szymon Piotr Kubiak (Muzeum Narodowe w Szczecinie), Walter Riezler i forma bez ornamentu
15.40 Agnieszka Rejniak-Majewska (Uniwersytet Łódzki), Edukacja zmysłów w dobie technologii – László Moholy-Nagy i György Kepes
16:20 Paulina Kurc-Maj (Muzeum Sztuki w Łodzi), Nowe widzenie - język nowoczesnej typografii w międzywojennej Polsce 
17.00 Dyskusja 

Sobota – 11 października 2014

10.30 Piotr Rypson (Muzeum Narodowe w Warszawie), Nowa Typografia i przemiany komunikacji wizualnej w Polsce międzywojennej
11.10 Jindřich Toman (University of Michigan), Nowa typografia poza Pragą: Sieci projektowania modernistycznego w międzywojennej Czechosłowacji
11.50 Elena Barkhatova (Rosyjska Biblioteka Narodowa, Sankt-Petersburg), Fotomontaż w poligrafii konstruktywistycznych artystów rosyjskich
12.30 Dyskusja 
Przerwa 
15.00 Jeremy Aynsley (University of Brighton), Nowa Typografia jako znak komercyjny
15.40 Nader Vossoughian (New York Institute of Technology), Standaryzacja standaryzacji: architektura, typografia i “Neufert”
16.20 Dyskusja 

Konferencja odbywać się będzie w języku polskim i angielskim, z tłumaczeniem symultanicznym.

Wstęp wolny.

Abstrakty referatów i biogramy uczestników

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.