Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Kino letnie #2: Slapstikowa rewolucja

„Szachowa gorączka” (1925, 18`), reż. Wsiewołod Pudowkin, Nikołaj Szpikowski;
„Strajk” (1924, 82`), reż. Siergiej Eisenstein
Bonus: „Bankiet” (1976, 8'), reż. Zofia Oraczewska
Wstęp wolny.

Muzeum Sztuki w Łodzi ponownie zaprasza na cykl letnich projekcji filmowych. Po ubiegłorocznym spotkaniu z twórczością Luisa Bunuela, przyszedł czas na wakacyjne szaleństwo pod szyldem kina atrakcji.

O filmach:

„Szachowa Gorączka”, reż.  Wsiewołod Pudowkin, Nikołaj Szpikowski (1925)

Krótkometrażowa komedia – filmowy debiut  Pudowkina, uznawanego za jednego z gigantów kina, zrealizowany we współpracy z Nikołajem Szpikowskim. W 1925 r.  szachowy mistrz świata José Capablanca przybył na zawody do Moskwy, a jego zmagania odbiły się szerokim echem nie tylko wśród fanów „szachmatów”. Podobno jeden z szachowych fanatyków tak przejął się wizytą, że, ku rozpaczy przyszłej żony, zignorował swój własny ślub. Zainspirowany tymi wydarzeniami film ukazuje miasto ogarnięte szachową gorączką. To zabawna historia, w której źródłem komicznych sytuacji, miłosnych tragedii, ale też szczęśliwego zakończenia są niezmiennie szachy.

„Strajk”, Siergiej Eisenstein (1924)

Kiedy Proletkult, organizacja zajmująca się propagowaniem kultury na miarę nowych porewolucyjnych czasów, zaproponował 26-letniemu Sergiejowi Eisensteinowi realizację  serii filmowej „Ku dyktaturze”, pracował on w teatrze jako reżyser i współpracownik Wsiewołoda Meyerholda, miał też za sobą eksperymenty z użyciem filmu w teatrze. Był zafascynowany zagadnieniem oddziaływania na widza tak, aby uzyskać jego żywą reakcję.
Ostatecznie powstał tylko pierwszy z nich „Strajk”. Film rekonstruuje wydarzenia związane ze strajkiem w jednej z rosyjskich fabryk w 1912 r. i jego brutalnym stłumieniem przez agentów, policję i wojsko. To w tym filmie znajduje się słynna scena, w której pacyfikacja robotniczego buntu zestawiona jest z obrazami zarzynania bydła.
Poważny polityczny temat przesłania fakt, że pozostający pod wpływem cyrku, wodewilu, musicalu  i kina rozrywkowego. „Strajk” zrealizował zgodnie z zasadami futurystycznego stylu zwanego ekscentryzmem, będącego połączeniem biomechanicznej metody aktorskiej Meyerholda i komediowych formuł Chaplina czy Fatty Arbuckle'a. Eisenstein wykorzystał w nim elementy komediowe i groteskowe. Chociażby motyw pościgu z wczesnych filmów slapstikowych, z tym że policjantów i złodziei zastąpili robotnicy i carscy oprawcy.

Wprowadzenie: Łukasz Biskupski

';

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.