Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Kameralne kwintesencje: Sofia Gubajdulina

ms¹, ul. Więckowskiego 36, sala odczytowa
4 listopada 2015, środa, g. 19:00
Bilet: 8 zł

 

Program:
"10 Preludiów na wiolonczelę solo" (1974)
"De profundis" na akordeon solo (1978)
"In Croce" na akordeon i wiolonczelę (1979/1991)

Wykonawcy:
Marcin Zdunik – wiolonczela
Klaudiusz Baran – akordeon

 

Sofia Asgatowna Gubajdulina należy do najwybitniejszych osobowości kompozytorskich XX wieku. Urodzona w 1931 roku w Czystopolu w Tatarstanie (republika ZSRR) studiowała w Kazaniu, a potem w Moskwie. Już na studiach dała się poznać jako artystka szukająca własnych dróg. Jej zainteresowania sięgały od J.S. Bacha (który do dzisiaj pozostał jej ulubionym kompozytorem) po drugą szkołę wiedeńską, gdzie najbardziej odpowiadała jej surowa i wyrafinowana estetyka Weberna. Tworzona przez nią muzyka nie mogła znaleźć aprobaty w ZSRR i tylko Dymitr Szostakowicz zachęcał ją, aby dalej podążała po swojej "błędnej drodze". Po studiach Gubajdulina utrzymywała się z pisania muzyki filmowej. W latach osiemdziesiątych, między innymi dzięki zaangażowaniu Gidona Kremera, który promował napisany na skrzypce koncert „Offertorium” Gubajdulina zdobyła należną jej pozycję zarówno na Zachodzie, jak i w ZSRR. W 1995 wyemigrowała do Hamburga, gdzie mieszka do dziś.

Twórczość Gubajduliny cechuje niezwykła intensywność wyrazu, a jednocześnie precyzyjna konstrukcja. Jej zainteresowania matematyką prowadziły do użycia formuł matematycznych jako podstawy struktury kompozycji. Charakterystyczne dla muzyki artystki jest poszukiwanie nowych brzmień lub połączeń instrumentalnych (np. koncert na fagot i niskie smyczki, czy połączenie brzmienia wiolonczeli z akordeonem w „In Croce”, czy wreszcie używanie egzotycznych instrumentów jak japońskie koto ). Ważną część  twórczości Gubajduliny stanowią utwory o głębokiej inspiracji religijnej. Dotyczy to zarówno utworów instrumentalnych (jak „De profundis”, „In Croce”, „Siedem słów Chrystusa na krzyżu”) a także powstałych na przełomie wieków wielkich kompozycji instrumentalno-wokalnych.  

 

Marcin Zdunik – polski wiolonczelista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina oraz Instytutu Muzykologii Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował także w Leopold Mozart Zentrum w Augsburgu pod kierunkiem Juliusa Bergera. W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta artysty zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J. Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Jego najnowszy album płytowy, zrealizowany przy współudziale pianistki Aleksandry Świgut i wydany nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina poświęcony jest muzyce R. Schumanna.

Klaudiusz Baran – akordeonista i bandoneonista, profesor Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina, gdzie od 2012 pełni funkcję Prorektora do spraw artystycznych. W 2003 roku ukazała się jego autorska płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2003" w kategorii „Najlepszy album – muzyka kameralna".

';

Mapa

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.