Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /system_cg2_1-0/_www/msl/views/functions/banery-lewa-kolumna.php on line 3

Sympozjum: Franciszka i Stefan Themerson – w dialogu ze sobą i z innymi

Sympozjum towarzyszące wystawie Themersonowie i awangarda
ms2, ul. Ogrodowa 19
23 lutego 2013, sobota, g. 14.00

Udział wezmą: Agnieszka Karpowicz, Rod Mengham, Jasia Reichardt, Nick Wadley

Twórczość Franciszki i Stefana Themersonów motywowana była niechęcią wobec “stereotypowych form myślenia” odpowiedzialnych za stagnację języka sztuki i atrofię myślenia o świecie. Zasadnicza otwartość ich wspólnie wypracowanej postawy artystycznej motywowała zarówno ich poszukiwania o charakterze intermedialnym w sferze sztuki, jak i podejmowane przez nich próby stymulowania życia intelektualnego w środowisku, w którym żyli. Themersonowie bezustannie dialogowali między sobą, podejmowali również rozmowy z innymi, np. z Kurtem Schwittersem, a także z bywalcami prowadzonego przez nich pod koniec lat 50. Gaberbocchus Common Room. Sytuacja nieustającego sympozjum określa własności strukturalne oraz narracje tworzonych przez nich prac, przekładając się również na charakter konstruowanych przez nich sytuacji społecznych.

Program:

Jasia Reichardt, Gaberbocchus Common Room

Przedmiotem prezentacji będzie Gaberbocchus Common Room który funkcjonował pod numerem 42a przy Formosa Street w Londynie. Tam w latach 1957-59 odbywały się wykłady, recitale, projekcje filmów i performensy. Celem Common Room było wypełnienie luki między sztuką i nauką przez kojarzenie ze sobą przedstawicieli każdej z tych dziedzin.

Nick Wadley, Kurt Schwitters and Stefan Themerson

Referat dotyczył będzie niezwykłego spotkania Schwittersa i Themersona podczas konferencji PEN klubu odbywającej się 22 sierpnia 1944 roku. Autor omówi i zilustruje wspólne wartości tych dwóch awangardowych osobowości, ich zainteresowania i wspólne strategie oraz rodzaj lirycznej przewrotności cechującej prace artystyczne i literackie obu twórców.

Agnieszka Karpowicz, Li(n)ter-media. Themersonowie i literatura

Intermedialność sztuki wyrażała awangardowy sposób myślenia Themersonów, nie tylko o sztuce, ale i o świecie. Przedmiotem prezentacji będzie ich afirmatywna postawa wobec tego, co marginalne, inne, przekraczające ludzkie wyobrażenia o świecie i nie mieszczące się w ciasnych szufladkach poznawczych opatrzonych jednoznacznymi etykietami kategorialnymi. Wątki te manifestują się również w opowiadaniach i powieściach pisanych przez Themersona. Autorka zaproponuje tezę, zgodnie z którą literatura stanowić może nie tylko klucz do zrozumienia awangardowości światopoglądu Themersonów, lecz także do zrozumienia całej, wielomedialnej i intermedialnej sztuki tych artystów.

Rod Mengham, Sympozjalny projekt Stefana Themersona / The Symposiastic Project of Stefan Themerson

Referat dotyczył będzie utworów literackich Stefana Themersona, które zdaniem autora konstruowane są bardziej w zgodzie z rodzajową konwencją sympozjum niż z konwencją powieści. Jego najwcześniej opublikowana powieść Bayamus oraz nowela Woof woof, or who killed Richard Wagner / Hau hau, albo kto zabił Richarda Wagnera (1951) zestawiają ze sobą postacie żywych i umarłych z różnych epok, które angażują się w dialog filozoficzny. Powieść Cardinal Pölätüo / Kardynał Pölätüo (1961) wydłuża życie głównego bohatera do dwustu lat w celu zainscenizowania podobnych spotkań, podczas gdy Professor Mmaa’s Lecture / Wykład profesora Mma (1953), jak sugeruje jej tytuł, skonstruowany jest jako seria twierdzeń i debat.

Uczestnicy:

Agnieszka Karpowicz – literaturoznawczyni i kulturoznawczyni, adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się antropologią twórczości słownej, literaturą i sztuką XX wieku. Autorka książek Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson, Buczkowski, Białoszewski i Proza życia. Mowa, pismo, literatura (Białoszewski, Stachura, Nowakowski, Anderman, Redliński, Schubert). Współredaktorka i autorka koncepcji antologii Antropologia twórczości słownej. Autorka przekładów z języka francuskiego.

Rod Mengham – wykładowca angielskiej literatury nowoczesnej na University of Cambridge, gdzie jest również kuratorem sztuki na Jesus College. Autor książki The Descent of Language (1993) oraz kilku książek o pisarzach brytyjskich. Redagował zbiory esejów o literaturze współczesnej oraz sztuce awangardowej. Był kuratorem licznych wystaw, m.in. ostatnio wystawy Jake and Dinos Chapman, In the Realm of the Senseless (Rondo Sztuki, Katowice: 2011). Opublikował kilka zbiorów poezji. Jego ostatnią publikacją jest Bell Book (Wide Range Chapbooks, 2012).

Jasia Reichardt – kuratorka i krytyczka sztuki. Urodzona w Polsce, kształciła się w Anglii, mieszka w Londynie. W latach 1963-71 była zastępczynią dyrektora ICA w Londynie, gdzie m.in. zrealizowała wpływową wystawę Cybernetic Serendipity (1968). W latach 1974-76 była dyrektorką Whitechapel Gallery. Uczyła w Architectural Association oraz innych uczelniach, publikowała teksty w większości międzynarodowych pism artystycznych. Uczestniczyła w wielu konferencjach międzynarodowych. Jest autorką kilku książek, m.in. The Computer in Art (1971), Robots: Fact, Fiction, and Prediction (1978). Interesuje się związkami sztuki z innymi dziedzinami twórczości, takimi jak nauka czy literatura. Wiele lat poświęciła badaniu związków między sztuką i technologią. Po śmierci Franciszki i Stefana Themersonów w 1988 roku, opiekuje się ich archiwum we współpracy z Nickiem Wadley’em.

Nick Wadley – historyk sztuki, artysta. Wykładał historię sztuki w londyńskim Chelsea School of Art w latach 1962-85. Opublikował książki Noa Noa, Gauguin’s Tahiti oraz Impressionist and Post-Impressionist Drawing. Znany jako autor rysunków, które opublikował w kilku zbiorach. Wystawiał w Londynie, Buenos Aires i Warszawie. Wraz z Jasią Reichardt opiekuje się obecnie Archiwum Themersonów w Londynie.

';

Franciszka i Stefan Themerson, Paryż, 1938

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.